Η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκινά έντονες συνομιλίες για το πώς θα περιορίσει περαιτέρω τα έσοδα της Ρωσίας από τις εξαγωγές πετρελαίου και των προϊόντων του και θα ενισχύσει τις κυρώσεις για να πλήξει την πολεμική μηχανή του Βλαντίμιρ Πούτιν.
Οι διπλωμάτες της ΕΕ να ξεκινούν σήμερα τις συζητήσεις σχετικά με την αναθεώρηση του ανώτατου ορίου τιμών στις εξαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου σε τρίτες χώρες που έθεσαν σε εφαρμογή η G7 και η ΕΕ στα τέλη του περασμένου έτους. Πρέπει, επίσης, να αποφασίσουν τα επίπεδα τιμών για το νέο πλαφόν στα προϊόντα πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένου του ντίζελ, έως τις αρχές Φεβρουαρίου.
Όπως εξηγεί το πρακτορείο Bloomberg, τα όρια στις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου σε τρίτες χώρες έχουν σκοπό να διατηρήσουν τη ροή αργού και διυλισμένων προϊόντων, περιορίζοντας ταυτόχρονα την ικανότητα του Πούτιν να χρηματοδοτήσει τον πόλεμο κατά της Ουκρανίας.
Το μπλοκ χρειάζεται ομόφωνη υποστήριξη από τα κράτη μέλη για να εγκριθούν τόσο τα νέα ανώτατα όρια τιμών όσο και οι νέες κυρώσεις στη Μόσχα, μια απαίτηση που θα μπορούσε να αυξήσει την ένταση στις διαπραγματεύσεις να ενταθούν.
Πιέσεις για μείωση του πλαφόν στο ρωσικό αργό πετρέλαιο
Η ΕΕ συμφώνησε να επανεξετάζει το πλαφόν στην τιμή του αργού πετρελαίου κάθε δύο μήνες, πράγμα που σημαίνει ότι η πρώτη αναθεώρηση έπρεπε να είχε πραγματοποιηθεί στις αρχές του μήνα. Ωστόσο, οι ΗΠΑ και τα συμμαχικά κράτη θέλουν να περιμένουν μέχρι τον Μάρτιο για την αναθεώρηση -και να διατηρήσουν προς το παρόν το όριο στα 60 δολάρια- επειδή λένε ότι ο νέος μηχανισμός είναι ήδη λειτουργικός όσον αφορά στον περιορισμό των τιμών.
Ωστόσο, ένας συνασπισμός με επικεφαλής την Εσθονία, τη Λιθουανία και την Πολωνία πιέζει για μείωση του ανώτατου ορίου στην τιμή του αργού πετρελαίου, καθώς το θεωρούν πολύ υψηλό σε σύγκριση με τις τρέχουσες τιμές της αγοράς. Σε μια πρόταση που μοιράστηκαν με άλλα κράτη μέλη νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, οι τρεις χώρες ανέφεραν εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας ότι η μέση τιμή της ρωσικής αγοράς πετρελαίου ήταν 54 δολάρια τον Δεκέμβριο και 52 δολάρια τον Ιανουάριο. Έτσι, πιέζουν ώστε το πλαφόν να μειωθεί περίπου στα 40-50 δολάρια.
«Αν και το ανώτατο όριο τιμής δείχνει να λειτουργεί, σαφώς δεν είναι αρκετό και θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε περαιτέρω αυτόν τον μηχανισμό. Καθώς η Ρωσία σχεδιάζει νέες επιθέσεις κατά της Ουκρανίας, είναι υψίστης σημασίας να ασκηθεί ισχυρότερη πίεση στη ρωσική οικονομία και να περιοριστούν τα έσοδά της», ανέφεραν οι χώρες σε έγγραφο που είδε το Bloomberg News.
Επεσήμαναν, επίσης, ότι η ΕΕ συμφώνησε τον Δεκέμβριο να διατηρήσει το επίπεδο τιμών τουλάχιστον 5% κάτω από τα μέσα επιτόκια της αγοράς, δημιουργώντας μια νομική υποχρέωση να ενεργήσει τώρα.
Πλαφόν στο diesel από τις 5 Φεβρουαρίου -Απαραίτητη η συμφωνία της ΕΕ
Η ΕΕ πρόκειται να επιβάλει νέα πλαφόν στα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου για να βοηθήσει στη σταθεροποίηση των προμηθειών καυσίμων όπως το diesel στην παγκόσμια αγορά μετά την έναρξη της απαγόρευσης των εισαγωγών από τη Ρωσία από τις 5 Φεβρουαρίου.
Τα επίπεδα του πλαφόν αναμένεται να είναι ένα άλλο ακανθώδες ζήτημα, καθώς συνδέονται με την τιμή του αργού πετρελαίου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την επιβολή πλαφόν ύψους 100 δολαρίων το βαρέλι σε προϊόντα όπως το diesel που διαπραγματεύονται έναντι του αργού, σύμφωνα με έγγραφο που είδε το Bloomberg News. Ένα χαμηλότερο όριο 45 δολαρίων θα οριστεί για προϊόντα με έκπτωση, όπως τα λάδια κινητήρα και τα λιπαντικά.
