Πώς απάντησαν οι χώρες στις κυρώσεις έναντι του ρωσικού πετρελαίου από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ουκρανία και πώς ενήργησαν οι εταιρείες.
Η Αυστραλία, η Βρετανία, ο Καναδάς και οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επιβάλει οριστικές απαγορεύσεις στις αγορές πετρελαίου από τη Ρωσία, ενώ τα 27 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν έχουν καταφέρει να συμφωνήσουν για το εμπάργκο. Προς το παρόν, το μπλοκ κλίνει προς την απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου μέχρι το τέλος του έτους ως μέρος του έκτου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας.
Επιπλέον, η Γερμανία, η μεγαλύτερη οικονομία της ΕΕ, δήλωσε ότι θα μπορέσει να φέρει εις πέρας το εμπάργκο της ΕΕ στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου μέχρι το τέλος αυτού του έτους, παρόλο που η διακοπή θα μπορούσε να οδηγήσει σε ελλείψεις. Από την άλλη, η Ουγγαρία εξακολουθεί να αντιτίθεται σε οποιοδήποτε εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου, δεδομένης της σχέσης της χώρας με τη Ρωσική Ομοσπονδία.
Ωστόσο, πολλά διυλιστήρια στην Ευρώπη έχουν σταματήσει οικειοθελώς να αγοράζουν ρωσικό αργό ή έχουν υποσχεθεί να το κάνουν όταν λήξουν τα μακροπρόθεσμα συμβόλαιά τους. Αντίστοιχα, μεγάλοι παγκόσμιοι εμπορικοί οίκοι σχεδιάζουν να μειώσουν τις ρωσικές αγορές αργού και καυσίμων από τις 15 Μαΐου.
Ως αποτέλεσμα, οι ρωσικές εξαγωγές ντίζελ από το λιμάνι Primorsk στη Βαλτική, μια βασική πηγή εφοδιασμού για την Ευρώπη, πρόκειται να μειωθούν κατά περισσότερο από 30% τον Μάιο. Από την πλευρά τους, Κίνα και Ινδία, που αρνήθηκαν να καταδικάσουν τις ενέργειες της Ρωσίας, συνεχίζουν να αγοράζουν ρωσικό αργό.
Ποιοι συνεχίζουν να αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο και ποιοι σταμάτησαν
Ακολουθούν οι πρώην και νυν αγοραστές ρωσικού αργού στην ευρωπαϊκή αγορά, σύμφωνα με στοιχεία του πρακτορείου Reuters:
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ (HEPr.AT): Το μεγαλύτερο διυλιστήριο πετρελαίου της Ελλάδας βασίζεται στο ρωσικό αργό σε ποσοστό περίπου 15% των εισαγωγών του. Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, η εταιρεία εξασφάλισε πρόσθετες προμήθειες από τη Σαουδική Αραβία. «Υπήρξε μια αρχική συμφωνία για την αύξηση των ποσοτήτων αργού πετρελαίου που αγοράζουν τα Ελληνικά Πετρέλαια από τη Σαουδική Αραβία για να εξασφαλιστεί περαιτέρω ο ομαλός εφοδιασμός της ελληνικής αγοράς με καύσιμα», δήλωσε στο Reuters μία πηγή.
MOL (MOLB.BU): Η ουγγρική εταιρεία πετρελαίου, η οποία διαχειρίζεται τρία διυλιστήρια στην Ουγγαρία, τη Σλοβακία και την Κροατία, συνεχίζει να αγοράζει ρωσικό αργό μέσω του αγωγού Druzhba, καθώς και προϊόντα διύλισης. Η εταιρεία είπε ότι θα χρειαστούν δύο έως τέσσερα χρόνια για την αντικατάσταση των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου σε περίπτωση πλήρους ευρωπαϊκού εμπάργκο, η οποία, μάλιστα, θα κοστίσει από 500 έως 700 εκατομμύρια δολάρια.
Ένα βουλγαρικό διυλιστήριο, που ανήκει στη ρωσική Lukoil, στο οποίο το ρωσικό αργό να αντιπροσωπεύει περίπου το 60% της πρόσληψής του, συνεχίζει να διυλίζει ρωσικό πετρέλαιο. Το γερμανικό διυλιστήριο PCK Schwedt, που ανήκει κατά 54% στη Rosneft, επίσης λαμβάνει αργό πετρέλαιο μέσω του αγωγού Druzhba.
PKN Orlen (PKN.WA): Το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Πολωνίας σταμάτησε να αγοράζει ρωσικό αργό στην αγορά spot, μεταπηδώντας στο πετρέλαιο της Βόρειας Θάλασσας, αλλά εξακολουθεί να αγοράζει τα Urals βάσει προηγουμένως υπογεγραμμένων συμβάσεων που λήγουν έως το τέλος αυτού του έτους ή αργότερα. Η εταιρεία, η οποία λειτουργεί διυλιστήρια στη Λιθουανία, την Πολωνία και την Τσεχική Δημοκρατία, είδε τα κέρδη της από τη διύλιση να αυξάνονται τον Μάρτιο χάρη στην έκπτωση που καταβάλλει για το ρωσικό πετρέλαιο.
