Μία νέα προσέγγιση για τη δημιουργία καυσίμων για αεροσκάφη από οργανικά απορρίμματα έχει τη δυνατότητα να μειώσει μαζικά τις εκπομπές άνθρακα, δηλώνουν οι επιστήμονες.
Αυτή την στιγμή, το μεγαλύτερο μέρος των υπολειμμάτων τροφίμων που χρησιμοποιείται για παραγωγή ενέργειας σε όλο τον κόσμο, μετατρέπεται σε αέριο μεθανίου, ερευνητές στις ΗΠΑ όμως ανακάλυψαν έναν τρόπο για να μετατρέπουν αυτά τα απορρίμματα σε ένα είδος παραφίνης που μπορεί να τροφοδοτεί τους κινητήρες των αεροσκαφών.
Οι επιστήμονες που υπογράφουν τη νέα έρευνα δηλώνουν ότι αυτό το καύσιμο μειώνει τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου κατά 165% σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα, καθώς συνυπολογίζουν τη μείωση του άνθρακα που εκπέμπουν τα αεροσκάφη και τις εκπομπές που αποφεύγονται όταν τα υπολείμματα τροφίμων δεν καταλήγουν στις χωματερές.
Η δύσκολη ισορροπία
Η αεροπορική βιομηχανία παγκοσμίως βρίσκεται αντιμέτωπη με κάποιες δύσκολες αποφάσεις ώστε να μπορέσει να συνδυάσει την αυξημένη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια με την ανάγκη ταχύτατης μείωσης των εκπομπών άνθρακα που παράγει ο κλάδος.
Στις ΗΠΑ, οι αεροπορικές εταιρείες χρησιμοποιούν τώρα περίπου 80 δις λίτρα καυσίμων ετησίως, ενώ η ζήτηση αναμένεται να διπλασιαστεί έως τα μισά του αιώνα. Ταυτόχρονα, έχουν δεσμευτεί να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα κατά 50%.
Με την ανάπτυξη αεροσκαφών που θα κινούνται με μπαταρίες για μακρινές πτήσεις να παραμένει μία μακρινή προοπτική προς το παρόν, δίνεται πλέον ιδιαίτερη προσοχή στο πώς θα μπορέσουν τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή να αντικατασταθούν από βιώσιμες εναλλακτικές.
Ως τώρα, η τεχνική για παραγωγή πράσινου καυσίμου για αεροσκάφη βασίζεται στην ανάλογη τεχνική παραγωγής βιοντίζελ για αυτοκίνητα, που χρησιμοποιεί φυτικά έλαια και διάφορα λίπη, μόνο που το καύσιμο για τα αεροσκάφη απαιτεί ένα επιπλέον, και εξαιρετικά δαπανηρό, βήμα στη διαδικασία.
Μοναδική καινοτομία
Οι ερευνητές τώρα ανακοινώνουν ότι έχουν αναπτύξει μία εναλλακτική μέθοδο που μπορεί να μετατρέπει υπολείμματα τροφίμων, ζωική κοπριά και λύματα σε ένα ανταγωνιστικό καύσιμο για αεροσκάφη.
Παρόλο που αυτή την στιγμή δοκιμάζονται εναλλακτικά καύσιμα που βασίζονται στην καύση απορριμμάτων και ξηρών αποβλήτων, η καινοτομία της νέας μεθόδου εντοπίζεται στην εκμετάλλευση των λεγόμενων “υγρών αποβλήτων”, που υπό άλλες συνθήκες καταλήγουν στις χωματερές.
Το νέο καύσιμο ενδέχεται να έχει σημαντικές επιπτώσεις στον όγκο των εκπομπών ρύπων, καθώς όχι μόνο μειώνει τα ποσοστά άνθρακα που εκπέμπουν τα αεροσκάφη, αλλά και την απελευθέρωση μεθανίου που προκύπτει από τη ζύμωση αυτών των οργανικών αποβλήτων στις χωματερές.
Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα είναι ότι το νέο αυτό καύσιμο παράγει περίπου 34% λιγότερο καπνό, κάτι που έχει σημασία, μια που ο καπνός παίζει αποφασιστικό ρόλο στη θερμαντική επίδραση του άνθρακα που βγαίνει από τους κινητήρες.
Η ερευνητική ομάδα σκοπεύει να αυξήσει την παραγωγή του νέου καυσίμου και στοχεύει να ξεκινήσει δοκιμές με την αεροπορική εταιρεία Southwest Airlines το 2023, ωστόσο είναι πολλές οι περιβαλλοντικές οργανώσεις που αντιμετωπίζουν επικριτικά τις απόπειρες δημιουργίας εναλλακτικών καυσίμων και τονίζουν ότι αυτό που χρειάζεται είναι μία αλλαγή νοοτροπίας, που θα οδηγήσει σε συνολικά λιγότερες πτήσεις.