Αυτά τα δύο πλαφόν θα ισχύουν από τις 5 Φεβρουαρίου, αλλά θα χορηγείται περίοδος χάριτος σε πλοία που μεταφέρουν προϊόντα που αγοράστηκαν και φορτώθηκαν πριν από αυτή την ημερομηνία και εκφορτώθηκαν έως την 1η Απριλίου, σύμφωνα με σχέδιο κανονισμού της ΕΕ που είδε το Bloomberg News. Οι εταιρείες θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες της ΕΕ -όπως η φόρτωση και η ασφάλιση- μόνο εάν συμμορφώνονται με το πλαφόν και αγοράζουν τα επηρεαζόμενα προϊόντα κάτω από το όριο.
Εάν τα μέλη της ΕΕ δεν καταφέρουν να καταλήξουν ομόφωνη συμφωνία πριν από τις 5 Φεβρουαρίου, η πλήρης απαγόρευση των ρωσικών πετρελαϊκών προϊόντων θα ξεκινήσει και πιθανότατα θα κλονίσει την αγορά diesel και άλλων βασικών καυσίμων.
Η ΕΕ εξετάζει τον 10ο γύρο κυρώσεων στη Ρωσία και επέκτασή τους και στη Λευκορωσία
Αρκετές ευρωπαϊκές χώρες πιέζουν έντονα για έναν νέο γύρο κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Το επιχείρημά τους είναι ότι τα πλαφόν του αργού πετρελαίου και των διυλισμένων καυσίμων ουσιαστικά ισοδυναμούν με χαλάρωση των αρχικών απαγορεύσεων και, ως εκ τούτου, θα πρέπει να εξισορροπηθούν με αυστηρότερες κυρώσεις σε ρωσικές εταιρείες και ιδιώτες.
Τα νέα μέτρα για τα οποία πιέζουν τα κράτη της Βαλτικής και η Πολωνία περιλαμβάνουν την αποκοπή περισσότερων τραπεζών από το διεθνές σύστημα πληρωμών SWIFT, την προσθήκη περιορισμών στη συνεργασία για την πυρηνική ενέργεια και την απαγόρευση των διαμαντιών και των προϊόντων απόσταξης πετρελαίου.
Η τρέχουσα πρόταση της ΕΕ για τον 10ο γύρο κυρώσεων της είναι πιθανό να επεκτείνει τις κυρώσεις στον τομέα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών της Ρωσίας και να προσθέσει περιορισμούς στα αγαθά που χρησιμοποιούνται από το στρατιωτικό βιομηχανικό της συγκρότημα, είπαν άτομα που γνωρίζουν τα σχέδια.
Η Πολωνία πιέζει επίσης για επέκταση της απαγόρευσης του πετρελαίου δια θαλάσσης και στο πετρέλαιο δια αγωγών και για την επιβολή ταυτόχρονου συστήματος δασμών και ποσοστώσεων σε χώρες που εξαιρούνται από τέτοιους περιορισμούς, όπως η Ουγγαρία. Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, τα ευρωπαϊκά έθνη μπορούν ακόμα να εισάγουν ρωσικό πετρέλαιο μέσω του γιγαντιαίου συστήματος αγωγών Druzhba και η Ουγγαρία έχει ήδη γνωστοποιήσει ότι θα αντιταχθεί σε οποιεσδήποτε αλλαγές.
Ενώ η Πολωνία και η Γερμανία υποσχέθηκαν ότι θα σταματήσουν αμφότερες να χρησιμοποιούν το Druzhba μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, η κυβέρνηση της Βαρσοβίας ανακοίνωσε πρόσφατα ότι η πετρελαϊκή εταιρεία PKN Orlen θα συνεχίσει να αγοράζει μικρές ποσότητες ρωσικού πετρελαίου για κάποιο χρονικό διάστημα για να αποφύγει την καταβολή προστίμων για τον τερματισμό των συμβάσεων εν τη απουσία στοχευμένων κυρώσεων.
Η Γερμανία συνεχίζει να χρησιμοποιεί το ρωσικό σύστημα αγωγών για αγορές πετρελαίου από το Καζακστάν, σύμφωνα με τα όσα ισχυρίζεται. Αυτό προκάλεσε κάποιο σκεπτικισμό από Πολωνούς πολιτικούς, οι οποίοι επισημαίνουν ότι, στην πράξη, είναι σχεδόν βέβαιο ότι η Γερμανία θα συνεχίσει να λαμβάνει πετρέλαιο που παρήχθη στη Ρωσία για αρκετό καιρό ακόμη. Η πρακτικότητα και η εμπορική πραγματικότητα της απόκτησης πετρελαίου που παρήχθη στο Καζακστάν μέσω χιλιάδων χιλιομέτρων σε όλη τη Ρωσία και μέχρι τη Γερμανία θα είναι πολύ απαιτητικές, εάν αυτός είναι ο δρόμος που ακολουθεί η ευρωπαϊκή χώρα.
Τέλος, η Επιτροπή πρότεινε σαρωτικές νέες κυρώσεις στη Λευκορωσία, ευθυγραμμίζοντας το Μινσκ με πολλά από τα μέτρα που είχαν επιβληθεί στο παρελθόν στη Ρωσία. Και αυτά τα μέτρα θα χρειαστούν την υποστήριξη όλων των κρατών μελών.