Κορυφαίες ξενοδοχειακές αλυσίδες προσλαμβάνουν εργαζόμενους χωρίς εμπειρία, λόγω της τεράστιας έλλειψης προσωπικού και της μεγάλης μετα-πανδημικής ταξιδιωτικής ζήτησης.
Χιλιάδες εργαζόμενοι εγκατέλειψαν τον κλάδο της φιλοξενίας όταν τα διεθνή ταξίδια σταμάτησαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού. Πολλοί επέλεξαν να μην επιστρέψουν, βρίσκοντας καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας αλλού, αφήνοντας τους ξενοδόχους αντιμέτωπους με μια απελπιστική έλλειψη.
Η Accor προσλαμβάνει όποιον εμφανιστεί στη συνέντευξη: Χωρίς βιογραφικό, χωρίς προϋπηρεσία
Ο μεγαλύτερος ξενοδοχειακός κολοσσός της Ευρώπης, η Accor, έχει αναγκαστεί να προσλαμβάνει ανειδίκευτο προσωπικό, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Σεμπάστιεν Μπαζίν σε συνέντευξή του στο Reuters, στο Οικονομικό Φόρουμ του Κατάρ τον περασμένο μήνα.
Η Accor, η οποία διαχειρίζεται εμπορικά brands όπως Mercure, Ibis και Fairmont σε περισσότερες από 110 χώρες, έχει ανάγκη από 35.000 εργαζόμενους παγκοσμίως, δήλωσε. «Δοκιμάσαμε στη Λυών και το Μπορντό πριν από 10 ημέρες και αυτό το Σαββατοκύριακο προσλαμβάνουμε ανθρώπους χωρίς βιογραφικό, χωρίς προηγούμενη εργασιακή εμπειρία, μέσα σε 24 ώρες», είπε.
Βραχυπρόθεσμα, η Accor καλύπτει τα κενά στη Γαλλία με νέους και μετανάστες, ενώ παράλληλα περιορίζει τις υπηρεσίες. «Είναι φοιτητές, είναι άνθρωποι που έρχονται από τη Βόρεια Αφρική», δήλωσε ο Μπαζίν. «Δεν υπάρχει άλλη λύση».
Οι νεοπροσληφθέντες λαμβάνουν έξι ώρες εκπαίδευσης και μαθαίνουν στη δουλειά, πρόσθεσε.
Πώς προσπαθούν να δελεάσουν τους εργαζόμενους
Οι ελλείψεις προσωπικού είναι ιδιαίτερα πιεστικές στην Ισπανία και την Πορτογαλία, όπου ο τουρισμός αντιπροσώπευε το 13% και το 15% της οικονομικής παραγωγής, αντίστοιχα, πριν από την πανδημία. Οι ξενοδόχοι εκεί προσφέρουν υψηλότερες αμοιβές, δωρεάν διαμονή και προνόμια, όπως μπόνους και ασφάλιση υγείας.
«Πολλοί εργαζόμενοι αποφάσισαν να μετακινηθούν σε άλλους τομείς, οπότε ξεκινάμε έναν κλάδο από το μηδέν και πρέπει να παλέψουμε για τα ταλέντα» δήλωσε στους δημοσιογράφους στη Μαδρίτη ο Γκαμπριέλ Εσκαρέρ, διευθύνων σύμβουλος της ισπανικής ξενοδοχειακής εταιρείας Melia.
Για να προσελκύσει προσωπικό, η εταιρεία του παρείχε πρόσφατα καταλύματα, μερικές φορές σε δωμάτια ξενοδοχείων, λόγω της έλλειψης ενοικιαζόμενων κατοικιών κοντά στα θέρετρά της.
Οι μικρότεροι ξενοδόχοι αντιμετωπίζουν παρόμοιες προκλήσεις όσον αφορά τη στελέχωση με προσωπικό.
Ο διευθυντής λειτουργίας του Hotel Mundial, ενός από τα πιο εμβληματικά ξενοδοχεία της Λισαβόνας, δήλωσε ότι αυτή τη στιγμή προσπαθεί να προσλάβει 59 εργαζομένους. Χωρίς αρκετό προσωπικό, φοβάται πως ορισμένα ξενοδοχεία θα μειώσουν τον αριθμό των επισκεπτών και το εύρος των παροχών που μπορούν να παρέχουν.
