Στην ιδέα και μόνο ενός άτακτου Brexit στο τέλος Οκτώβρη, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης -και όχι μόνο- ανησυχούν ιδιαίτερα.
Με κοινή τους ανακοίνωση, η Ενωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η Επιτροπή Σύνδεσης για την Κατασκευή Εξοπλισμού και Εξαρτημάτων Αυτοκινήτων (CLEPA) και 21 εθνικές ενώσεις, τόνισαν τις καταστροφικές επιπτώσεις που θα έχει για τον κλάδο τους, η περίπτωση ενός no-deal Brexit.
«Η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ενωση χωρίς συμφωνία θα προκαλέσει μια συνταρακτική αλλαγή στους εμπορικούς όρους, με δισεκατομμύρια ευρώ δασμών που απειλούν να επηρεάσουν τις επιλογές των καταναλωτών και στις δύο πλευρές της Μάγχης. Το Brexit δεν είναι μόνο ένα βρετανικό πρόβλημα, όλοι μας ανησυχούμε στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και ακόμα πιο πέρα», δήλωσε στην ανακοίνωση ο Κριστιάν Πεζό, πρόεδρος της γαλλικής ομοσπονδίας αυτοκινητοβιομηχανιών (CCFA).
Ένα χαοτικό Brexit θα προκαλέσει ένα «σοβαρό πλήγμα» στην έγκαιρη παράδοση και στις αλυσίδες εφοδιασμού που ξεπερνούν τα διεθνή σύνορα, προειδοποίησαν οι ενώσεις, που τρομάζουν στο ενδεχόμενο ενός no deal, όπως και οι ίδιοι οι Βρετανοί.
«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου χρειάζονται μια ομαλή ροή του εμπορίου και θα πληγούν σοβαρά από τους φόρους και τις διοικητικές επιβαρύνσεις για ανταλλακτικά και οχήματα», ανέφερε ο Μπέρναντ Μάτες, πρόεδρος του Συνδέσμου Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA). «Ως εκ τούτου, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να αποφύγουν ένα Brexit χωρίς συμφωνία», τόνισαν οι ενώσεις.
Ζημιά 5,7 δισεκ. βλέπουν σε περίπτωση άτακτου Brexit
Οι ευρωπαϊκές ενώσεις κατασκευαστών εκτιμούν το πρόσθετο κόστος των τελωνειακών δασμών σε περίπτωση ενός άτακτου Brexit σε περίπου 5,7 δισεκατομμύρια ευρώ. Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας θεωρείται αυτός με τη μεγαλύτερη έκθεση σε κίνδυνο εάν γίνει πραγματικότητα το Brexit χωρίς συμφωνία, αφού θα απορυθμιστούν οι αλυσίδες εφοδιασμού και ενδέχεται μεγάλες βιομηχανίες να πάρουν την άγουσα προς την έξοδο.
Γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως η γερμανική BMW, η γαλλική PSA και η ιαπωνική Nissan, έχουν σήμερα εργοστάσια στη Βρετανία, των οποίων το μέλλον φαίνεται να διακυβεύεται σε περίπτωση μιας «μη συμφωνίας».Η BMW έχει προειδοποιήσει ότι θα μπορούσε να μεταφέρει μέρος της παραγωγής κινητήρων και οχημάτων εκτός Βρετανίας εάν υπάρξει ένα άτακτο Brexit. H Nissan ανακοίνωσε τον Μάρτιο ότι θα σταματήσει την παραγωγή των πολυτελών μοντέλων Infiniti στο εργοστάσιο της στο Σάντερλαντ στη βορειοανατολική Αγγλία.
«Eνα Brexit χωρίς συμφωνία θα έχει άμεσο και καταστροφικό αντίκτυπο στη βιομηχανία, υπονομεύοντας την ανταγωνιστικότητα και προκαλώντας μη αναστρέψιμες και σοβαρές ζημιές», προειδοποίησε ο Μάικ Χέιβς, επικεφαλής της Ενωσης Αυτοκινητοβιομηχανιών και Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων στη Βρετανία (SMMT).
Οι επενδύσεις στη βρετανική βιομηχανία αυτοκινήτων μειώθηκαν περισσότερο από 70% το πρώτο εξάμηνο του έτους εξαιτίας των ανησυχιών για ένα άτακτο Brexit, σύμφωνα με σύνδεσμο του κλάδου, που προειδοποίησε ότι η αποχώρηση από την ΕΕ χωρίς μια συμφωνία θα ήταν η «χειρότερη έκβαση». Μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου, οι νέες επενδύσεις στην βιομηχανία που ανακοινώθηκαν έπεσαν στα 90 εκατομμύρια λίρες (98,2 εκατομμύρια ευρώ).
Περίπου το 10% των οχημάτων που συναρμολογούνται στην ευρωπαϊκή ήπειρο εξάγονται στη Βρετανία, σύμφωνα με στοιχεία της βιομηχανίας. Ο ευρωπαϊκός κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας παράγει 19,1 εκατομμύρια οχήματα ετησίως και απασχολεί 13,8 εκατομμύρια προσωπικό ή το 6,1% του εργατικού δυναμικού.
Η βιομηχανία αυτοκινήτων, ο μεγαλύτερος εξαγωγικός κλάδος προϊόντων της Βρετανίας που απασχολεί πάνω από 800.000 εργαζομένους, είναι από τους σφοδρότερους πολέμιους ενός Brexit χωρίς συμφωνία, καθώς υπάρχουν φόβοι ότι οι πρόσθετοι δασμοί και η γραφειοκρατία μπορούν να πλήξουν την παραγωγή.