BP (BP.L): Ο βρετανικός πετρελαϊκός κολοσσός, ο οποίος εγκαταλείπει το μερίδιό του στη Rosneft, δεν θα συνάψει νέες συμφωνίες με ρωσικές οντότητες για φόρτωση πετρελαίου στα ρωσικά λιμάνια, εκτός εάν είναι «απαραίτητες για τη διασφάλιση της ασφάλειας των προμηθειών».
ENI (ENI.MI): Ο ενεργειακός όμιλος, που ανήκει κατά 30,3% στην ιταλική κυβέρνηση, αναστέλλει τις αγορές ρωσικού πετρελαίου. Επίσης, το ρωσικό αργό δεν θα χρησιμοποιείται πλέον στο γερμανικό διυλιστήριο της Bayernoil, στο οποίο συμμετέχουν η Eni και η Rosneft.
EQUINOR (EQNR.OL): Η κατά πλειοψηφία κρατική εταιρεία ενέργειας της Νορβηγίας σταμάτησε να εμπορεύεται ρωσικό πετρέλαιο καθώς τερματίζει τις δραστηριότητές της στη χώρα.
GALP (GALP.LS): Η πορτογαλική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου ανέστειλε όλες τις νέες αγορές πετρελαιοειδών από τη Ρωσία ή τις ρωσικές εταιρείες.
GLENCORE (GLEN.L): Η παγκόσμια εταιρεία εξόρυξης και εμπορίας, η οποία κατέχει μερίδιο 0,57% στη Rosneft, δήλωσε ότι θα συνεχίσει να τηρεί τις υποχρεώσεις της βάσει των προηγουμένως υπογεγραμμένων συμβάσεων, αλλά «δεν θα εμπλακεί σε καμία νέα εμπορική δραστηριότητα όσον αφορά εμπορεύματα ρωσικής προέλευσης, εκτός εάν λάβει σχετική οδηγία από τις αρμόδιες κυβερνητικές αρχές».
NESTE (NESTE.HE): Το φινλανδικό διυλιστήριο δεν έχει αγοράσει ρωσικό αργό πετρέλαιο στην αγορά spot από την αρχή του πολέμου και δεν σχεδιάζει να υπογράψει νέες συμφωνίες όταν λήξει η υπάρχουσα μακροπρόθεσμη σύμβαση προμήθειας τον Ιούλιο. Από τις αρχές Απριλίου, το διυλιστήριο έχει αντικαταστήσει περίπου το 85% του ρωσικού αργού πετρελαίου με εναλλακτικές πηγές.
OMV PETROM (ROSNP.BX): Η κορυφαία εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου της Ρουμανίας, που ελέγχεται από την OMV της Αυστρίας (OMVV.VI) δήλωσε ότι ετοιμάζεται να απογαλακτιστεί από τις εισαγωγές ρωσικού αργού, που αντιστοιχούν περίπου στο 30% των ετήσιων αναγκών του διυλιστηρίου Petrobrazi. Επιπλέον, το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Σουηδίας, που ανήκει στον Σαουδάραβα δισεκατομμυριούχο Μοχάμεντ Χουσεΐν αλ-Αμούντι, έχει «παύσει» τις νέες παραγγελίες ρωσικού αργού, το οποίο αντιπροσώπευε περίπου το 7% των αγορών του, αντικαθιστώντας τες με βαρέλια από τη Βόρεια Θάλασσα.
REPSOL (REP.MC): Η ισπανική εταιρεία σταμάτησε να αγοράζει ρωσικό αργό πετρέλαιο στην αγορά spot.
SHELL (SHEL.L): Ο μεγαλύτερος έμπορος πετρελαίου στον κόσμο σταμάτησε να αγοράζει ρωσικό αργό και στις 27 Απριλίου δήλωσε ότι δεν θα δέχεται πλέον διυλισμένα προϊόντα με ρωσικό περιεχόμενο, συμπεριλαμβανομένων των μικτών καυσίμων. Ο παγκόσμιος έμπορος πετρελαίου με έδρα τη Γενεύη σχεδιάζει να σταματήσει όλες τις αγορές αργού πετρελαίου από τη Rosneft έως τις 15 Μαΐου, όταν θα τεθούν σε ισχύ αυστηρότεροι κανόνες της ΕΕ για τις πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου και «ουσιαστικά» να μειώσει τον όγκο των διυλισμένων προϊόντων που αγοράζει από τη Rosneft.
Η γαλλική εταιρεία πετρελαίου δήλωσε ότι δεν θα συνάψει ούτε θα ανανεώσει τις υπάρχουσες συμβάσεις για την αγορά ρωσικού αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου, με στόχο να σταματήσει όλες οι αγορές έως το τέλος του 2022. Οι συμβάσεις καλύπτουν κυρίως τις προμήθειες για το διυλιστήριο Leuna στην ανατολική Γερμανία, το οποίο προμηθεύεται ρωσικό αργό μέσω του αγωγού Druzhba, καθώς και την προμήθεια πετρελαίου της Ευρώπης. Το ελβετικό διυλιστήριο, το οποίο κατέχει το 51,4% του γερμανικού διυλιστηρίου Bayernoil, δήλωσε ότι δεν σχεδιάζει να συνάψει νέες συμφωνίες για την αγορά ρωσικού αργού.