Στην τελευταία τους προσπάθεια να καταλήξουν σε συμφωνία πριν από την προθεσμία της Δευτέρας, τα κράτη-μέλη της ΕΕ φαίνεται να καταλήγουν στο σχέδιο περιορισμού της τιμής του ρωσικού αργού πετρελαίου στα 60 δολάρια το βαρέλι.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει επίσης έναν μηχανισμό που θα επιτρέπει τακτικές αξιολογήσεις και πιθανές αναθεωρήσεις της τιμής κάθε δύο μήνες, από τα μέσα Ιανουαρίου 2023 και μετά.
Δύο από τα άτομα που γνωρίζουν το θέμα είπαν στο πρακτορείο Bloomberg πως θα πρέπει να υπάρξει συμφωνία και στο ότι οποιαδήποτε μελλοντική επαναφορά του ανώτατου ορίου θα πρέπει να ορίζει την τιμή τουλάχιστον 5% κάτω από τα μέσα επιτόκια της αγοράς.
Οι συνομιλίες της ΕΕ για το επίπεδο τιμών στο οποίο θα περιοριστεί το ρωσικό πετρέλαιο έχουν κολλήσει από την περασμένη εβδομάδα.
Η Πολωνία και τα κράτη της Βαλτικής έχουν ζητήσει μια τιμή που να ασκεί μεγαλύτερη πίεση στα έσοδα της Μόσχας, υποστηρίζοντας ότι οι προηγούμενες προτάσεις -οι οποίες είχαν φθάσει έως και τα 62 δολάρια- ήταν πολύ γενναιόδωρες. Από την άλλη, η Ελλάδα και άλλες ναυτιλιακές χώρες έχουν ζητήσει υψηλότερη τιμή.
Σε χαμηλότερη τιμή από το πλαφόν της ΕΕ κυμαίνεται τώρα το ρωσικό πετρέλαιο
Η τιμή των 60 δολαρίων είναι υψηλότερη από αυτή στην οποία κυμαίνεται τώρα το ρωσικό πετρέλαιο. Ενδεικτικό είναι ότι η «ναυαρχίδα» της χώρας -γνωστή ως Urals- έπεσε αυτό το μήνα στα μόλις 50 δολάρια το βαρέλι στους βασικούς τερματικούς σταθμούς εξαγωγών της χώρας στη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα, σύμφωνα με την Argus Media, μια από τις κορυφαίες εταιρείες τιμολόγησης της αγοράς.
Ο στόχος του ανώτατου ορίου τιμής -που προτάθηκε πρώτη φορά από τις ΗΠΑ, εν μέσω ανησυχίας ότι οι κυρώσεις της ΕΕ ήταν πολύ αυστηρές- είναι να διατηρηθεί η ροή του ρωσικού πετρελαίου για να αποφευχθεί η παγκόσμια άνοδος των τιμών, περιορίζοντας ταυτόχρονα τα έσοδα της Μόσχας.
Δεν είναι σαφές εάν όλα τα κράτη των δύο αντιμαχόμενων ομάδων μέσα στην ΕΕ θα στηρίξουν την πρόταση για τα 60 δολάρια, αλλά τα περισσότερα είναι υποστηρικτικά εάν το όριο συνδυάζεται με άλλες απαιτήσεις που προς το παρόν ικανοποιούνται, ανέφερε το Bloomberg την Τετάρτη. Οι πρέσβεις αναμένεται να συζητήσουν τις τελευταίες προτάσεις στη συνάντηση της Πέμπτης.
Οι παράγοντες που επηρεάζουν τη συμφωνία για το πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο
Επίσης, η Πολωνία και οι χώρες της Βαλτικής ζήτησαν, παράλληλα, πιο άμεση πρόοδο στο νέο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ. Πιο σαφείς πληροφορίες σχετικά με αυτά τα μέτρα αναμένονται τις επόμενες ημέρες, ενώ η Κομισιόν παρουσίασε αυτή την εβδομάδα προτάσεις για την αντιμετώπιση της παράκαμψης των κυρώσεων, τη χρήση «παγωμένων» περιουσιακών στοιχείων και την ευθύνη της Ρωσίας για τον επιθετικό πόλεμο που διεξάγει κατά της Ουκρανίας.
Πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι το ποσό των 60 δολαρίων δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί από το μπλοκ και οι συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη. Οποιαδήποτε συμφωνία σε επίπεδο ΕΕ θα απαιτούσε την υποστήριξη όλων των κρατών-μελών, καθώς και την υποστήριξη της G7. Μία από τις πηγές του Bloomberg είπε ότι το ποσό των 60 δολαρίων θα ικανοποιούσε τις απαιτήσεις της G7.
Προκειμένου το σχέδιο του ανώτατου ορίου τιμών να επιτύχει τον στόχο των ΗΠΑ για σταθεροποίηση των παγκόσμιων τιμών του πετρελαίου, το επίπεδο πρέπει να είναι αρκετά ελκυστικό για το Κρεμλίνο. Εάν είναι πάνω από το επιτόκιο της αγοράς, η Ρωσία και οι αγοραστές της μπορούν να υποστηρίξουν ότι είναι απλώς κάτι συνηθισμένο. Ο κίνδυνος για τις αγορές πετρελαίου είναι ότι, εάν το ανώτατο όριο τεθεί πολύ χαμηλά, η Μόσχα μπορεί να πραγματοποιήσει την απειλή για διακοπή της παραγωγής, οδηγώντας τις παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου στα ύψη.
Η παραγωγή ρωσικού πετρελαίου στο υψηλότερο επίπεδο από τον Μάρτιο, πριν από τις κυρώσεις
Και οι δύο πλευρές εντός της ΕΕ θέλουν το πλαφόν να περιλαμβάνει μηχανισμό αναθεώρησης. Η Ελλάδα, η Μάλτα και η Κύπρος αναζητούσαν χωριστά εγγυήσεις ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν θα υποστεί διακρίσεις από διεθνείς ανταγωνιστές ως αποτέλεσμα του ανώτατου ορίου.
Οι χώρες της G7 στοχεύουν να θέσουν το ανώτατο όριο τιμών πριν από τη Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου, όταν πρόκειται να τεθούν σε ισχύ ευρύτερες κυρώσεις της ΕΕ για το πετρέλαιο.
Το σχέδιο του πλαφόν θα απαγορεύει τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου μέσω θάλασσας και τις υπηρεσίες που απαιτούνται για αυτή, όπως μεσιτεία, οικονομική βοήθεια και ασφάλιση, εάν τα φορτία αγοράζονται πάνω από το συμφωνημένο όριο τιμής.
Τα περισσότερα κράτη της G7 θα σταματήσουν να εισάγουν ρωσικό αργό μέχρι το τέλος του έτους. Παρόμοιοι περιορισμοί, συμπεριλαμβανομένου ενός ανώτατου ορίου τιμών, για άλλα προϊόντα πετρελαίου αναμένεται να επιβληθούν τον Φεβρουάριο.