Σε νέο συμπέρασμα για τα αίτια της πτώσης του αεροπλάνου της EgyptAir στη Μεσόγειο το 2016 καταλήγει έκθεση Γάλλων εμπειρογνωμόνων. Πιθανότατα, λέει, έπεσε από πυρκαγιά που προκλήθηκε από το τσιγάρο πιλότου.
Συγκεκριμένα, Γάλλοι εμπειρογνώμονες στον τομέα της αεροπλοΐας κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η συντριβή της πτήσης MS804 της EgyptAir το 2016, κατά την οποία έχασαν τη ζωή τους και οι 66 επιβαίνοντες, προκλήθηκε πιθανότατα από πυρκαγιά που πυροδοτήθηκε από το τσιγάρο ενός πιλότου, ενώ υπήρχε διαρροή οξυγόνου από μάσκα οξυγόνου μέσα στο πιλοτήριο.
Η πτήση MS804 είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο Charles de Gaulle του Παρισιού με προορισμό το Κάιρο, αλλά έπεσε στη θάλασσα μεταξύ της Κρήτης και των βόρειων ακτών της Αιγύπτου, αφού εξαφανίστηκε από τα ραντάρ, στις 19 Μαΐου 2016.
Το Γραφείο Έρευνας και Ανάλυσης για την Ασφάλεια της Πολιτικής Αεροπορίας (BEA) της Γαλλίας, ως προς τα αίτια της συντριβής, αρχικά έκλινε προς το σενάριο της μηχανικής βλάβης ή της ανεπάρκειας που οδήγησε στη συντριβή, ενώ η Αίγυπτος αρνήθηκε να δημοσιεύσει την έκθεση για το τραγικό περιστατικό και ισχυρίστηκε ότι το αεροπλάνο είχε υποστεί τρομοκρατική επίθεση.
Τι ανέφερε η αρχική γαλλική έκθεση για τη συντριβή του αεροσκάφους της EgyptAir
Η έκθεση της BEA το 2018 κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η συντριβή προκλήθηκε από πυρκαγιά στο αεροσκάφος κατόπιν ανάλυσης των δεδομένων του μαύρου κουτιού, αλλά δεν κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η πυρκαγιά προκλήθηκε από συγκεκριμένο λόγο.
Όμως, νέα έκθεση, η οποία εστάλη σε παρισινό δικαστήριο τον περασμένο μήνα κατόπιν αιτήματος Γάλλων δικαστών -αντίγραφο της οποίας ήρθε σε γνώση της ιταλικής εφημερίδας «Corriere della Sera»-, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η πυρκαγιά προκλήθηκε πιθανότατα από το τσιγάρο ενός καπνιστή πιλότου και επεκτάθηκε εξαιτίας της διαρροής οξυγόνου από μία από τις μάσκες οξυγόνου του πιλότου.
Το Εφετείο του Παρισιού ερευνά το περιστατικό για ανθρωποκτονία από αμέλεια, καθώς στο αεροπλάνο επέβαιναν 15 Γάλλοι πολίτες, όταν αυτό βυθίστηκε στη θάλασσα.
Η ομάδα εμπειρογνωμόνων συναντήθηκε 23 φορές μεταξύ Αυγούστου 2021 και Φεβρουαρίου 2022 για να συντάξει την έκθεση, εξετάζοντας εκ νέου τα δεδομένα του μαύρου κουτιού που είχαν ανακτηθεί μετά τη συντριβή, το 2016.
Μάσκα οξυγόνου στο πιλοτήριο του αεροσκάφους της EgyptAir είχε διαρροή!
Η έκθεση των 134 σελίδων υποστηρίζει ότι μια μάσκα οξυγόνου στο πιλοτήριο του αεροπλάνου είχε διαρροή λίγο πριν από τη συντριβή, κάτι που αποδεικνύεται μετά την ανάκτηση του μαύρου κουτιού, που κατέγραψε τον ήχο του οξυγόνου που σφύριζε από τη μάσκα.
Η εν λόγω μάσκα είχε αντικατασταθεί μόλις τρεις ημέρες πριν από τη μοιραία πτήση από έναν συντηρητή της EgyptAir, και ανεξήγητα η βαλβίδα απελευθέρωσής της είχε ρυθμιστεί στη θέση «έκτακτης ανάγκης» -μια σημαντική λεπτομέρεια, καθώς η ρύθμιση αυτή αναγκάζει το οξυγόνο να απελευθερώνεται σε υψηλότερη πίεση.
Το εγχειρίδιο ασφαλείας της Airbus αναφέρει ότι «ενδέχεται να σημειωθούν διαρροές οξυγόνου» όταν η βαλβίδα παραμένει στη θέση έκτακτης ανάγκης.
Κι όμως, οι πιλότοι κάπνιζαν στο πιλοτήριο του αεροσκάφους της EgyptAir!
Εν τω μεταξύ, τα τασάκια στο πιλοτήριο του αεροσκάφους είχαν αντικατασταθεί δύο μήνες πριν από τη συντριβή λόγω της υπερβολικής χρήσης τους, καθώς δεν απαγορευόταν στους πιλότους να καπνίζουν εκείνη την εποχή.
