«Η εκπαίδευση είναι ένα θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα, είναι το θεμέλιο των κοινωνιών, των οικονομιών και των δυνατοτήτων κάθε ατόμου» τονίζει σε μήνυμά του για τη Διεθνή Ημέρα Εκπαίδευσης ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες.
Μάλιστα, o γγ του ΟΗΕ προτρέπει την κοινωνία των πολιτών και τη νεολαία να συνεχίσουν να ζητούν περισσότερες και καλύτερες επενδύσεις στην ποιοτική εκπαίδευση, διαμηνύοντας: «Ας κρατήσουμε τη φλόγα της αλλαγής αναμμένη. Ας δημιουργήσουμε εκπαιδευτικά συστήματα που μπορούν να υποστηρίξουν ισότιμες κοινωνίες, δυναμικές οικονομίες και τα χωρίς όρια όνειρα κάθε μαθητή στον κόσμο».
Χρειάζονται επενδύσεις στην εκπαίδευση
Ωστόσο, σπεύδει να υπογραμμίσει ότι χωρίς επαρκείς επενδύσεις, αυτές οι δυνατότητες θα χαθούν, δηλώνοντας πως είναι πάντα σοκαριστικό για τον ίδιο το γεγονός ότι δίνεται τόσο χαμηλή προτεραιότητα στην εκπαίδευση σε πολλές κυβερνητικές πολιτικές και εργαλεία διεθνούς συνεργασίας.
Σε αυτό το πλαίσιο, προτάσσει ότι «πρέπει να επενδύουμε στους ανθρώπους και να δίνουμε προτεραιότητα στην εκπαίδευση».
Ειδικότερα, ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ υπογραμμίζει πως οι επενδύσεις είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη του Στόχου Βιώσιμης Ανάπτυξης 4 για Ποιοτική Εκπαίδευση». Αναφερθείς στην περσινή σύνοδο κορυφής για τον Μετασχηματισμό της Εκπαίδευσης προκειμένου να επαναπροσδιοριστούν τα εκπαιδευτικά συστήματα, ώστε κάθε μαθητής να έχει πρόσβαση στις γνώσεις και στις δεξιότητες που απαιτούνται για να πετύχει, ο Αντόνιο Γκουτέρες επισημαίνει πως πάνω από 130 χώρες δεσμεύτηκαν να διασφαλίσουν ότι η καθολική ποιοτική εκπαίδευση θα καταστεί κεντρικός πυλώνας των δημόσιων πολιτικών και επενδύσεων.
«Μια έκκληση για δράση σχετικά με τις επενδύσεις στην εκπαίδευση και η δημιουργία του διεθνούς χρηματοδοτικού μηχανισμού για την εκπαίδευση, δημιούργησαν μια νέα ώθηση στην εγχώρια και διεθνή χρηματοδότηση» σημειώνει.
Οι δεσμεύσεις να γίνουν συγκεκριμένες δράσεις
Επίσης, υπενθυμίζει πως η Σύνοδος Κορυφής εγκαινίασε μια σειρά παγκόσμιων πρωτοβουλιών για την ενίσχυση της υποστήριξης της εκπαίδευσης σε περιβάλλοντα κρίσης, της εκπαίδευσης των κοριτσιών, της στοιχειώδους εκπαίδευσης, του μετασχηματισμού της διδασκαλίας, των ψηφιακών εργαλείων και των πράσινων εκπαιδευτικών συστημάτων.
Στην κατεύθυνση αυτή, ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ διαμηνύει πως είναι καιρός όλες οι χώρες να μεταφράσουν τις δεσμεύσεις τους στη Σύνοδο Κορυφής σε συγκεκριμένες δράσεις που δημιουργούν υποστηρικτικά και χωρίς αποκλεισμούς μαθησιακά περιβάλλοντα για όλους τους μαθητές.
«Τώρα είναι επίσης η ώρα να τεθεί τέλος σε όλους τους νόμους και τις πρακτικές που εισάγουν διακρίσεις και εμποδίζουν την πρόσβαση στην εκπαίδευση» τονίζει και καλεί ιδίως τους Ταλιμπάν στο Αφγανιστάν να «αντιστρέψουν την εξωφρενική και αυτοκαταστροφική απαγόρευση πρόσβασης των κοριτσιών στη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση».
Επίσης, ενθαρρύνει τις χώρες να θέσουν την εκπαίδευση στο επίκεντρο των προετοιμασιών για τη σύνοδο κορυφής για τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης το 2023 και τη Σύνοδο Κορυφής του Μέλλοντος το 2024.