Ο πρώην ατζέντης και φωτογράφος του Banksy αποκάλυψε ότι ο καλλιτέχνης «δεν κατάφερε ποτέ να απολαύσει τη φήμη που απέκτησε» λόγω της ανάγκης του για ανωνυμία.
Ο Στιβ Λαζαρίδης συνεργάστηκε με τον πιο διάσημο street artist από το 1997 έως το 2008. Τον συνάντησε στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και ανακάλυψαν ότι μοιράζονταν μια κοινή αγάπη για το γκράφιτι. Ο ίδιος σε δηλώσεις του είχε περιγράψει εκείνα τα χρόνια ως «ένδοξα».
Την Πέμπτη βγάζει σε δημοπρασία αναμνηστικά από τις μέρες που πέρασε με τον Banksy, από πολυπόθητες εκτυπώσεις και έργα τέχνης μέχρι σχέδια, ακόμη και ιδιωτική αλληλογραφία με τον καλλιτέχνη. Σύμφωνα με ειδικούς, την υψηλότερη τιμή αναμένεται να πιάσει ένα στένσιλ ενός αρουραίου που κρατά ένα τρυπάνι, το οποίο υπολογίζεται να αγγίξει τις 150.000 λίρες. Το διάσημο πλέον «Κορίτσι με το Μπαλόνι» θα μπορούσε να «πιάσει» 60.000 λίρες.
Τα υψηλά ποσά δεν προκαλούν καμία εντύπωση. Ο Banksy, άλλωστε, που ξεκίνησε πριν από περίπου 25 χρόνια κάνοντας σήμα κατατεθέν του την «αντάρτικη» τέχνη σε δημόσιους χώρους σε στιλ στένσιλ, χρησιμοποιώντας ως καμβά του τοίχους στο Μπρίστολ, στο Μπράιτον και στο Λονδίνο, έφτασε ακόμα και στη Δυτική Όχθη. Τα έργα του έγιναν πολυπόθητα από συλλέκτες και διασημότητες και πωλήθηκαν για εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.
«Αν πίστευα ότι θα μπορούσε να γίνει τόσο μεγάλο; Σίγουρα όχι. Ήμασταν μόνο δύο παιδιά που διασκεδάζαμε», δήλωσε ο Λαζαρίδης στη Mirror, προσθέτοντας: «Πήγα έναν καλλιτέχνη και ένα κίνημα από το να αξίζουν 250 λίρες ο καμβάς, σε 5 εκατομμύρια».
Γιατί ο Banksy παραμένει ανώνυμος;
Γιατί, όμως, ο Bansksy επέλεξε να μην αποκαλύψει την ταυτότητά του; Ο Λαζαρίδης πιστεύει ότι καταλαβαίνει περισσότερο από άλλους την ανάγκη του διάσημου street artist να παραμείνει ανώνυμος. Όπως αποκάλυψε, η ανωνυμία ήταν μια κατάσταση που ξεκίνησε αρχικά ως «αυτοσυντήρηση» για να διασφαλιστεί ότι δεν θα τον πιάσει η αστυνομία με την κατηγορία του βανδαλισμού, αλλά εξελίχθηκε σε κάτι σαν «ασθένεια». «Όλοι έχουν αυτή τη φιγούρα στο μυαλό τους, έχουν έναν λαϊκό ήρωα και φαίνεται διαφορετικός στο μυαλό του καθενός. Δεν μπορεί ποτέ να απολαύσει τη φήμη που απέκτησε», είπε ο Λαζαρίδης.
Τα κινητά μιας χρήσης και οι μεταμφιέσεις
Σύμφωνα με τον ίδιο, και οι δύο ήθελαν τόσο πολύ να διατηρήσουν την ανωνυμία, με αποτέλεσμα να αγοράσουν δεκάδες burner phones -τηλέφωνα μιας χρήσης- και ο Banksy επικοινωνούσε με προπληρωμένες κινητές συσκευές για κάθε δουλειά που έκανε. Κάποια στιγμή, μάλιστα, ο Λαζαρίδης ισχυρίζεται ότι αγόραζε νέο burner phone κάθε εβδομάδα, αλλάζοντας μάλιστα τα καταστήματα από τα οποία τα προμηθευόταν κάθε φορά.
Όπως είπε, το αποκορύφωμα της συνεργασίας τους ήταν το 2004, όταν κατάφεραν να μπουν και οι δύο στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου για να βάλουν ένα έργο του και ο Banksy ήταν μεταμφιεσμένος σε υπάλληλο.
Το 2008, ωστόσο, η The Mail on Sunday ξεκίνησε έρευνα για την ταυτότητα του καλλιτέχνη και ισχυρίστηκε ότι πίσω από τον Banksy βρίσκεται ο Ρόμπιν Γκάνινγχαμ. Τον ισχυρισμό αυτόν απέρριψε τότε ο Λαζαρίδης.
Αφότου σταμάτησε η συνεργασία του με τον Banksy, ο Λαζαρίδης δημιούργησε τη δική του γκαλερί (η οποία πουλούσε εκτυπώσεις του Banksy μεταξύ άλλων έργων), αλλά τώρα θέλει να προχωρήσει. Απαντώντας σε όσους τον επικρίνουν επειδή βγάζει σε δημοπρασία την ιδιωτική τους αλληλογραφία, υποστηρίζει ότι ο καλλιτέχνης ήταν «σιωπηρά υποστηρικτικός». Ωστόσο, πηγές κοντά στον καλλιτέχνη δρόμου, τις οποίες επικαλείται η Mirror, χλεύασαν τον Λαζαρίδη.