Πτήση της Qatar Airways αντιμετώπισε αναταράξεις πάνω από την Τουρκία, με συνέπεια να τραυματιστούν 12 επιβάτες και το πλήρωμα.
Η πτήση από την Ντόχα προς το Δουβλίνο προσγειώθηκε με ασφάλεια μετά το περιστατικό, το οποίο προκάλεσε τους τραυματισμούς των ανθρώπων μετά την πρόσκρουσή τους στην οροφή του αεροπλάνου.
Το περιστατικό σημειώθηκε μόλις πέντε ημέρες μετά το θάνατο ενός Βρετανού επιβάτη και τον τραυματισμό 104 ατόμων, όταν πτήση της Singapore Airlines έπεσε σε ξαφνικές αναταράξεις πάνω από τη Μιανμάρ, με συνέπεια να χάσει απότομα ύψος.
Γνωρίζουμε ότι οι αναταράξεις είναι ένα συνηθισμένο μέρος των πτήσεων, αλλά είναι κάποιες διαδρομές πιο επιρρεπείς και πού είναι οι χειρότερες;
Ο Guardian εξηγεί σε δημοσίευμα.
Τι είναι οι αναταράξεις;
Οι αναταράξεις γίνονται αισθητές όταν ένα αεροπλάνο πετάει μέσα από σχετικά διαταραγμένο αέρα, ο οποίος ευθύνεται για «απότομα πλάγια και κάθετα τραντάγματα» κατά τη διάρκεια της πτήσης, σύμφωνα με την Υπηρεσία Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας της Αυστραλίας.
Οι αναταράξεις είναι η κύρια αιτία τραυματισμών κατά τη διάρκεια της πτήσης σε πλήρωμα και επιβάτες.
Ο οργανισμός ορίζει οκτώ τύπους αναταράξεων, συμπεριλαμβανομένων των καταιγίδων, των θερμικών, των μετωπικών και των «ορεινών κυμάτων», οι οποίοι κατατάσσονται σε έξι κατηγορίες σοβαρότητας.
Πού είναι πιο συχνές οι αναταράξεις;
Σε γενικές γραμμές, αναταράξεις αναμένονται πάνω από ψηλά βουνά, ωκεανούς, τον ισημερινό και κατά την είσοδο σε αεροχείμαρρους, δήλωσε ο Δρ Γκουίντο Καρίμ Τζούνιορ, επικεφαλής της σχολής αεροπορίας του Πανεπιστημίου Γκρίφιθ. Όμως, οι αναταράξεις στον καθαρό αέρα - που συνήθως προκαλούνται από μια πολύ ξαφνική αλλαγή της κατεύθυνσης του ανέμου - μπορούν να εμφανιστούν οπουδήποτε και ανά πάσα στιγμή.
«Πολύπλοκοι παράγοντες αλληλεπιδρούν για να δημιουργήσουν αναταράξεις» δήλωσε ο πρώην πιλότος, προσθέτοντας ότι ακόμη και οι πυρκαγιές μπορούν να προκαλέσουν αναταράξεις. «Η τεχνολογία των ραντάρ για τον εντοπισμό αναταράξεων βελτιώνεται, αλλά, παρά τα όργανα στο αεροσκάφος, δεν μπορούμε να προβλέψουμε με ακρίβεια πού και πότε θα υπάρξουν αναταράξεις».
Ο ίδιος έχει πετάξει σε διεθνή δρομολόγια πάνω από τις Άνδεις, όπου είναι υποχρεωτικό να ανάβεις την ένδειξη της ζώνης ασφαλείας όταν πλησιάζεις τα βουνά, είπε.
Ο κόλπος της Βεγγάλης κατά την περίοδο των μουσώνων είναι ταραχώδης, όπως και οι πτήσεις πάνω από τις Άλπεις, «αλλά, μερικές φορές, δεν το αντιλαμβάνεσαι καν», είπε.
