Οι Χούθι προχώρησαν σε συμφωνία με την Κίνα και τη Ρωσία, ώστε τα πλοία των δύο χωρών να περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα και τον κόλπο του Άντεν χωρίς να δέχονται επιθέσεις, μετέδωσε σήμερα το Bloomberg.
Οι τρεις πλευρές προχώρησαν σε μία συμφωνία «κατανόησης» μετά από συζητήσεις των διπλωματών τους στο Ομάν, στις οποίες συμμετείχε ο Μοχάμεντ Αμπντέλ Σαλάμ, ένας εκ των ηγετών των Χούθι.
Το πρακτορείο επικαλείται ανώνυμη πηγή για την είδηση.
Σε αντάλλαγμα, οι δύο χώρες δεσμεύτηκαν να προσφέρουν «πολιτική υποστήριξη» στους Χούθι, μεταξύ άλλων και στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, σύμφωνα με την ίδια πηγή. Δεν είναι ξεκάθαρο, ωστόσο, πώς ακριβώς θα στηρίξουν αυτό το εγχείρημα, αλλά εκτιμούν πως μία κίνηση θα είναι να καταψηφίζουν αποφάσεις που θα είναι εις βάρος των Χούθι.
Κατά τις συνομιλίες, οι τρεις πλευρές φαίνεται να έκαναν λόγο για «αυξημένη νευρικότητα μεταξύ των παγκόσμιων δυνάμεων για την πολεμική κατάσταση που επικρατεί μέσα και γύρω από τη νότια Ερυθρά Θάλασσα από τα μέσα Νοεμβρίου».
Οι Χούθι ισχυρίζονται πως στοχεύουν πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ, τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, ωστόσο έχουν χτυπήσει και πλοία που δεν σχετίζονται με αυτά τα κράτη.
Αναλυτές αμφιβάλλουν αν οι Χούθι σταματήσουν τις επιθέσεις
Οι επιθέσεις γίνονται, όπως ισχυρίζονται, για να ασκήσουν πίεση στο Ισραήλ ώστε να σταματήσει τον πόλεμο στη Γάζα εναντίον της Χαμάς, αν και πολλοί αναλυτές αμφιβάλλουν ότι οι Χούθι θα τερματίσουν την εκστρατεία τους σε περίπτωση κατάπαυσης του πυρός ή μόνιμης ειρηνευτικής συμφωνίας.
Οι πλωτές οδοί -συμπεριλαμβανομένου του στενού Μπαμπ ελ Μαντίμπ, που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν- είναι ζωτικής σημασίας για την παγκόσμια οικονομία, καθώς περίπου το 30% του φορτίου εμπορευματοκιβωτίων διέρχεται μέσω αυτών. Διαχειρίζονται, επίσης, μεγάλο ποσοστό ροών πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Από τότε που ξεκίνησαν οι επιθέσεις, οι περισσότερες δυτικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν αποφύγει το στενό και αντ' αυτού περιφέρονται στη νότια Αφρική. Αυτό προσθέτει ημέρες και σημαντικό κόστος μεταφοράς.
Εταιρείες από την Κίνα και τη Ρωσία δεν έχουν ανακοινώσει ότι αποφεύγουν την περιοχή, και τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων δείχνουν ότι πολλές από αυτές εξακολουθούν να στέλνουν τα πλοία τους μέσω αυτής.