Μεγάλο πίνακα του Ρόμπερτ Σ. Ντάνκανσον (Robert S. Duncanson) παρουσίασε ο Ρεπουμπλικανός γερουσιαστής του Μιζούρι, Ρόι Μπλαντ, στον Τζο Μπάιντεν, κατά την τελετή ορκωμοσίας του.
Το έργο, το οποίο ανήκει στη συλλογή του Smithsonian American Art Museum, ολοκλήρωσε ο μαύρος καλλιτέχνης Ντάνκανσον το 1859, δύο χρόνια πριν από το ξέσπασμα του Αμερικανικού Εμφυλίου.
Στο «Τοπίο με Ουράνιο Τόξο» αναπαρίσταται βουκολική σκηνή, με λίγους ανθρώπους και αγελάδες πάνω από τους οποίους είναι σηκωμένο ένα ουράνιο τόξο, που συμβολίζει ανανέωση και ελπίδα.
«Για έναν μαύρο καλλιτέχνη, το να ζωγραφίζει, στο χείλος ενός πολέμου στον οποίο θα πολεμούσαμε για το ζήτημα της δουλείας, αυτό τον πίνακα, που μοιάζει τόσο πολύ με αμερικανική ουτοπία, κάνει όλο αυτό ακόμα πιο ενδιαφέρον» επισήμανε ο Μπλαντ. «Αντιμετώπισε πολλές δυσκολίες, προφανώς ήταν αισιόδοξος, ακόμη και το 1859, για την Αμερική».
Ο πίνακας που διάλεξε η Πρώτη Κυρία
Το έργο, δάνειο από το Smithsonian American Art Museum, επέλεξε η ίδια η Πρώτη Κυρία, Τζιλ Μπάιντεν, λέγοντας στο πλήθος: «Μου αρέσει το ουράνιο τόξο, να ακολουθήσουν καλά πράγματα». «Ας ελπίσουμε», σχολίασε ο Ρόι Μπλαντ, όπως σημείωσε η «New York Post».
Φυσιολογικά, ένας τέτοιος πίνακας θα εκτίθετο κατά τη διάρκεια του παραδοσιακού γεύματος που έπεται της τελετής ορκωμοσίας. Ωστόσο, λόγω της πανδημίας, το γεύμα ακυρώθηκε και αντικαταστάθηκε από την τελετή δωροδοσίας στη Rotunda του Καπιτωλίου.
Ο μαύρος καλλιτέχνης που φιλοτέχνησε τον πίνακα
Ο Ντάνκανσον γεννήθηκε στο Σινσινάτι και, σύμφωνα με το Smithsonian American Art Museum, θεωρείται «ο πιο γνωστός Αφροαμερικανός ζωγράφος τα χρόνια γύρω από τον Εμφύλιο». Με την υποστήριξη υπέρμαχων της κατάργησης της δουλείας, ο Ντάνκανσον ταξίδεψε στην Ευρώπη, όπου και μελέτησε τα έργα των Παλαιών Μετρ.
Στο τοπίο που αναπαρίσταται στον πίνακα, ένα ζευγάρι βαδίζει προς μια αγροικία με βοοειδή, «ενισχύοντας την αίσθηση ότι ένας άνθρωπος ζει σε αρμονία με τη φύση», όπως σημειώνει το μουσείο. Ο πίνακας επέστρεψε στο μουσείο μετά την τελετή ορκωμοσίας.