Η υψηλή υγρασία και οι υψηλές θερμοκρασίες τείνουν να κάνουν τις αναταράξεις ισχυρότερες, οπότε η πτήση από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη τους καλοκαιρινούς μήνες είναι πιθανό να είναι πιο ανώμαλη από ό,τι η πτήση στην ίδια διαδρομή τον Δεκέμβριο, είπε.
Ποιες είναι οι πιο ταραχώδεις αεροπορικές διαδρομές στον κόσμο
Ο σουηδικός ιστότοπος πρόβλεψης αναταράξεων, Turbli, καταγράφει τις αναταράξεις χρησιμοποιώντας δεδομένα από την Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας των ΗΠΑ και το Μετεωρολογικό Γραφείο του Ηνωμένου Βασιλείου.
Οι πιο ταραχώδεις διαδρομές το 2023 ήταν οι εξής:
- Σαντιάγο, Χιλή, προς Σάντα Κρουζ, Βολιβία
- Αλμάτι, Καζακστάν, προς Μπισκέκ, Κιργιστάν
- Λανζού, Κίνα, προς Τσενγκντού, Κίνα
- Σεντράιρ, Ιαπωνία, προς Σεντάι, Ιαπωνία
- Μιλάνο, Ιταλία προς Γενεύη, Ελβετία
- Το Μιλάνο προς τη Ζυρίχη της Ελβετίας ήταν στη δέκατη θέση.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα, οι χώρες με τις περισσότερες αναταράξεις τον Απρίλιο ήταν η Γαλλική Πολυνησία, τα νησιά Φίτζι, το Πακιστάν, η Ναμίμπια και η Ουρουγουάη, ενώ ο Νότιος Ειρηνικός κατατάχθηκε ως ο πιο ταραχώδης ωκεανός για να πετάξει κανείς από πάνω τον ίδιο μήνα.
Τα στοιχεία του Αυστραλιανού Γραφείου Ασφάλειας Μεταφορών (ATSB) δείχνουν ότι σε παγκόσμιο επίπεδο το 2023 σημειώθηκαν 3.047 περιστατικά με εμπορικά αεροσκάφη. Από αυτά, τα 236 προκλήθηκαν από τις καιρικές συνθήκες.
Μέχρι στιγμής, το 2024 έχουν σημειωθεί 790 περιστατικά με εμπορικά αεροσκάφη, εκ των οποίων τα 52 προκλήθηκαν από τον καιρό.
Υπάρχει σύνδεση μεταξύ των περιστατικών της Qatar Airways και της Singapore Airlines;
Εάν δύο αεροπλάνα βρίσκονται στην ίδια περιοχή όταν αντιμετωπίζουν αναταράξεις, μπορεί να επηρεάζονται από την ίδια μετεωρολογία, δήλωσε ο Milton Speer, μετεωρολόγος και συνεργάτης του Πανεπιστημίου Τεχνολογίας του Σίδνεϊ. Όμως, το QF17 και το SQ321 απείχαν χιλιάδες χιλιόμετρα μεταξύ τους όταν χτυπήθηκαν από έντονες αναταράξεις.
Ο Καρίμ Τζούνιορ δήλωσε ότι δεν είδε κανένα προφανές ατμοσφαιρικό ή μετεωρολογικό φαινόμενο που να συνδέει τις δύο περιπτώσεις αναταράξεων της εβδομάδας. Μίλησε με πιλότους που πέταξαν και στις δύο περιοχές τις τελευταίες ημέρες και του είπαν ότι δεν είδαν «τίποτα το ασυνήθιστο».
Γνωρίζουμε, ωστόσο, ότι τα περιστατικά σοβαρών αναταράξεων αυξάνονται -αυξάνονται κατά 55% μεταξύ 1979 και 2020- και ότι η κλιματική κρίση βρίσκεται ανάμεσα στους παράγοντες που τις επηρεάζουν.