Οι υπουργοί οκτώ ευρωπαϊκών χωρών κάλεσαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προωθήσει τη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (Sustainable Aviation Fuels - SAF), απαιτώντας την ανάμειξή τους στο μίγμα της κηροζίνης, μία πρακτική που λένε ότι θα μειώσει σημαντικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στον συγκεκριμένο τομέα.
Εκπρόσωποι από τη Δανία, τη Φινλανδία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, το Λουξεμβούργο, την Ολλανδία, την Ισπανία και τη Σουηδία εξέδωσαν τη Δευτέρα, 8 Φεβρουαρίου, κοινή δήλωση ζητώντας από την εκτελεστική εξουσία της ΕΕ να «προωθήσει την πρόσληψη βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων».
«Εμείς, τα άνωθεν κράτη-μέλη, βλέπουμε τη χρήση των SAF ως μία από τις πιο εφικτές και αποτελεσματικές οδούς για τη μείωση των κλιματικών επιπτώσεων του αεροπορικού τομέα βραχυπρόθεσμα», αναφέρει η δήλωση. Μία «ευρωπαϊκή εντολή για την πρόσμιξη των SAF» θα αυξήσει την προσφορά και τη ζήτηση για πράσινα καύσιμα, όπως υποστηρίζουν οι οκτώ χώρες στην επιστολή.
Όπως γράφει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, τα SAF, τα οποία περιλαμβάνουν προηγμένα βιοκαύσιμα και ηλεκτροκαύσιμα, αντιπροσωπεύουν σήμερα μόλις το 0,05% της κατανάλωσης καυσίμων αεριωθούμενων αεροσκαφών στην ΕΕ.
Ένα υποχρεωτικό ποσοστό μείγματος θα τονώσει τις επενδύσεις στα πράσινα καύσιμα και θα αυξήσει την προσφορά, σημειώνουν οι υπουργοί, λέγοντας ότι αυτό θα κάνει τα καύσιμα πιο ανταγωνιστικά.
Η δήλωση έρχεται πριν από τη δημοσίευση της πρωτοβουλίας ReFuelEU, η οποία θα καθορίσει ένα πλαίσιο για την απαλλαγή της αεροπορικής βιομηχανίας από τον άνθρακα, συμπεριλαμβάνοντας και τον καθορισμό απαιτήσεων για τη χρήση των SAF. Μάλιστα, αυτή αναμένεται να δημοσιευθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το πρώτο τρίμηνο του 2021.
Όπως εκτιμάται, τα SAF μπορούν να αναπτυχθούν γρήγορα, καθώς δεν απαιτούνται αλλαγές υποδομής στα αεροδρόμια. Πρόκειται για μία «drop-in» τεχνολογία που μπορεί να αναμειχθεί με κηροζίνη και να χρησιμοποιηθεί χωρίς να απαιτούνται τροποποιήσεις στον κινητήρα του αεροπλάνου.
Η κοινή δήλωση παρουσιάστηκε σε μία διαδικτυακή εκδήλωση που φιλοξένησε η Ολλανδή υπουργός Υποδομών και Διαχείρισης Υδάτων, Cora van Nieuwenhuizen.
Μιλώντας στην εκδήλωση, η Ευρωπαία επίτροπος Μεταφορών, Adina Vălean τόνισε το «εντυπωσιακό» δυναμικό των SAF, επισημαίνοντας τη συμβατότητά τους με τα σημερινά αεροσκάφη. Η παραγωγή τους, δε, «δεν αποτελεί απειλή» για τη χρήση της γης ή τα αποθέματα νερού, πρόσθεσε, και προειδοποίησε ότι τα SAF δεν είναι ακόμη διαθέσιμα στις απαραίτητες ποσότητες, λέγοντας ότι αυτό πρέπει να αλλάξει.
Από την πλευρά του, ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών, Jean-Baptiste Djebbari, εξέφρασε την υποστήριξή του για τη χρήση των SAF, αλλά προειδοποίησε για τυχόν εξάρτηση από τις πρώτες ύλες -που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή βιοκαυσίμων- από χώρες εκτός του ευρωπαϊκού μπλοκ.
Ο επικεφαλής της Πολιτικής για το Κλίμα της ΕΕ, Frans Timmermans, επαίνεσε τον τομέα των αερομεταφορών για τη δέσμευσή τους για μείωση των εκπομπών, σημειώνοντας ότι οι φορείς της βιομηχανίας δεν έχουν δείξει «καμία απροθυμία» να απαλλαγούν από άνθρακα.
Αρκετοί ομιλητές στην εκδήλωση ανέφεραν τη σοβαρή κάμψη που αντιμετωπίζει η αεροπορική βιομηχανία ως αποτέλεσμα του COVID-19, αλλά υπογράμμισαν ότι η ανάκαμψη πρέπει να γίνει με βιώσιμο τρόπο.
«Η αεροπορία χτυπήθηκε ιδιαίτερα και πολλοί δημόσιοι πόροι διατέθηκαν για να διατηρήσουν τον τομέα ζωντανό και νομίζω ότι αυτό ήταν η σωστή επιλογή. Ο τομέας των αερομεταφορών θα είναι καθοριστικός για την ανάκαμψή μας και τη μελλοντική δομή της οικονομίας μας, αλλά πρέπει να είναι ένας τομέας των αερομεταφορών με ένα πολύ μειωμένο αποτύπωμα άνθρακα», δήλωσε ο κ. Timmermans.