Η βενζίνη με μόλυβδο, η γνωστή στην Ελλάδα και ως Super, δεν χρησιμοποιείται πλέον σε καμιά χώρα του κόσμου, ανακοίνωσε το Πρόγραμμα του ΟΗΕ για το Περιβάλλον (PNUE), χαιρετίζοντας ένα μεγάλο βήμα που θα επιτρέψει να σώζονται κάθε χρόνο περισσότερο από 1,2 εκατ. ζωές και να εξοικονομούνται περισσότερα από 2,4 τρισεκατομμύρια δολάρια.
Σχεδόν έναν αιώνα μετά τις πρώτες προειδοποιήσεις για τις τοξικές συνέπειες της βενζίνης με μόλυβδο, η Αλγερία, η τελευταία χώρα που χρησιμοποιούσε αυτό το καύσιμο, εξάντλησε τα αποθέματά της τον περασμένο μήνα, δήλωσε το PNUE.
Η βενζίνη αυτή περιελάμβανε τετρααιθυλομόλυβδο που συνδέεται με σοβαρά προβλήματα υγείας και το οποίο βγήκε στην αγορά για χρήση το 1922, επιτρέποντας τότε στους κινητήρες να επιτυγχάνουν μεγαλύτερα ποσοστά συμπίεσης, αυξάνοντας έτσι την ισχύ των αυτοκινήτων.
«Η επιτυχής εφαρμογή της απαγόρευσης της μολυβδούχου βενζίνης συνιστά ορόσημο για την υγεία στον κόσμο και για το περιβάλλον μας», χαιρέτισε η 'Ινγκερ 'Αντερσεν, εκτελεστική διευθύντρια του PNUE, του οποίου η έδρα βρίσκεται στην πρωτεύουσα της Κένυας, Ναϊρόμπι.
«Το τέλος μιας τοξικής εποχής»
Η εξάλειψη αυτού του καυσίμου σηματοδοτεί «το τέλος μιας τοξικής εποχής», υπογράμμισε η Ταντίλε Σινιαβάνχου, αρμόδια για την Αφρική των εκστρατειών της Greenpeace για το κλίμα και την ενέργεια.
«Αυτό δείχνει σαφώς ότι αν μπορούμε να εξαλείψουμε σταδιακά ένα από τα πιο επικίνδυνα ρυπογόνα καύσιμα του 20ού αιώνα, μπορούμε να εξαλείψουμε απολύτως όλα τα ορυκτά καύσιμα», πρόσθεσε.
Τα προβλήματα της βενζίνης super έγιναν αντιληπτά αρχικά στις ΗΠΑ, όταν εμφανίστηκαν περιστατικά δηλητηρίασης από μόλυβδο. Ερευνητές ανακάλυψαν πως η έκθεση ακόμη και σε χαμηλά επίπεδα μολύβδου επηρεάζει την εγκεφαλική λειτουργία, ειδικά στα παιδιά, προκαλώντας σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και μείωση της νοητικής λειτουργίας και μειωμένα ανακλαστικά.
Πάνω από 100 χώρες χρησιμοποιούσαν βενζίνη super το 2000
Πριν από ακόμη 20 χρόνια, περισσότερες από 100 χώρες συνέχιζαν να χρησιμοποιούν τη μολυβδούχο βενζίνη, παρά τις επιστημονικές μελέτες που την ενοχοποιούσαν ως αιτία πρόωρων θανάτων, καταστροφικών συνεπειών για την υγεία και τη ρύπανση του αέρα και των εδαφών.
Η πρώτη προειδοποίηση έγινε το 1924, όταν δεκάδες εργαζόμενοι νοσηλεύτηκαν και πέντε δηλώθηκαν νεκροί μετά τους σπασμούς που εκδήλωσαν μέσα σε διυλιστήριο του Νιου Τζέρσεϊ, στις ΗΠΑ.
Ωστόσο, μέχρι τη δεκαετία του 1970, σχεδόν όλες οι βενζίνες που πωλούνταν παγκοσμίως περιείχαν μόλυβδο.
Η απαγόρευση της χρήσης του καυσίμου στους δρόμους απέτρεψε τον πρόωρο θάνατο 1,2 εκατ. ανθρώπων το χρόνο, ενώ βελτίωσε το νοητικό επίπεδο των παιδιών και εξοικονόμησε 2,45 τρισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για την παγκόσμια οικονομία, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας.
Ένα στα τρία παιδιά εμφανίζει αυξημένα επίπεδα μολύβδου
Διαβάζουμε ωστόσο στο CNN πως η βιομηχανία της αεροναυπηγικής εξακολουθεί να χρησιμοποιεί καύσιμα που περιλαμβάνουν μόλυβδο και παρότι χαμηλότερης περιεκτικότητας, οι ειδικοί σημειώνουν πως αυτή δεν είναι αμελητέα.
Σχεδόν ένα στα τρία παιδιά σε όλον τον κόσμο έχει υψηλά επίπεδα μολύβδου στο αίμα του, σύμφωνα με μια νέα έκθεση, καθώς η μόλυνση από μόλυβδο, η οποία είναι ιδιαίτερα εκτεταμένη, θέτει σε κίνδυνο τις ζωές εκατομμυρίων νέων ανθρώπων, προκαλώντας μη αναστρέψιμες ψυχικές και σωματικές βλάβες.
Η έρευνα, ωστόσο, επικαλείται μια ευρεία γκάμα παραγόντων που ευθύνονται για τα υψηλά επίπεδα μολύβδου στο αίμα των παιδιών, από την πλημμελή ανακύκλωση μπαταριών µολύβδου και τους τοίχους σπιτιών που είναι βαμμένοι με μπογιά με βάση τον μόλυβδο και ξεφλουδίζουν μέχρι τους χώρους απόρριψης ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών συσκευών με περίβλημα από μόλυβδο και την τροφική δηλητηρίαση εξαιτίας της επικάλυψης με μόλυβδο που έχουν κεραμικά σκεύη.
Η Αλγερία, η τελευταία χώρα που πωλούσε βενζίνη με μόλυβδο
Όταν το PNUE ξεκίνησε την εκστρατεία του το 2002, αρκετές μεγάλες δυνάμεις, όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα και η Ινδία, είχαν ήδη σταματήσει να χρησιμοποιούν αυτό το καύσιμο. Ωστόσο η βενζίνη με μόλυβδο συνέχισε να χρησιμοποιείται ευρέως στις χώρες χαμηλού εισοδήματος.
Το 2016, αφότου η Βόρεια Κορέα, η Μιανμάρ και το Αφγανιστάν σταμάτησαν να πωλούν βενζίνη με μόλυβδο, μόλις μια χούφτα χώρες εκμεταλλεύονταν ακόμη πρατήρια βενζίνης προμηθεύοντας αυτό το καύσιμο. Η Αλγερία τελικά ακολούθησε το Ιράκ και την Υεμένη, που συγκαταλέγονταν στις τελευταίες χώρες που σταμάτησαν τη χρήση της.
Η συζήτηση ωστόσο σε παγκόσμιο επίπεδο θέλει πλέον την ανθρωπότητα να αφήνει πίσω της τους κινητήρες καύσης ορυκτών καυσίμων συλλήβδην, περνώντας σε πιο καθαρές λύσεις.
Η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων ολοένα και αυξάνεται, ιδιαίτερα στον αναπτυγμένο κόσμο, καθώς μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη μείωση των εκπομπών που επιτείνουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.