Μεγάλο μέρος της Γερμανίας αναμένεται να παραλύσει από σήμερα Τετάρτη με την έναρξη από τους μηχανοδηγούς μιας εξαήμερης απεργίας – της μεγαλύτερης κινητοποίησης στην ιστορία του εθνικού σιδηροδρόμου.
Η απεργία, που ξεκίνησε στις 2 τα ξημερώματα για τα επιβατικά τρένα και το βράδυ της Τρίτης για τα εμπορευματικά, πραγματοποιείται εν μέσω εντάσεων και σκηνών αναταραχής σε όλη τη Γερμανία. Οι αγρότες που υποστηρίζονται από εταιρείες μεταφορών έχουν αποκλείσει οδικούς άξονες σε πόλεις με τα τρακτέρ τους, φαινομενικά λόγω κυβερνητικών προτάσεων για σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων στα καύσιμα, ενώ περίπου ένα εκατομμύριο άνθρωποι βγήκαν στους δρόμους για να εκστρατεύσουν κατά της ακροδεξιάς μετά τις αποκαλύψεις ότι μέλη του AfD συζήτησαν σχέδια για μαζική απέλαση αλλοδαπών και κατόχων γερμανικών διαβατηρίων με μεταναστευτικό υπόβαθρο.
Το συνδικάτο GDL, που εκπροσωπεί μηχανοδηγούς και άλλους εργαζόμενους στους γερμανικούς σιδηροδρόμους, δήλωσε ότι αναγκάστηκε να κηρύξει την απεργία, η οποία αναμένεται να συνεχιστεί μέχρι τις 14:00 τη Δευτέρα, αφού τα αφεντικά της Deutsche Bahn (DB), της εθνικής σιδηροδρομικής εταιρείας, «προσπάθησαν να ξεγελάσουν» τους εργαζόμενους σχετικά με τα αιτήματά τους για βελτιωμένες αμοιβές και συνθήκες εργασίας.
Ζημιές 100 εκατομμυρίων τη μέρα για τη γερμανική οικονομία
Η DB κατηγόρησε το GDL με τα περίπου 40.000 μέλη, ότι «κρατά όμηρο» τη Γερμανία, επιμένοντας ότι τα αιτήματα του συνδικάτου θα αύξαναν κατά 50% την επιβάρυνση της εταιρείας για τις καταβολές των μισθών. Οι δύο πλευρές έχουν από τον Νοέμβριο να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και ο καγκελάριος, Όλαφ Σολτς είπε ότι «δεν θα ήταν σκόπιμο» να εμπλακεί σε εργατικές διαφορές όταν κλήθηκε να διαιτητεύσει. Όμως, το αδιέξοδο στις συνομιλίες έχει επιτείνει τη δυσαρέσκεια για τη γερμανική κυβέρνηση, πέρα από την κρίση κόστους ζωής που οι επικριτές λένε ότι τροφοδοτεί την άνοδο του AfD καθώς πλησιάζουν σημαντικές τοπικές εκλογές το φθινόπωρο.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις εκπροσώπων του βιομηχανικού κλάδου κάθε μέρα απεργίας στοιχίζει περί τα 100 ευρώ στην γερμανική οικονομία, τη μεγαλύτερη της Ευρώπης και προειδοποίησαν για τη ζημιά στη φήμη των γερμανικών επιχειρήσεων.
Τι ζητούν οι σιδηροδρομικοί
Έξι στους δέκα εμπορευματικούς διαδρόμους της Ευρώπης διέρχονται από τη Γερμανία, επομένως είναι αναπόφευκτος ένας σημαντικός αντίκτυπος στην ηπειρωτική Ευρώπη, πέρα από τις επιπτώσεις στις ηπειρωτικές σιδηροδρομικές συνδέσεις.
Νωρίτερα αυτό το μήνα η DB απέτυχε στις προσπάθειές της να πείσει ένα δικαστήριο να σταματήσει τις απεργίες. Το GDL ζητά μείωση της εβδομάδας εργασίας των εργαζομένων από 38 σε 35 ώρες χωρίς μείωση των αποδοχών. Διεκδικεί επίσης επιπλέον 550 ευρώ το μήνα για τους εργαζόμενους συν ένα πακέτο αποζημίωσης για τον πληθωρισμό που θα τύχει νέας διαπραγμάτευσης μετά από 12 μήνες.
Η DB έχει προσφέρει στους εργαζομένους μέση αύξηση μισθών 4,8% από τον Αύγουστο και επιπλέον 5% από την άνοιξη του 2025. Ένα πακέτο αποζημίωσης για τον πληθωρισμό θα καταβληθεί για καθορισμένη περίοδο 32 μηνών. Η ίδια ανέφερε ότι από το 2026, οι εργαζόμενοι θα έχουν την ευκαιρία να μειώσουν τον χρόνο εργασίας από το μέσο όρο των 38 ωρών την εβδομάδα σε 37, με επιπλέον αμοιβή για όσους συνεχίσουν να εργάζονται τις ίδιες ώρες. Η DB είπε ότι περαιτέρω περικοπές στις ώρες εργασίας θα επιδεινώσουν ένα ήδη έντονο πρόβλημα έλλειψης εργατικού δυναμικού.