Η αρνητική στάση της Αιγύπτου στην έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος
Όλοι οι επιβάτες και το πλήρωμα του αεροσκάφους, μεταξύ των οποίων 40 Αιγύπτιοι και 15 Γάλλοι πολίτες, έχασαν τη ζωή τους κατά τη συντριβή του Airbus A320.
Όμως η αιγυπτιακή αρχή πολιτικής αεροπορίας δεν έχει μέχρι σήμερα δημοσιεύσει έκθεση για το θέμα και έχει κατηγορηθεί ότι αρνείται να συνεργαστεί με τις γαλλικές αρχές.
Τον Ιούλιο του 2018, ο γενικός εισαγγελέας της Αιγύπτου απέρριψε τα ευρήματα που δημοσιεύθηκαν στην έκθεση της γαλλικής BEA του ίδιου έτους, η οποία υποστήριζε ότι η πυρκαγιά στο πιλοτήριο προκάλεσε τη συντριβή -αν και δεν καθόρισε την αιτία της πυρκαγιάς.
Ξέσπασε φωτιά στο πιλοτήριο του αεροσκάφους της EgyptAir, τα στοιχεία που το αποδεικνύουν
Ωστόσο, η έκθεση ανέφερε ότι το πλήρωμα ακουγόταν να συζητά για φωτιά στον καταγραφέα φωνής του πιλοτηρίου και ότι το αυτόματο σύστημα μηνυμάτων ACARS του αεροσκάφους είχε επισημάνει καπνό στο αεροσκάφος.
Η επίσημη ανακοίνωση της BEA το 2018 ανέφερε: «Πυρκαγιά ξέσπασε στο πιλοτήριο, ενώ το αεροπλάνο βρισκόταν σε ύψος πλεύσης, και η φωτιά εξαπλώθηκε γρήγορα, προκαλώντας την απώλεια του ελέγχου του αεροσκάφους».
Στην έκθεσή της αναφέρεται επίσης η ύποπτη αντικατάσταση της μάσκας οξυγόνου τρεις ημέρες πριν από τη συντριβή, αναφέροντας ότι «η αντικατάσταση αυτού του εξοπλισμού απαιτεί προσεκτικό έλεγχο, δεδομένου του κινδύνου διαρροής οξυγόνου».
Βλάβες και άλλα προβλήματα στο αεροπλάνο της EgyptAir
Μια έκθεση παρακολούθησης το 2019 ανέφερε ότι υπήρχαν πολλά περιστατικά σχετικά με τη λειτουργία του αεροσκάφους, τα οποία δεν αναφέρθηκαν από τους πιλότους και συνεπώς δεν παρακολουθήθηκαν από τις ομάδες συντήρησης.
Οι βλάβες αυτές «δεν επισημάνθηκαν όταν το αεροσκάφος βρισκόταν στην κύρια βάση του στο Κάιρο, προφανώς για να μην καθηλωθεί για επισκευές».
«Η εξέταση έδειξε ότι το αεροσκάφος αυτό θα έπρεπε να είχε υποβληθεί σε ελέγχους κατά τη διάρκεια των τεσσάρων προηγούμενων πτήσεών του και δεν θα έπρεπε να απογειωθεί από το Κάιρο μετά από μια σειρά επαναλαμβανόμενων βλαβών που δεν είχαν επισημανθεί από το πλήρωμα», αναφέρεται στο πόρισμα του 2018.
Ο Antoine Lachenaud, δικηγόρος της οικογένειας του Clement Daeschner-Cormary, ενός 26χρονου επιβάτη που έχασε τη ζωή του, δήλωσε ότι η έκθεση έδειξε ότι η συντριβή οφειλόταν σε σφάλμα και όχι σε κάτι άλλο.
«Όταν οι προειδοποιήσεις αγνοούνται με συστηματικό τρόπο, αυτό οδηγεί σε συντριβή και καθίσταται αδύνατο να υποστηριχθεί ότι αυτό οφείλεται στην τύχη», είπε.
«Με βάση αυτή την έκθεση και τις έρευνες, θα πρέπει να υπάρξουν συνέπειες σχετικά με τις ευθύνες των εμπλεκομένων».
Ωστόσο, η Εισαγγελία της Αιγύπτου εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία ανέφερε ότι τα γαλλικά ευρήματα ήταν «αβάσιμα» και ότι η δική της έρευνα για το δυστύχημα «βρίσκεται σε εξέλιξη».
Μια επίσημη αιγυπτιακή έρευνα το 2016 υπέθεσε ότι το αεροπλάνο είχε συντριβεί εξαιτίας τρομοκρατικής ενέργειας, λέγοντας ότι είχαν βρεθεί ίχνη εκρηκτικών στις σορούς των επιβαινόντων, αλλά αυτό απορρίφθηκε.
Οι γαλλικές αρχές, ειδικότερα, αντιμετώπισαν με σκεπτικισμό την επιμονή της Αιγύπτου ότι το αεροπλάνο αποτέλεσε αντικείμενο επίθεσης, λέγοντας ότι δεν εντοπίστηκαν ίχνη εκρηκτικών υλών και επισημαίνοντας ότι καμία οργάνωση δεν ανέλαβε την ευθύνη για οποιαδήποτε επίθεση.
Οι ερευνητές και οι οικογένειες των Γάλλων θυμάτων εξέφρασαν τη λύπη τους για την έλλειψη διάθεσης συνεργασίας από τις αιγυπτιακές αρχές.