Σε πακέτο ενίσχυσης 9 δις ευρώ συμφώνησαν Lufthansa και γερμανική κυβέρνηση για την ενίσχυση της εταιρείας που επλήγη από την κρίση του κορωνοϊού. Απομένει τώρα το πράσινο φως της Κομισιόν.
Όπως επισημαίνει το Der Spiegel, η συγκατάθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πρέπει να θεωρείται κάθε άλλο παρά «τυπική διαδικασία», με τις Βρυξέλλες να έχουν διατυπώσει σοβαρές απαιτήσεις στο θέμα του ανταγωνισμού.
Ένα από τα «αγκάθια» στην διαπραγμάτευση αφορά τα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης (σλοτς) στα αεροδρόμια της Φρανκφούρτης και του Μονάχου, πολλά από τα οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά να αφαιρεθούν από την Lufthansa και να δοθούν σε άλλες εταιρίες, ως «αποζημίωση» για την κρατική ενίσχυσγ που λαμβάνει η γερμανική εταιρία. «Θα είναι μια σκληρή μάχη», φέρεται να δήλωσε σχετικά η Καγκελάριος Ανγκελα Μέρκελ, αποφασισμένη να στηρίξει την Lufthansa.
Το ύψος της ενίσχυσης που θα λάβει η αεροπορική εταιρία ανέρχεται σε εννέα δισεκατομμύρια ευρώ.
Όπως ανακοινώθηκε, το κρατικό ταμείο σταθεροποίησης WSF θα διαμορφώσει μετοχικό μερίδιο 20% στην εταιρεία μέσω μιας αύξησης κεφαλαίου. Το ταμείο θα μπορεί να αυξήσει το μερίδιο του στο 25% συν μία μετοχή στο ενδεχόμενο της εξαγοράς της εταιρείας.
Η τιμή εγγραφής για την αύξηση κεφαλαίου θα είναι 2,56 ευρώ ανά μετοχή, που συνιστά χρηματική συνεισφορά της τάξης των 300 εκατ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε η Lufthansa.
Στους όρους της συμφωνίας είναι ότι δύο θέσεις στο εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας θα καλυφθούν σε συμφωνία με την κυβέρνηση. Το WSF δεν θα ασκεί τα δικαιώματα ψήφου με την εξαίρεση της περίπτωσης μιας εξαγοράς.
Το WSF θα κάνει επίσης μια σιωπηλή συμμετοχή έως 5,7 δισ. ευρώ συνολικά στα περιουσιακά στοιχεία της Lufthansa.
Με την επιφύλαξη της πλήρης αποπληρωμής της σιωπηλής συμμετοχής και της ελάχιστης τιμής των 2,56 ευρώ ανά μετοχή, συν ένα ετήσιο επιτόκιο 12%, το WSF σχεδιάζει να πουλήσει την πλήρη συμμετοχή του στην Lufthansa σε τιμές της αγοράς μέχρι το τέλος του 2023, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία.
Επιπλέον, η Lufthansa θα έχει πρόσβαση σε κοινοπρακτική πιστωτική διευκόλυνση τριών ετών ύψους έως 3 δισ. ευρώ με τη συμμετοχή της κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας KfW και ιδιωτικών τραπεζών. Αυτό εξακολουθεί να υπόκεινται σε εγκρίσεις, ανακοίνωσε η Lufthansa.
Το Βερολίνο υποχώρησε και στο θέμα του περιορισμού των εσωτερικών πτήσεων, όταν υπάρχει καλή σιδηροδρομική σύνδεση, όπως προβλέπεται από το «πράσινο» πακέτο της γερμανικής κυβέρνησης.
Ο πρωθυπουργός της Βαυαρίας Μάρκους Σόντερ ξεκαθαρίζει ότι η κρατικοποίηση δεν είναι στο τραπέζι: «Η πρόταση σημαίνει ότι μια εταιρεία που στο παρελθόν ήταν πολύ επιτυχημένη και πολύ σημαντική για τη Γερμανία κατέληξε να περνά κρίση χωρίς να είναι δικό της το φταίξιμο. Τώρα δέχεται σημαντική ενίσχυση και με αυτή τη σημαντική ενίσχυση η Lufthansa μπορεί να ξανασταθεί στα πόδια της χωρίς να κρατικοποιηθεί. Δεν πρέπει να είναι αυτός ο στόχος».
Τα γερμανικά υπουργεία Oικονομίας και Οικονομικών δήλωσαν ότι η Lufthansa ήταν μια λειτουργικά υγιής εταιρεία πριν από την εμφάνιση του κορωνοϊού, καθώς και κερδοφόρα και με καλές μελλοντικές προοπτικές, αλλά αντιμετώπισε προβλήματα λόγω της πανδημίας.
«Το πακέτο σταθεροποίησης της ομοσπονδιακής κυβέρνησης λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες της εταιρείας, καθώς και εκείνες των φορολογουμένων και των υπαλλήλων του Ομίλου Lufthansa, οι οποίοι εξαρτώνται από τη διατήρηση μιας ισχυρής εταιρείας», ανέφεραν τα υπουργεία σε κοινή δήλωση.
Η Lufthansa είναι επίσης έτοιμη να λάβει βοήθεια από την Ελβετία, την Αυστρία και το Βέλγιο,όπου έχει θυγατρικές.