Σε «θρίλερ» εξελίσσεται η συζήτηση στην ΕΕ για την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης στα αυτοκίνητα μετά το 2035, καθώς μετά τη συμφωνία Κομισιόν και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το Συμβούλιο αφήνει ανοιχτό «παράθυρο» για συνέχιση της χρήσης τους .
Το Συμβούλιο των υπουργών Περιβάλλοντος της ΕