Η εποχή που οι «εξελιγμένοι» χρήστες του διαδικτύου παρακολουθούσαν την κίνηση στους δρόμους πριν μπουν στο αυτοκίνητο έχει ξεπεραστεί. Τώρα παρακολουθούν την κίνηση των... πτήσεων στους ουρανούς.
Μέσα σε μία ημέρα, περισσότερες από 200.000 πτήσεις κατά μέσο όρο απογειώνονται και προσγειώνονται σε όλο τον κόσμο.
Αυτό περιλαμβάνει εμπορικά, φορτηγά και ναυλωμένα αεροπλάνα -τα οποία αντιπροσωπεύουν περίπου το μισό του συνόλου-, καθώς και επαγγελματικά τζετ, ιδιωτικά αεροσκάφη, ελικόπτερα, αεροσκάφη διακομιδής ασθενών, κυβερνητικά και στρατιωτικά αεροσκάφη, drones, αερόστατα και ανεμόπτερα.
Τα περισσότερα από αυτά είναι εξοπλισμένα με έναν αναμεταδότη, μια συσκευή που επικοινωνεί τη θέση του αεροσκάφους και άλλα δεδομένα πτήσης στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας και αυτό το σήμα μπορεί να ληφθεί με φθηνούς δέκτες που βασίζονται σε μια τεχνολογία που ονομάζεται ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast).
Αυτό ακριβώς κάνουν οι ιστότοποι παρακολούθησης πτήσεων, παρέχοντας στους χρήστες μια εικόνα σε πραγματικό χρόνο από οτιδήποτε βρίσκεται στον ουρανό (πλην μερικών εξαιρέσεων.
Η πτήση της Πελόζι στην Ταϊβάν προσέλκυσε τους περισσότερους χρήστες όλων των εποχών στο Flightradar24
Πλέον, όλο αυτό δεν αφορά μόνο τους λάτρεις της αεροπορίας. Όταν ένα αεροπλάνο της αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας που μετέφερε την πρόεδρο της Βουλής, Νάνσι Πελόζι, προσγειώθηκε στην Ταϊβάν στις αρχές Αυγούστου, πάνω από 700.000 άνθρωποι παρακολούθησαν το γεγονός την ώρα που συνέβαινε, μέσω της υπηρεσίας παρακολούθησης πτήσεων Flightradar24.
Το αεροπλάνο, μια στρατιωτική έκδοση του Boeing 737 που ονομάζεται C-40, αναχώρησε από την Κουάλα Λουμπούρ στη Μαλαισία πριν ξεκινήσει μια κυκλική διαδρομή προς την Ταϊβάν, προκειμένου να αποφευχθούν συναντήσεις με τον κινεζικό στρατό, αυξάνοντας έτσι τις ώρες πτήσης. Ως εκ τούτου, δεν ήταν προφανές το ποιος θα ήταν ο τελικός προορισμός, πυροδοτώντας τις διαδικτυακές συνομιλίες καθώς το αεροπλάνο έστριβε βόρεια προς το νησί. Τελικά, η πτήση της Νάνσι Πελόζι ήταν εκείνη που παρακολουθήθηκε περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη στο Flightradar24, με 2,92 εκατομμύρια ανθρώπους να παρακολουθούν τουλάχιστον ένα μέρος του επτάωρου ταξιδιού.
Ο ιστότοπος, τμήμα μιας ομάδας δημοφιλών υπηρεσιών παρακολούθησης πτήσεων μαζί με το FlightAware και το Plane Finder, ιδρύθηκε στη Σουηδία το 2006 «εντελώς τυχαία», λέει στο CNN ο διευθυντής επικοινωνίας του FlightRadar24, Ίαν Πέτσελνικ, ως ένας τρόπος για να αυξηθεί η επισκεψιμότητα σε μια υπηρεσία σύγκρισης τιμών πτήσεων.
Το 2010 απέκτησε για πρώτη φορά την παγκόσμια αναγνώριση, όταν η έκρηξη ενός ισλανδικού ηφαιστείου είχε ως αποτέλεσμα χιλιάδες αεροπλάνα να παραμείνουν καθηλωμένα στο έδαφος και τέσσερα εκατομμύρια άνθρωποι να επισκέπτονται την ιστοσελίδα: «Αυτή ήταν σίγουρα η πρώτη μας παρουσία σε διεθνείς εκδηλώσεις και στο πώς η παρουσίαση της εναέριας κυκλοφορίας στο κοινό σε πραγματικό χρόνο θα μπορούσε να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος αντιλαμβάνεται τις παγκόσμιες ειδήσεις», λέει ο Πέτσελνικ.
Αυξάνεται το ενδιαφέρον για υπηρεσίες όπως το Flightradar24
Πριν από την πτήση της Πελόζι, το ρεκόρ της πτήσης με τις περισσότερες παρακολουθήσεις στο Flightradar24 ανήκε στο ταξίδι επιστροφής του Ρώσου ηγέτη της αντιπολίτευσης Αλεξέι Ναβάλνι στην πατρίδα του, όπου επρόκειτο να φυλακιστεί. Η πτήση που πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2021 παρακολουθήθηκε από 550.000 άτομα, ξεπερνώντας το προηγούμενο ρεκόρ που είχε σημειωθεί τον Απρίλιο του 2020, όταν σχεδόν 200.000 χρήστες παρακολούθησαν ένα Boeing 777 να ζωγραφίζει την ημισέληνο και τα αστέρια της τουρκικής σημαίας στον ουρανό πάνω από την Άγκυρα, για τον εορτασμό της 100ης επετείου της εθνικής κυριαρχίας της Τουρκίας.
Πριν από αυτό, τον Σεπτέμβριο του 2017, χιλιάδες άνθρωποι είχαν παρακολουθήσει ένα Boeing 737 της εταιρείας Delta να πετάει μέσα από τον τυφώνα Ίρμα για να προσγειωθεί στο Πουέρτο Ρίκο και να απογειώνεται 40 λεπτά αργότερα για το JFK.
Πέρα από τα σημαντικά γεγονότα, όμως, ο αριθμός των ατόμων που παρακολουθούν πτήσεις αυξάνεται συνεχώς: «Βλέπουμε πολλούς ανθρώπους να χρησιμοποιούν τον ιστότοπο για να παρακολουθήσουν ένα αγαπημένο τους πρόσωπο, τη δική τους πτήση ή να βρουν την πτήση ανταπόκρισης στην οποία θα επιβιβαστούν εκείνη την ημέρα, για να βεβαιωθουν ότι το αεροπλάνο θα έρθει», λέει ο Πέτσενικ.
«Μια άλλη περίπτωση είναι οι άνθρωποι που ενδιαφέρονται πολύ για την αεροπορία ή τους αρέσει πολύ να ακολουθούν ορισμένους τύπους αεροσκαφών. Στη συνέχεια, είναι εκείνοι που επενδύουν επαγγελματικά στην αεροπορική βιομηχανία, επειδή διαθέτουν κάποιο αεροσκάφος προς ενοικίαση ή επειδή έχουν στόλο αεροσκαφών και θέλουν να τα παρακολουθούν. Τέλος, υπάρχουν άνθρωποι που το επάγγελμά τους έχει να κάνει με τα δεδομένα πτήσεων, όπως οι αεροπορικές εταιρείες, τα αεροδρόμια, ή οι κατασκευαστές αεροσκαφών που χρησιμοποιούν μεγάλα σύνολα δεδομένων για να αποκτήσουν γνώσεις του κλάδου».