Μετά τη δέσμευση του Εμανουέλ Μακρόν ότι η κατεστραμμένη Παναγία των Παρισίων θα γίνει πολύ ομορφότερη όταν ολοκληρωθεί σε πέντε χρόνια η ανοικοδόμησή της αρχιτεκτονικά γραφεία καταθέτουν βροχή προτάσεων ελπίζοντας να επικρατήσουν στον σχετικό διεθνή διαγωνισμό.
Ορισμένες είναι πολύ φουτουριστικές, κάποιες ίσως φαντάζουν εξωπραγματικές, αλλά το σίγουρο είναι ότι πολλοί δεν θέλει να ξαναγίνει η Παναγία των Παρισίων όπως ήταν πριν την καταστροφική πυρκαγιά προ δύο εβδομάδων. «Θέλουμε να τολμήσουμε! Όπως κι άλλοι καθεδρικοί η Παναγία των Παρισίων δεν είναι μια άκαμπτη, παγωμένη στο χρόνο πολιτισμική κληρονομιά. Επί αιώνες έχουν επικαλυφθεί διαφορετικά στιλ ανάλογα με το αρχιτεκτονικό ύφος και τις τεχνικές κατασκευής της κάθε εποχής», σχολίασε η Le Monde.
Ορισμένες από τις πρώτες προτάσεις κατέθεσε το γαλλικό αρχιτεκτονικό γραφείο NAB. Μια από τις ιδέες του είναι να δημιουργηθεί στη θέση της κατεστραμμένης ξύλινης οροφής, που οι Γάλλοι ονόμαζαν «δάσος» ένα πραγματικό δάσος με δέντρα υπό μία νέα γυάλινη οροφή, όπου θα περιδιαβαίνουν κηπουροί και κληρικοί και στα παρτέρια θα φιγουράρουν κάποια από τα αγάλματα που κοσμούσαν την προηγούμενη στέγη.
Και στο νέο, γυάλινο «βέλος» θα βρουν καταφύγιο οι αποικίες των μελισσών, που ζούσαν από το 2013 στη στέγη του σκευοφυλακίου και οι οποίες επέζησαν από την πρόσφατη πυρκαγιά στην Παναγία των Παρισίων.
Διάφανη οροφή, εν προκειμένω κρυστάλλινη, που θα φωταγωγείται τη νύχτα οραματίζονται για την Παναγία των Παρισίων και οι Ιταλοί αρχιτέκτονες Ντοριάνα και Μασιμιλιάνος Φουξας, «σύμβολο του εύθραυστου χαρακτήρα της ιστορίας και της πνευματικότητας», όπως είπαν στο περιοδικό Dezeen.
Στο ίδιο μοτίβο ο Ρώσος αρχιτέκτονας Αλεξάντερ Νερόβνια θέλει να συνδυάσει το γυαλί με παραδοσιακά στοιχεία για την οροφή της Παναγίας των Παρισίων, αλλά οραματίζεται το «βέλος» της κλασικό, χωρίς καινοτομίες. Οι επισκέπτες του καθεδρικού «θα αισθάνονται έτσι ένα ισχυρό δέσιμο με την ιστορία», λέει.
Το αρχιτεκτονικό γραφείο Vizum από τη Μπρατισλάβα, από την άλλη, προτείνει να εξαπολύεται μια δέσμη φωτός από το «βέλος» της Νοτρ Νταμ προς τον ουρανό. Όπως εξηγεί: «την εποχή που επικρατούσε ο γοτθικός ρυθμός οι αρχιτέκτονες ήθελαν να φθάσουν στον ουρανό», αλλά μόνον με τις σημερινές τεχνικές δυνατότητες είναι πλέον εφικτή η σύνδεση ουρανού και Γης.
Αναφορές στο γοτθικό στυλ περιλαμβάνει και η πρόταση του Βραζιλιάνου Αλεχάντρε Φαντόζι του αρχιτεκτονικού γραφείου ΑJ6. Αλλά αντί για δέσμη φωτός προτείνει να κατασκευαστεί η οροφή της Παναγίας των Παρισίων και το «βέλος» της από χρωματιστό γυαλί, που θα φωταγωγείται τη νύχτα και θα λάμπει σ’ ολόκληρη τη γαλλική πρωτεύουσα.
Η πιο «τολμηρή» ιδέα προέρχεται, πάντως, από έναν Γάλλο αρχιτέκτονα. Ο Ματιέ Λεανέρ προτείνει να τοποθετηθεί μια μόνιμη φλόγα κατασκευασμένη από χρυσό στην οροφή της Παναγίας των Παρισίων, «ώστε να αποτυπώνει την καταστροφή μετατρέποντάς την σε κάλλος».