Ο γρίφος για τον τελικό προορισμό του ιρανικού δεξαμενόπλοιου Adrian Darya 1 -πρώην Grace 1- παραμένει άλυτος, με τις ελληνικές Αρχές να παρακολουθούν στενά τη ρότα του.
Τη στιγμή που οι ΗΠΑ δεν αμελούν να υπενθυμίζουν σχεδόν καθημερινά τις κυρώσεις που θα υποστεί όποια χώρα εξυπηρετήσει το ιρανικό τάνκερ, ο κυβερνήτης του Adrian Darya 1 δείχνει να κρατά το θηριώδες δεξαμενόπλοιο σε σταθερή πορεία προς την Καλαμάτα.
Πηγή από το Λιμεναρχείου Καλαμάτας ανέφερε το μεσημέρι της Παρασκευής στο iefimerida.gr ότι ούτε σήμερα έφθασε κάποιο επίσημο αίτημα για τον ελλιμενισμό του Adrian Darya 1 στο λιμάνι της μεσσηνιακής πρωτεύουσας. Παρά ταύτα, και ενώ τα στοιχεία φανερώνουν ότι δεν μπορεί να ελλιμενιστεί στην Καλαμάτα, η Λιμενική Αρχή θα παραμείνει σε αυξημένη επιφυλακή μέχρι το ιρανικό τάνκερ απομακρυνθεί προς την ανατολική Μεσόγειο.
Η περίεργη ρότα του Adrian Darya 1
Κατά την ίδια ασφαλή πηγή, το Adrian Darya 1 αυτές τις ώρες βρίσκεται στο πιο κρίσιμο σημείο του ταξιδιού του, καθώς ο κυβερνήτης θα πρέπει να επιλέξει αν θα κινηθεί από το Στενό της Μεσσήνης στη Σικελία ή από τον θαλάσσιο «διάδρομο» νότια της Σικελίας και βόρεια της Μάλτας.
Αυτό που ανησυχεί περισσότερο τις ελληνικές Αρχές είναι ότι το route forecast του Adrian Darya 1 το δείχνει να κινείται προς το στενό της Σικελίας. Οπως επισημαίνουν πηγές από το Λιμενικό Σώμα είναι είναι μια διαδρομή που δεν ακολουθούν τα πλοία που κινούνται προς την Ανατολική Μεσόγειο, όπως για παράδειγμα την Κύπρο, και ιδίως τα μεγάλα δεξαμενόπλοια, όπως το Adrian Darya 1, που έχει μήκος 330 μέτρα και πλάτος κοντά στα 60 μέτρα.
Στο Marine Traffic, πάντως, η Καλαμάτα εξακολουθεί να εμφανίζεται ως προορισμός του Adrian Darya 1. Αυτό, όπως αναφέρουν πηγές από το Λιμενικό Σώμα, συμβαίνει διότι ο ίδιος ο κυβερνήτης του ιρανικού δεξαμενόπλοιου έχει δηλώσει την Καλαμάτα ως προορισμό.
Τη θέση ότι ο κυβερνήτης του Adrian Darya 1 δηλώνει ως προορισμό την Καλαμάτα επιβεβαίωσε και το Marine Traffic, τονίζοντας, ωστόσο, ότι αρκετοί αναλυτές θεωρούν πως δεν θα προσεγγίσει τον ελληνικό θαλάσσιο χώρο «καθώς είναι περιοχή της ΕΕ».
Στο «σκοτάδι» και η Κύπρος για το Adrian Darya 1
Από την αρχή της «περιπέτειας» με το Adrian Darya 1, η Ελλάδα βρέθηκε στο επίκεντρο ενός διπλωματικού «πυρετού», δεχόμενη πιέσεις από την αμερικανική πλευρά. Τα τελευταία εικοσιτετράωρα, ωστόσο, άρχισαν να διαρρέονται διάφορα σενάρια για τον τελικό προορισμό του, εμπλέκοντας στο «παιχνίδι» και την Κύπρο.
Σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα του κυπριακού Sigma Live, η εν λόγω πληροφορία για το Adrian Darya 1 δεν έχει επιβεβαιωθεί. Ερωτηθείς σχετικά, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος της Κύπρου, Πρόδρομος Προδρόμου, διαβεβαίωσε ότι ουδένα αίτημα για ελλιμενισμό του Adrian Darya 1 έχει υποβληθεί στην Κύπρο.
Επιπλέον, εκπρόσωπος της αμερικανικής πρεσβείας στη Λευκωσία διεμήνυσε ότι «είμαστε δεσμευμένοι να αντιταχθούμε στην πρόσβαση σε πόρους προς τις δυνάμεις της Ιρανικής Επαναστατικής Φρουράς, μια οργάνωση που διεξαγάγει μια απεχθή εκστρατεία τρόμου, σκοτώνοντας αμέτρητους Αμερικανούς και άλλους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο».
Από Grace 1... Adrian Darya 1
Υπενθυμίζεται ότι το ιρανικό δεξαμενόπλοιο Grace 1 (νυν Adrian Darya 1) κατασχέθηκε στις 4 Ιουλίου από τις Αρχές του Γιβραλτάρ. Το βράδυ της περασμένης Κυριακής, ωστόσο, ύστερα από 46 ημέρες παραμονής στην περιοχή, απέπλευσε από το Γιβραλτάρ.
Η αιτία κατάσχεσης του Grace 1, που έγινε σε συνεργασία με βρετανικές δυνάμεις, ήταν η υποψία μεταφορές πετρελαίου στη Συρία, κατά παραβίαση των κυρώσεων που έχει επιβάλλει η ΕΕ. Λίγο προ του τελευταίου απόπλου το Grace 1 «βαφτίστηκε» ως Adrian Darya 1 και τότε το «θρίλερ» ξεκίνησε να κορυφώνεται.