Η πλειονότητα των κατοίκων στις πόλεις της ΕΕ υποστηρίζει τη σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων κινητήρων εσωτερικής καύσης σε πανευρωπαϊκό επίπεδο από το 2030, ώστε να μειωθούν οι εκπομπές των αερίων που υπερθερμαίνουν τον πλανήτη, σύμφωνα δημοσκόπηση που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό υποστηρικτών του περιβάλλοντος.
Από το σύνολο των 10.050 συμμετεχόντων που έλαβαν μέρος στη δημοσκόπηση, ποσοστό 63% δήλωσε ότι υποστηρίζει την ιδέα ότι μετά το 2030 μόνο αυτοκίνητα τα οποία δεν εκπέμπουν βλαβερά αέρια, θα πρέπει να πωλούνται στην Ευρώπη.
Το 8% δήλωσε άγνοια
Η διαδικτυακή δημοσκόπηση πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή ανθρώπων από 15 πόλεις τον τελευταίο μήνα, συμπεριλαμβανομένων του Λονδίνου, της Βαρσοβίας και της Βουδαπέστης, με το 29%, κατά μέσο όρο, να είναι αντίθετο στην ιδέα του τερματισμού των πωλήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες πετρελαίου και βενζίνης, ενώ ποσοστό 8% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι δεν γνωρίζει σχετικά με το ερώτημα που τέθηκε.
Σε όλες τις πόλεις, η πλειονότητα των συμμετεχόντων, από το 51% στην Αμβέρσα και το Βερολίνο μέχρι το 77% στη Ρώμη, υποστήριξαν την απαγόρευση.
Η ομάδα της καμπάνιας Transport & Environment (T&E), με έδρα τις Βρυξέλλες, που παρήγγειλε τη διαδικτυακή δημοσκόπηση, παρότρυνε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συμπεριλάβει μία πανευρωπαϊκή καταληκτική ημερομηνία για τις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, στις προτάσεις για την περιβαλλοντική πολιτική, που πρέπει να υποβληθούν μέχρι τον Ιούνιο.
«Οι άνθρωποι στις πόλεις είναι αυτοί που είναι περισσότερο εκτεθειμένοι στα τοξικά επίπεδα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και δεν επιθυμούν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης να πωλούνται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από αυτό που είναι αναγκαίο», σύμφωνα με την διευθύντρια της T&E για τα οχήματα Τζούλια Πολισκάνοβα.
Η θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε τον Σεπτέμβριο ότι θα αξιολογήσει «σε ποια χρονική στιγμή, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα πρέπει να σταματήσουν να έρχονται στην αγορά» προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος μείωσης των εκπομπών βλαβερών αερίων στην ΕΕ για το 2030.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προτείνει αυτή τη χρονιά πιο δραστικές μειώσεις στις εκπομπές βλαβερών ρύπων από τα αυτοκίνητα, όπως επίσης και νομοθεσία για την επέκταση των υποδομών ηλεκτρικής φόρτισης.
Οι ευρωπαϊκές πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων και οχημάτων υβριδικής τεχνολογίας σχεδόν τριπλασιάστηκαν στα ένα και πλέον εκατομμύριο οχήματα το 2020 ή ποσοστό μεγαλύτερο του 10% των συνολικών πωλήσεων.
Η Αυστρία, η Δανία, η Ολλανδία, αλλά και άλλες έξι χώρες παρότρυναν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον προηγούμενο μήνα να καθορίσει μία πανευρωπαϊκή καταληκτική ημερομηνία για την κατάργηση των πωλήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
«Η ημερομηνία αυτή θα πρέπει να εναρμονιστεί με το στόχο της κλιματικής ουδετερότητας μέχρι το 2050» όπως δήλωσε ένας Ευρωπαίος διπλωμάτης από μία από τις παραπάνω χώρες. «Αν εξετάσετε το χρόνο χρήσης των αυτοκινήτων, τότε θα πρέπει να σταματήσετε να προσθέτετε νέα αυτοκίνητα (με κινητήρες εσωτερικής καύσης) στην αγορά το 2030».
Η Βρετανία, η οποία δεν είναι πλέον μέλος της ΕΕ, θα απαγορεύσει τις πωλήσεις νέων οχημάτων και αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου το 2030.