Οι αρχές της Βραζιλίας προσπαθούν να εξακριβώσουν τι προκάλεσε τη συντριβή του αεροσκάφους στο Σάο Πάολο, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 62 επιβαίνοντες σε ένα από τα χειρότερα αεροπορικά δυστυχήματα στην ιστορία της χώρας.
Ομάδες πολιτικής προστασίας εργάστηκαν όλη τη νύχτα για να ανασύρουν τις σορούς των επιβατών και των μελών του πληρώματος που σκοτώθηκαν όταν η πτήση της αεροπορικής εταιρείας Voepass συνετρίβη σε μια πύρινη κόλαση κοντά στην πόλη Βινέδο.
Τουλάχιστον 31 πτώματα είχαν ανασυρθεί μέχρι τη 1 μ.μ. τοπική ώρα το Σάββατο, ανακοίνωσε η κυβέρνηση της πολιτείας Σάο Πάολο. Οι σοροί του πιλότου και του συγκυβερνήτη ταυτοποιήθηκαν, δήλωσε ο Ντάριο Πατσέκο, δήμαρχος του Βινέδο. Όλες οι σοροί μεταφέρθηκαν στο νεκροτομείο της αστυνομίας στο Σάο Πάολο, περίπου 80 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά.
Αναθεωρήθηκε ξανά ο αριθμός των επιβαινόντων
Το αεροπλάνο της τοπικής αεροπορικής εταιρείας Voepass, ένα δικινητήριο στροβιλοκίνητο αεροσκάφος ATR 72, κατευθυνόταν προς το διεθνές αεροδρόμιο του Σάο Πάολο με 58 επιβάτες και τέσσερα μέλη του πληρώματος όταν κατέπεσε την Παρασκευή.
Η αεροπορική εταιρεία είχε αναθεωρήσει τον αρχικό απολογισμό των νεκρών σε 61, αλλά το Σάββατο τον ανέβασε εκ νέου σε 62 μετά την ανεύρεση ενός επιβάτη που δεν υπήρχε στον αρχικό κατάλογο ονομάτων.
«Πρόκειται για έναν επιβάτη που δεν ήταν στον κατάλογο των ονομάτων που δόθηκε χθες το βράδυ στη δημοσιότητα επειδή, για τεχνικούς λόγους, δεν είχε επιβεβαιωθεί η ταυτότητά του», ανέφερε η Μόνικα Γιανακιέβ του Al Jazeera από το Σάο Πάολο.
Ανασύρουν σορούς - Πώς θα γίνει η ταυτοποίηση των πτωμάτων
Η θέση των πτωμάτων στο αεροπλάνο που συνετρίβη, τα φυσικά χαρακτηριστικά, τα έγγραφα και τα αντικείμενα, όπως τα κινητά τηλέφωνα, χρησιμοποιούνται για να βοηθήσουν στην ταυτοποίηση, δήλωσε ο πυροσβέστης Maycon Cristo στο σημείο της συντριβής το Σάββατο.
«Μόλις συγκεντρωθούν όλα αυτά τα στοιχεία, θα βγάλουμε τα θύματα από τα συντρίμμια και θα τα τοποθετήσουμε στο όχημα για να μεταφερθούν στο Σάο Πάολο», πρόσθεσε.
Συγγενείς των θυμάτων έχουν επίσης ταξιδέψει στο Σάο Πάολο για να βοηθήσουν στην παροχή γενετικού υλικού για την ταυτοποίηση με DNA και άλλων πληροφοριών για τους νεκρούς, δήλωσε ο Χενγκουέλ Περέιρα, συντονιστής της υπηρεσίας πολιτικής προστασίας της κυβέρνησης της πολιτείας του Σάο Πάολο.
Οι ειδικοί ψάχνουν τα αίτια της συντριβής - Τα σενάρια που εξετάζουν
Καθώς οι προσπάθειες ανάκτησης συνεχίζονται, τα ερωτήματα στροβιλίζονται γύρω από τα αίτια της συντριβής.
