Πληθαίνουν τα προβλήματα για την Αγκυρα σε σχέση με την συνεχιζόμενη γεώτρηση στην κυπριακή ΑΟΖ, καθώς οι περισσότερες ξένες εταιρίες και οι ξένοι μηχανικοί που επανδρώνουν το πλοίο Πορθητής, αρχίζουν να το εγκαταλείπουν.
Και όπως όλα δείχνουν, η αποχώρηση έχει άμεση σχέση με τις κυρώσεις που ετοιμάζει η Ε.Ε. αλλά και τα εντάλματα σύλληψης που έχει εκδώσει η Κύπρος.
Οπως γράφει η κυπριακή εφημερίδα ο Φιλελεύθερος τις τελευταίες μέρες αποχώρησε, επικαλούμενη παράνομη δραστηριότητα που δεν προβλεπόταν στη σύμβαση που είχε υπογράψει με την Τουρκική Εταιρεία Πετρελαίων και η Baker Hughes. Η εταιρεία ήταν η 1 από τις 3 εταιρίες που είχαν μείνει και συνεργάζονταν με την Τουρκία, τόσο στην πρώτη γεώτρηση του «Πορθητή» στην Αττάλεια, όσο και στα πρώτα στάδια της παράνομης γεώτρησης στην κυπριακή ΑΟΖ.
Οπως αναφέρει η εφημερίδα της Κύπρου η εταιρεία παρείχε εξειδικευμένη τεχνική υποστήριξη σε σχέση με την καθαυτό γεώτρηση, όσον αφορά στις κεφαλές του γεωτρύπανου και τις μηχανολογικές διαδικασίες.
Λίγες μέρες νωρίτερα είχε αποχωρήσει και άλλη ξένη εταιρεία που παρείχε υπεργολαβικά υπηρεσίες στο γεωτρύπανο.
Παραμένουν 2 ξένες εταιρείες στον Πορθητή
Παραμένουν σε συνεργασία με την Τουρκική Εταιρεία Πετρελαίων 2 ξένες εταιρείες. Η μία είναι η «Weatherford International», που όμως βρίσκεται σε διαδικασία πτώχευσης. Επίσης ήδη από τον Νοέμβριο του 2013, της έχουν τεθεί μιά σειρά περιορισμοί από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ για συμβόλαια με Ιράκ, Σουδάν και Συρία. Η επιτροπή εξετάζει καταγγελίες διαφθοράς, παραποίησης λογιστικών βιβλίων με σκοπό την απόκρυψη των παράνομων συναλλαγών. Να σημειωθεί οτι η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ είχε επιβάλει το 2013 πρόστιμο 65 εκατομμυρίων δολαρίων στην εταιρεία για εξαγορά κυβερνητικών αξιωματούχων της Αγκόλα και του Κογκό. Η εταιρεία έχει προηγουμένως υποστεί και ποινές με αποφάσεις δικαστηρίων του Τέξας – το 2002 και το 2011.
Η δεύτερη εταιρεία που παραμένει σε συνεργασία με την Τουρική κρατική εταιρεία στην παράνομη γεώτρηση, είναι εταιρεία που, μέσω θυγατρικής της στην Τουρκία, όπως αναφέρει η Φιλελεύθερος, παρέχει πολύ περιορισμένο μέρος των υπηρεσιών που απαιτούνται για τη γεώτρηση και κυρίως υποβρύχιες τεχνικές εργασίες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ηγεσία και της εν λόγω εταιρείας, έχει στείλει τις τελευταίες μέρες μηνύματα στην Τουρκική Κυβέρνηση, ότι εξετάζει την αποχώρησή της.
Οι αργοί ρυθμοί και οι αλλεπάλληλες διακοπές στις εργασίες του Πορθητή γίνονται φανερές και από τους ρυθμούς ανεφοδιασμού – κυρίως με τη λάσπη που αποτελεί το λιπαντικό της γεώτρησης- ενώ αυτό δείχνει και ο ρυθμός μεταφοράς στο γεωτρύπανο του ειδικού τσιμέντου από το λιμάνι Αττάλειας που είναι απαραίτητο σε διάφορα στάδια για τη θωράκιση του πηγαδιού.