«Αν δεν μπορούμε να προσλάβουμε προσωπικό, θα πρέπει να περικόψουμε τις υπηρεσίες», είπε. «Αυτό είναι λυπηρό και δραματικό για έναν κλάδο που δεν είχε έσοδα τα τελευταία δύο χρόνια».
Μπαρ και εστιατόρια ανοίγουν μόνο τα Σαββατοκύριακα, όταν μπορούν να εργαστούν οι φοιτητές
Το ίδιο σενάριο φαίνεται πως επαναλαμβάνεται στα μπαρ, τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία τόσο σε Ισπανία όσο και σε Πορτογαλία.
Ο Χοσέ Κάρλος Σάκο μπορεί να ανοίξει το μπαρ του στη Μαδρίτη, το Tabanco de Jerez, μόνο κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, όταν οι φοιτητές που χρειάζονται επιπλέον χρήματα δεν έχουν μαθήματα και είναι διαθέσιμοι να εργαστούν.
«Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας δεν μπορούμε να ανοίξουμε γιατί δεν έχουμε χέρια, διαβάζουν» είπε, δείχνοντας το εργατικό δυναμικό των φοιτητών του που στήνει τραπέζια ένα Σάββατο.
Στη ζωηρή συνοικία La Latina της Μαδρίτης, ο ιδιοκτήτης της ταβέρνας Angosta, Μαριβέρι Ροντρίγκεζ, προσέλαβε μετανάστες για την υψηλή περίοδο. «Δίνουμε την ευκαιρία σε μετανάστες που έρχονται με την επιθυμία να εργαστούν, καθώς δεν έχουν οικογενειακή ή θεσμική υποστήριξη», σημείωσε.
Αυξάνουν τους μισθούς για να πείσουν τους εργαζόμενους να γυρίσουν
Στον κλάδο της φιλοξενίας της Ισπανίας λείπουν 200.000 εργαζόμενοι και τα πορτογαλικά ξενοδοχεία χρειάζονται τουλάχιστον 15.000 επιπλέον άτομα για να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ζήτηση, σύμφωνα με τις εθνικές ενώσεις φιλοξενίας.
«Η λύση θα είναι σίγουρα να πληρώνουμε περισσότερα» δήλωσε ο Χοσέ Λουί Ουζουέλ, από την ένωση του κλάδου υπηρεσιών εστίασης.
Την ίδια ώρα, οι προσπάθειες να δελεαστούν οι παλαιότεροι εργαζόμενοι εντείνονται.
Στην Ισπανία, τα μπαρ και τα εστιατόρια αύξησαν τους μισθούς των εργαζομένων κατά σχεδόν 60% το πρώτο τρίμηνο σε σύγκριση με έναν χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.
Αλλά η τουριστική βιομηχανία εξακολουθεί να είναι ο τομέας που πληρώνει τους εργαζόμενους με τα λιγότερα χρήματα, περίπου 1.150 ευρώ το μήνα.
Στη γειτονική Πορτογαλία, οι μισθοί των εργαζομένων στον τομέα της φιλοξενίας αναμένεται να αυξηθούν κατά 7% φέτος, σύμφωνα με έρευνα της Κεντρικής Τράπεζας και του Εθνικού Ινστιτούτου Στατιστικής, αλλά ο μέσος μισθός στον τομέα είναι 881 ευρώ το μήνα, πάνω από τον κατώτατο μισθό των 705 ευρώ.
Ο Μπαζίν δήλωσε ότι όσο τα ξενοδοχεία έχουν πληρότητα 60%-70% μπορούν να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις προσωπικού, αλλά η κρίσιμη στιγμή θα έρθει όταν η πληρότητα θα φτάσει το 100%.
«Το πρόβλημα που έχω είναι ότι ξέρω πως από τις αρχές Ιουλίου έως το τέλος Αυγούστου θα έχουμε 100% πληρότητα, Πώς θα μπορώ να εξυπηρετήσω όλο αυτόν τον κόσμο;», αναρωτήθηκε.