Η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευσε όλες τις εισαγωγές ρωσικού αργού που μεταφέρεται διά θαλάσσης από τις 5 Δεκεμβρίου, με μια απαγόρευση των εισαγωγών καυσίμων να ακολουθεί τον Φεβρουάριο.
Απαγόρευσε επίσης σε εταιρίες και άτομα στην Ευρωπαϊκή Ένωση να παρέχουν υπηρεσίες χρηματοδότησης, μεσιτείας, μεταφοράς και ασφάλισης για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου αλλού, αν η τιμή του αργού υπερβαίνει τα 60 δολάρια το βαρέλι, από τη Δευτέρα.
Ωστόσο, όπως αναλύει το πρακτορείο Reuters σε εκτενές άρθρο του, το ρωσικό ντίζελ ενδέχεται να συνεχίσει να περνά στην Ευρώπη, χωρίς να το γνωρίζουν καν οι εισαγωγείς.
Το πρακτορείο περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι Αρχές όταν επιχειρούν να διασταυρώσουν από ποια χώρα προέρχεται το καύσιμο, όταν έχει ήδη περάσει από άλλες.
Μετά τη διύλιση του πετρελαίου και έπειτα από αναμείξεις, είναι σχεδόν αδύνατο να εντοπιστεί η προέλευση του καυσίμου και, έτσι, είναι πολύ πιθανό, σημειώνει το Reuters, να παραδίδονται ποσότητες ρωσικού ντίζελ σε χώρες όπως η Ινδία και η Τουρκία και, στη συνέχεια, να εξάγονται αλλού.
Πώς θα αποτρέπεται η εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου
Για να αποτρέπεται η εξαγωγή ρωσικού πετρελαίου με τέτοιον τρόπο, οι Αρχές στα τελωνεία έχουν τη δυνατότητα να ζητούν έγγραφα που θα βοηθούσαν στον προσδιορισμό της προέλευσης του καυσίμου, όπως τιμολόγια, δελτία αποστολής ή άλλου τύπου συμφωνίες. Θα πρέπει, σε κάθε περίπτωση, να αποδεικνύεται ότι η επεξεργασία του εμπορεύματος έχει πραγματοποιηθεί εκτός Ρωσίας.
Η ανάμειξη ρωσικού ντίζελ σε άλλη χώρα με μη ρωσικό ισοδύναμο δεν θα άλλαζε την προέλευσή του. Η διύλιση, όμως, ρωσικού αργού (Urals) σε ντίζελ -σε άλλη χώρα- θα το έκανε.
Η Ρωσία ενδέχεται να μεταφέρει με πλοία της ντίζελ στην Τουρκία, όπου το καύσιμο μπορεί να μεταφερθεί σε δεξαμενόπλοια μεσαίου μεγέθους, σύμφωνα με το Reuters, που επικαλείται πηγές της βιομηχανίας.
«Θα πίστευα ότι η Τουρκία επανεξάγει τα βαρέλια ή ίσως υποκαθιστά σε κάποια χώρα και εξάγει περισσότερο από την εγχώρια παραγωγή της» δήλωσε ο επικεφαλής αναλυτής, Kpler Kevin Wright.
Το ρεπορτάζ προσθέτει ότι μικρότερες εταιρείες χρησιμοποιούν ήδη δεξαμενόπλοια του «σκιώδους στόλου», με απενεργοποιημένα τα GPS, ενώ αυτές έχουν συνάψει ασφαλιστήρια συμβόλαια με παρόχους στην Ινδία.