Ο Έλον Μασκ είναι γνωστός για πολλά πράγματα - από την αμύθητη περιουσία του μέχρι τις επαναστατικές του ιδέες, το θρασύ επιχειρηματικό του ύφος, τα αμφιλεγόμενα «τιτιβίσματα» στο Twitter – κι η ευαισθησία δεν είναι ένα απ’ αυτά.
Ωστόσο, μέσα από ηλεκτρονική του αλληλογραφία, που περιλαμβάνεται σε δικαστική υπόθεση, προκύπτει μια ευάλωτη, συμπονετική πλευρά του Μασκ. «Τίποτε δεν είναι χειρότερο από το να χάσεις ένα παιδί», λέει σε emails που αντήλλαξε με τον πατέρα ενός εφήβου, που σκοτώθηκε πριν από τρία χρόνια σε τροχαίο. Τα μηνύματα που έστελνε επί σχεδόν επτά εβδομάδες αποκαλύπτουν μια σπάνια πτυχή του πλουσιότερου ανθρώπου στον πλανήτη, την προσωπική του εμπλοκή στις σχέσεις με πελάτες μετά από φρικτό ατύχημα. Ακόμη και προσωπικά του βιώματα αναφέρει, που σπάνια συζητά δημοσίως: «Ο πρωτότοκος γιος μου πέθανε στα χέρια μου. Ένιωσα τον τελευταίο σφυγμό του», έγραψε ο Μασκ αναφερόμενος στον γιο του, Νεβάντα Αλεξάντερ, που πέθανε έχοντας συμπληρώσει μόλις δυόμιση μήνες ζωής.
Αποδέκτης των μηνυμάτων του ιδρυτή της Tesla και της SpaceX ήταν ο Τζέιμς Ράιλι, ο γιος του οποίου, Μπάρετ, οδηγούσε ένα Tesla Model S στις 8 Μαϊου του 2018 με το κοντέρ να δείχνει 185 χλμ/ώρα, όταν έχασε τον έλεγχο κι έπεσε σε τοίχο σπιτιού στο Φορτ Λόντερντεϊλ της Φλόριντα. Το αυτοκίνητο τυλίχθηκε στις φλόγες κι ο νεαρός κι ο φίλος του σκοτώθηκαν. Τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου περιλαμβάνονται στην αγωγή που κατατέθηκε για άλλο τροχαίο με όχημα της Τesla, με τον δικηγόρο σε αυτή την υπόθεση να προσπαθεί να πείσει τον δικαστή να διατάξει να κληθεί ο Μασκ να καταθέσει για τη λειτουργία υποβοηθούμενης οδήγησης του αυτόματου πιλότου των Τesla.
Η συμπονετική πλευρά του Μασκ
Όπως αποκαλύπτεται από τα emails ο Μασκ - «πρόσωπο της χρονιάς» που πέρασε σύμφωνα με το Time, φθάνει στο σημείο να εκπληρώσει το αίτημα του Ράιλι να τροποποιήσει η Τesla το σύστημα Η/Υ των οχημάτων ώστε να μπορούν οι γονείς να ελέγχουν τη μέγιστη ταχύτητα. Τον Ιούνιο του 2018 η Tesla έστειλε μια αναβάθμιση λογισμικού στη λειτουργία του ορίου ταχύτητας, που επέτρεπε στους οδηγούς να καθορίσουν τη μέγιστη ταχύτητα μεταξύ 80 και 145 χλμ/ώρα μέσω εφαρμογής του κινητού τους που επικοινωνεί με όχημα ή μέσω τετραψήφιου κωδικού. Μάλιστα η γλώσσα στο εγχειρίδιο χρήστη αναβαθμίστηκε ώστε να αναφέρεται ότι η λειτουργία αυτή αφιερώνεται στη μνήμη του Μπάρετ Ράιλι.
Πάντως, σχεδόν δύο χρόνια μετά την ανταλλαγή των μηνυμάτων με τον Μασκ, ο Τζέιμς Ράιλι κατέθεσε μήνυση σε βάρος της Tesla σε δικαστήριο της Φλόριντα υποστηρίζοντας ότι οι μπαταρίες ιόντων -λιθίου του οχήματος «ξέσπασαν σε ανεξέλεγκτη και θανατηφόρα πυρκαγιά» μετά τη συντριβή και ότι ο γιος του «σκοτώθηκε από τη φωτιά της μπαταρίας, όχι από το ατύχημα». Στην ίδια αγωγή αναφέρει ότι δύο μήνες πριν το τροχαίο ο ίδιος είχε ζητήσει από την Τesla να εγκαταστήσει έναν «κόφτη» στο αυτοκίνητό του για την ασφάλεια του γιου του, αλλά το σύστημα αφαιρέθηκε χωρίς την άδειά του, όταν πήγε το αμάξι σε συνεργείο της Tesla για σέρβις. Η εταιρεία του Μασκ αρνείται εσφαλμένο σχεδιασμό της μπαταρίας, και λέει ότι ο γιος του ενάγοντος ζήτησε να αφαιρεθεί ο «κόφτης», επειδή ανησυχούσε για τις επιδόσεις του αυτοκινήτου στην επιτάχυνση. Η υπόθεση θα εκδικαστεί φέτος.