Την ώρα που συνεχίζονται οι εναγώνιες προσπάθειες για τον εντοπισμό του υποβρυχίου, που εξαφανίστηκε στον Ατλαντικό Ωκεανό με τους πέντε επιβαίνοντες, πληθαίνουν τα ερωτηματικά για την ασφάλεια του βαθυσκάφους.
Όπως αποκάλυψαν οι New York Times ειδικοί εντός και εκτός της OceanGate, της κατασκευάστριας και διαχειρίστριας του υποβρυχίου, είχαν προειδοποιήσει από το 2018 με επιστολή τους για πιθανά «καταστροφικά» προβλήματα με την ανάπτυξη του Titan και την προγραμματισμένη αποστολή του να περιηγηθεί στα συντρίμμια του Τιτανικού. Οι υπογράφοντες, μεταξύ των οποίων ωκεανογράφοι, στελέχη εταιρειών υποβρυχίων και εξερευνητές βαθέων υδάτων, προειδοποιούσαν ότι είχαν «ομόφωνη ανησυχία» σχετικά με την «πειραματική», όπως την αποκαλούσαν, προσέγγιση της OceanGate και την ανάπτυξη του Titan.
Στην ίδια αυτή «πειραματική» προσέγγιση της εταιρείας στάθηκε και ένας Γάλλος ειδικός στην υποβρύχια εξερεύνηση. «Εγώ δεν θα ανέβαινα ποτέ σε αυτό το υποβρύχιο», είπε στο CNEWS ο Μπετράν Σίμποζ, πρωτοπόρος στη χαρτογράφηση των ναυαγίων του Β' Παγκοσμίου Πολέμου στη Μάγχη, μηχανικός που κυνηγά κουφάρια πλοίων μέταλλα και εκρηκτικά κάθε είδους στους βυθούς των ωκεανών του πλανήτη.
«Ένα πολεμικό υποβρύχιο διαθέτει μέσα κατάδυσης και παραμονής στο βυθό για μεγάλο διάστημα, ενώ εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα θαλαμίσκο από ανθρακονήματα και τιτάνιο, που χάθηκε στα βάθη του ωκεανού. Σε περίπτωση που το βρουν τα άλλα υποβρύχια ή ρομποτικά βαθυσκάφη, το άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι πώς θα βγάλουν από μέσα τους ανθρώπους και πώς θα ανελκύσουν αυτό το υποβρύχιο. Ο απεγκλωβισμός τους πιθανώς θα πρέπει να γίνει στα βάθη της θάλασσας, κάτι που πιθανώς θα ήταν εφικτό με στρατιωτικό υποβρύχιο, αλλά όχι στην προκείμενη περίπτωση (…) Άκουσαν τώρα ήχους, αλλά τίποτε δεν μου λέει ότι προέρχονται από το υποβρύχιο. (…) Τουλάχιστον γνωρίζουμε δύο πράγματα που θα βοηθήσουν στην έρευνα για τον εντοπισμό του. Πρώτον το σημείο αναχώρησής του – δηλαδή το μητρικό σκάφος – και δεύτερον ότι επρόκειτο να καταδυθεί στο ναυάγιο του Τιτανικού» σημείωσε ο Γάλλος ειδικός.
«Ένα δράμα εν εξελίξει»
-«Υπάρχει δυνατότητα παροχής οξυγόνου στους εγκλωβισμένους, σε περίπτωση προσέγγισης του υποβρυχίου, ώστε να κερδίσουν χρόνο»; τον ρώτησε ο δημοσιογράφος.
«Δεν είμαι ειδικός στο συγκεκριμένο θέμα, αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα δράμα εν εξελίξει. Φαντάζομαι ότι αν το ρομποτικό βαθυσκάφος βρει το υποβρύχιο κι οι άνθρωποι μέσα είναι ακόμη ζωντανοί - ειδικά ο φίλος μου [ο Γάλλος εξερευνητής ] Πολ Ανρί Ναρζολέ, πώς θα καταφέρουν να το κάνουν σε ένα σφραγισμένο σκάφος; Είναι τραγικό να ξέρουν ότι είναι μέσα ζωντανοί οι άνθρωποι και αδυνατούν να τους βοηθήσουν. Είναι μια υπόθεση, που δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει, είναι πραγματικά φρικτό.
-Εσείς θα καταδυόσασταν με ένα τέτοιο υποβρύχιο;
-Με τίποτε, όχι. Έχω κάνει έρευνες με υποβρύχια μαζί με άλλους και επίσης και με τον Ναρζολέ, που επιβαίνει στο συγκεκριμένο υποβρύχιο, αλλά ποτέ δεν θα έμπαινα σε ένα τέτοιο σκάφος. Πέντε άνθρωποι στριμωγμένοι σε ένα τέτοιο σκάφος.
-Ο φίλος σας, ο Ναρζολέ, σε συνέντευξη Τύπου είχε πει ότι θεωρούσε εντελώς ασφαλές το υποβρύχιο.
-Γνωρίζοντας τον Ναρζολέ, ξέρω πώς είναι γενικώς πολύ ακριβής σε αυτά που λέει, έχει εμπειρία αφού διετέλεσε διοικητής στο Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό και έχει τη φήμη πολύ σοβαρού ανθρώπου ειδικά όσον αφορά σε θέματα ασφαλείας, και έχει ηγηθεί πολλών αποστολών στο ναυάγιο του Τιτανικού. Μολαταύτα εγώ επιμένω στην άποψή μου, ότι αυτό το σκάφος είναι πειραματικό», κατέληξε.
============================================================