Τα αυτοκίνητα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα σπαταλούν εκατοντάδες φορές περισσότερες πρώτες ύλες σε σύγκριση με αυτά που χρησιμοποιούν ηλεκτρικές μπαταρίες.
Σύμφωνα με μία μελέτη που προστίθεται στις ενδείξεις ότι η μετάβαση από τα αυτοκίνητα που κινούνται με βενζίνη και ντίζελ στα ηλεκτρικά οχήματα θα αποφέρει σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη.
Κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής μίας μπαταρίας ιόντων λιθίου που χρησιμοποιείται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χάνονται μόνο 30 κιλά περίπου πρώτων υλών, σε σύγκριση με 17.000 λίτρα πετρελαίου, σύμφωνα με την ανάλυση του think tank Transport & Environment (T&E) στην οποία είχε πρόσβαση η βρετανική εφημερίδα Guardian. Ο υπολογισμός των πρώτων υλών που απαιτούνται για την κατασκευή αυτοκινήτων αναλογικά με το βάρος τους δείχνει ότι για τα συμβατικά οχήματα αυτές είναι πάνω από 300 φορές περισσότερες.
Η Τ&Ε αναφέρει ότι τα οχήματα με ηλεκτρικές μπαταρίες υπερτερούν των συμβατικών ως προς τις απαιτήσεις για πρώτες ύλες, την ενεργειακή απόδοση και το κόστος – ενώ εξαλείφουν και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων επικίνδυνων αερίων.
Η επιτάχυνση της μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα ωστόσο, συνεπάγεται περιβαλλοντικό κόστος, μια που η αυξημένη παραγωγή μπαταριών απαιτεί εντατικότερη εξόρυξη μετάλλων όπως λίθιο, κοβάλτιο και νικέλιο.
Παρόλα αυτά, η Τ&Ε υποστηρίζει πως η εξόρυξη πετρελαίου για καύσιμο είναι πολύ πιο καταστροφική για το περιβάλλον. Η μελέτη τονίζει ότι κατά την αξιολόγηση των σχετικών πλεονεκτημάτων μεταξύ ηλεκτρικών και συμβατικών αυτοκινήτων χρησιμοποιούνται δύο μέτρα και δύο σταθμά, με την χρήση των ορυκτών καυσίμων να θεωρείται δεδομένη.
“Όσον αφορά στις πρώτες ύλες απλούστατα δεν υπάρχει σύγκριση”, αναφέρει ένας από τους μελετητές.
Οι εξελίξεις στην τεχνολογία των μπαταριών
Οι εξελίξεις στην τεχνολογία μπαταριών θα μειώσουν την ποσότητα λιθίου, νικελίου και κοβαλτίου που απαιτείται για κάθε αυτοκίνητο, μετριάζοντας την αυξημένη ζήτηση για αυτά τα μέταλλα, μειώνοντας και τις τιμές των οχημάτων. Ταυτόχρονα, νέοι ρυθμιστικοί κανόνες κυκλικής οικονομίας που θα απαιτούν υψηλότερα ποσοστά ανακυκλωσιμότητας θα μειώσουν περαιτέρω τη ζήτηση.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Τ&Ε τα αυτοκίνητα με ηλεκτρικές μπαταρίες θα χρησιμοποιούν 58% λιγότερη ενέργεια από τα συμβατικά στη διάρκεια της ζωής τους και θα εκπέμπουν 64% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα.
Οι εκπομπές ρύπων που συνδέονται με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παράγονται κυρίως κατά την παραγωγή μπαταριών, που απαιτεί πολλή ενέργεια, ενώ η πλειοψηφία των εκπομπών που συνδέεται με τα αυτοκίνητα που διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης προέρχονται από τη χρήση των οχημάτων.
Κάποιοι κατασκευαστές κινητήρων εσωτερικής καύσης υποστηρίζουν τα πλεονεκτήματα της μείωσης των εκπομπών ρύπων μέσω υβριδικών μοντέλων που συνδυάζουν ηλεκτροκίνηση και ορυκτά καύσιμα, κατά ένα μέρος λόγω των εκπομπών ρύπων που συνδέονται με την παραγωγή των μπαταριών. Ωστόσο η Aston Martin βρέθηκε αντιμέτωπη με κατακραυγή πέρυσι, αφού δημοσίευσε έκθεση με παρόμοιους ισχυρισμούς.