Μια έκθεση την Παρασκευή από το μετεωρολογικό κέντρο του βραζιλιάνικου τηλεοπτικού δικτύου Globo ανέφερε ότι «επιβεβαιώθηκε η πιθανότητα σχηματισμού πάγου στην περιοχή Βινέδο», ενώ τα τοπικά μέσα ενημέρωσης επικαλέστηκαν ειδικούς που υποδεικνύουν τον πάγο ως πιθανή αιτία.
Ο αντισυνταγματάρχης Carlos Henrique Baldi του κέντρου διερεύνησης και πρόληψης αεροπορικών ατυχημάτων της βραζιλιάνικης πολεμικής αεροπορίας δήλωσε στους δημοσιογράφους σε συνέντευξη Τύπου την Παρασκευή ότι είναι ακόμη πολύ νωρίς για να επιβεβαιωθεί αν ο πάγος προκάλεσε τη συντριβή.
Το αεροπλάνο «έχει πιστοποιηθεί σε πολλές χώρες για να πετάει σε σοβαρές συνθήκες πάγου, μεταξύ άλλων και σε χώρες, σε αντίθεση με τη δική μας, όπου οι επιπτώσεις του πάγου είναι πιο σημαντικές», δήλωσε ο Baldi, ο οποίος είναι επικεφαλής του τμήματος διερεύνησης του κέντρου.
Ο Βραζιλιάνος ειδικός σε θέματα αεροπορίας Lito Sousa προειδοποίησε επίσης ότι οι μετεωρολογικές συνθήκες από μόνες τους μπορεί να μην είναι αρκετές για να εξηγήσουν γιατί το αεροπλάνο έπεσε με τον τρόπο που έπεσε.
«Η ανάλυση ενός αεροπορικού δυστυχήματος μόνο με εικόνες μπορεί να οδηγήσει σε λανθασμένα συμπεράσματα σχετικά με τα αίτια», δήλωσε ο Sousa στο Associated Press μέσω τηλεφώνου.
«Αλλά μπορούμε να δούμε ένα αεροπλάνο με απώλεια στήριξης, χωρίς οριζόντια ταχύτητα. Σε αυτή την κατάσταση επίπεδης περιστροφής, δεν υπάρχει κανένας τρόπος να ανακτηθεί ο έλεγχος του αεροπλάνου».
Μιλώντας σε δημοσιογράφους την Παρασκευή στο Βινέδο, ο Υπουργός Δημόσιας Ασφάλειας του Σάο Πάολο Guilherme Derrite δήλωσε ότι το μαύρο κουτί του αεροπλάνου έχει ανακτηθεί, προφανώς σε καλή κατάσταση.
Η ανακοίνωση της κατασκευάστριας εταιρείας του αεροπλάνου
Εν τω μεταξύ, η γαλλο-ιταλική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών ATR ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι ενημερώθηκε ότι η συντριβή αφορούσε το μοντέλο ATR 72-500 και ότι οι ειδικοί της εταιρείας «συμμετέχουν πλήρως στην υποστήριξη τόσο της έρευνας όσο και του πελάτη».
Το ATR 72 χρησιμοποιείται γενικά σε μικρότερες πτήσεις. Τα αεροπλάνα κατασκευάζονται από κοινοπραξία της Airbus στη Γαλλία και της ιταλικής Leonardo S.p.A.
Η πιο θανατηφόρα συντριβή στη Βραζιλία από το 2007
Η συντριβή της Παρασκευής είναι η πιο θανατηφόρα στη Βραζιλία από τότε που σκοτώθηκαν 199 άνθρωποι το 2007 σε πτήση που εκτελούσε η TAM, η οποία αργότερα ενώθηκε με την LAN και έγινε η σημερινή LATAM Airlines.
Είναι επίσης η πιο θανατηφόρα συντριβή στον κόσμο από τον Ιανουάριο του 2023, όταν 72 άνθρωποι σκοτώθηκαν όταν αεροπλάνο της Yeti Airlines στο Νεπάλ ακινητοποιήθηκε και συνετρίβη κατά την προσέγγιση προσγείωσης. Εκείνο το αεροπλάνο ήταν επίσης ένα ATR 72 και η τελική έκθεση κατηγόρησε το λάθος του πιλότου.