Το περασμένο Σαββατοκύριακο θα καταγραφεί με ζωηρά χρώματα στα χρονικά της Βενετίας.
Οι κάτοικοι της «Γαληνοτάτης» ατενίζουν πλέον με ανακούφιση και αισιοδοξία το μέλλον τους μετά την αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος «Μωυσής», που σχεδιάστηκε για να προστατεύει τη Βενετία από τις πλημμυρίδες.
Το Σάββατο το πρωί τα 79 φράγματα του «σχεδίου Μωυσής» ανυψώθηκαν για πρώτη φορά απ’ το βυθό της λιμνοθάλασσας και εμπόδισαν την πλημμυρίδα, που σήκωναν οι σφοδροί άνεμοι, να κατακλύσει την Πόλη των Δόδηγων, προς ικανοποίηση των Βενετσιάνων και των τουριστών, οι οποίοι μπόρεσαν να απολαύσουν τις βόλτες τους στη στεγνή Πλατεία του Αγίου Μάρκου, χωρίς να αναγκαστούν να καταφύγουν στα υπερυψωμένα ξύλινα μονοπάτια, που είχαν στηθεί λόγω των δυσοίωνων προβλέψεων των μετεωρολόγων για την πορεία της φονικής καταιγίδας Άλεξ στη βόρεια Ιταλία. Πάνω από μία ώρα χρειάστηκε μια ομάδα εκατό τεχνικών για να ανυψώσουν όλα τα φράγματα, αλλά η επιχείρηση στέφθηκε με επιτυχία με τον Δήμαρχο της Βενετίας να πανηγυρίζει κατενθουσιασμένος : «Όλα είναι στεγνά σήμερα. Σταματήσαμε τη θάλασσα».
Η κλιματική αλλαγή απειλεί τη Βενετία
Τον Νοέμβριο του 2019 η Βενετία μετατράπηκε και πάλι σε «υδάτινο κόσμο», όταν κατακλύστηκε από μια πλημμυρίδα ύψους 1,87 μ. - τη δεύτερη σφοδρότερη αυτόν τον αιώνα -, που προκάλεσε μεγάλες καταστροφές στην πόλη και τα εμβληματικά της κτίρια. Ειδικοί προειδοποίησαν τότε ότι με την άνοδο της στάθμης των θαλασσών λόγω της κλιματικής αλλαγής η συχνότητα των πλημμυρίδων έχει αυξηθεί στη Βενετία, λόγος για τον οποίο ήταν κατεπείγουσας ανάγκης να τεθεί το συντομότερο δυνατό σε λειτουργία το σύστημα «Μωυσής». Οι εργασίες επιταχύνθηκαν και αν και έχουν τοποθετηθεί όλα τα φράγματα, απομένουν ακόμη κάποια στοιχεία του project να ολοκληρωθούν.
Το μήκους 1,5 χλμ. σύστημα MOSE - ακρωνύμιο των λέξεων Modulo Sperimentale Elettromeccanico («Πειραματική Ηλεκτρομηχανική Μονάδα»)- σχεδιάστηκε τη δεκαετία του 1980 για να προστατεύει τη Βενετία από πλημμυρίδες ύψους έως και τριών μέτρων – αν και δεν έχει καταγραφεί μέχρι σήμερα κάτι τέτοιο. Οι εργασίες ξεκίνησαν το 2003 και το σύστημα των κινητών φραγμάτων έχει αναπτυχθεί στις νησίδες του Λίντο, του Μαλαμόκι και της Κιότζια, που χωρίζουν τη λιμνοθάλασσα της Βενετίας από την Αδριατική. Όταν ανυψώνονται τα φράγματα αυτά, τότε απομονώνεται ολόκληρη η λιμνοθάλασσα από τη θάλασσα και τις πλημμυρίδες. Όταν είναι βυθισμένα, είναι αόρατα.
Η αναφορά στον προφήτη Μωυσή και το διαχωρισμό της Ερυθράς Θάλασσας
Για την ανύψωσή τους χρησιμοποιείται πεπιεσμένος αέρας και έχουν σχεδιαστεί να παραμένουν πάνω απ’ το νερό όσο διαρκεί η πλημμυρίδα. Το όνομα του συστήματος MOSE παραπέμπει στον προφήτη Μωϋσή, που διαχώρισε την Ερυθρά Θάλασσα, όπως αναφέρει η Παλαιά Διαθήκη, για να διαφύγουν οι Ισραηλίτες από την Αίγυπτο και το στρατό του φαραώ που τους καταδίωκε.
Οι επικριτές του project λένε ότι έχει καθυστερήσει μια ολόκληρη δεκαετία λόγω σκανδάλων και διαφθοράς κι ότι το κόστος του έχει εκτιναχθεί τρεις φορές περισσότερο από τον αρχικό προϋπολογισμό. Οι υποστηρικτές του, από την άλλη, σημειώνουν ότι η επιτυχημένη εφαρμογή του το περασμένο Σάββατο, όταν γλίτωσε τη Βενετία από τα χειρότερα, απέδειξε ότι «όταν θέλει η Ιταλία, μπορεί».
Getty-Ideal images