Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος εξέδωσε τη λίστα με τα πιο ρυπογόνα λιμάνια στην Ευρώπη και το λιμάνι του Πειραιά είναι στην πρώτη δεκάδα.
Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος είναι μια οργάνωση που ασχολείται με την αναζήτηση βιώσιμων λύσεων στις μεταφορές σε επίπεδο ΕΕ. Αναγνωρίζοντας ότι μεγάλο μέρος της αμτοσφαιρικής ρύπανσης οφείλεται στον τομέα των μεταφορών, ο συγκεκριμένος οργανισμός συνεργάζεται με δεκάδες περιβαλλοντικές ΜΚΟ ώστε να προωθηθούν φιλικές προς το περιβάλλον προτάσεις και οικονομικά συμφέρουσες.
Ο οργανισμός προχώρησε σε μία ανησυχητική δημοσίευση σχετικά με τη ρύπανση στους μεγαλύτερους λιμένες της Ευρώπης.
Τι ακριβώς μετρήθηκε
Η μελέτη μέτρησε τις εκπομπές άνθρακα από πλοία που αναχωρούν και εισέρχονται σε λιμάνια από όλη την αλυσίδα εφοδιασμού, καθώς και τις εκπομπές από δραστηριότητες στο λιμάνι όπως η φόρτωση, η εκφόρτωση και ο ανεφοδιασμός καυσίμων.
Πρωτιά οι Ολλανδοί
Με μεγάλη διαφορά, το τλιμάνι του Ρότερνταμ είναι υπεύθυνο για την εκπομπή 13,7 εκατομμυρίων τόνων CO2, κατά μέσο όρο το χρόνο. Αυτό το μέγεθος ρυπογόων εκπομπών τοποθετεί το λιμάνι του Ρότερνταμ στο ίδιο επίπεδο με τον πέμπτο μεγαλύτερο βιομηχανικό ρυπαντή της Ευρώπης – το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας από άνθρακα, Weisweiler στη Γερμανία.
Πειραίας στην 6η θέση
Η Αμβέρσα, ο Πειραιάς (Αθήνα), η Βαρκελώνη και το Αμβούργο να σημειώνουν επίσης κακή βαθμολογία στις εκπομπές από λιμενικές δραστηριότητες όπως η φόρτωση, η εκφόρτωση και ο ανεφοδιασμός καυσίμων. Το λιμάν ιτου Πειραιά ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της Ευρώπης και στρατηγικός κόμβος εμπορευμάτων, λόγωτης της γεωτραφικής του θέσης, βρίσκεται στην 6η θέση των πιο επιβλαβών για το περιβάλλον λιμανιών.
Οι εκπρόσωποι των συμφερόντων των λιμανιών έχουν επιχειρηματολογήσει κατά των αυστηρότερων στόχων για την ηλεκτροδότηση από την ξηρά που θα εξαλείφουν τη ρύπανση στα λιμάνια και έχουν ασκήσει πιέσεις εναντίον τέτοιων στόχων για ναυτιλιακά τμήματα όπως τα πετρελαιοφόρα.
«Δεν κάνουν αρκετά για να καθαρίσουν»
Ο Τζέικομπ Άρμστρονγκ εκπρόσωπος του συγκεκριμένου οργανισμού δήλωσε: «Η ναυτιλιακή βιομηχανία σκοτώνει αυτή τη στιγμή. Τα λιμάνια βρίσκονται στο επίκεντρο αυτού και ο αντίκτυπός τους στο κλίμα είναι τεράστιος. Ωστόσο, αντί να ακολουθούνται προτάσεις για τον καθαρισμό της ναυτιλίας, όπως η πλήρης ηλεκτροδότηση των λιμένων και οι εντολές για πράσινα καύσιμα, τα λιμάνια απλώς δεν κάνουν αρκετά για να καθαρίσουν τον τομέα».
Η σημασία της ναυτιλίας
Ο ναυτιλιακός κλάδος είναι ένας ταχέως αναπτυσσόμενος ρύπος και τα λιμάνια της Ευρώπης είναι απρόθυμα να υποστηρίξουν εντολές για καθαρά καύσιμα. Η ανάκαμψη του εμπορίου μετά τον Covid είδε τις τιμές των μεταφορικών εμπορευματοκιβωτίων να εκτινάσσονται στα ύψη, αλλά ακόμη και πριν από την πανδημία, όπου υπάρχουν διαθέσιμα δεδομένα, τα λιμάνια διακινούσαν όλο και περισσότερα αγαθά.
Μεταξύ 2012 και 2019, ο όγκος φορτίου στο Ρότερνταμ, για παράδειγμα, αυξήθηκε κατά 13%. Με τα κέρδη των εμπορευματοκιβωτίων στο υψηλό όλων των εποχών πέρυσι και τις ναυτιλιακές εταιρείες με κέρδη να συναγωνίζονται ακόμη και αυτά της Apple και του Facebook, τα λιμάνια αναμένεται να είχαν μια κερδοφόρα χρονιά και το 2021.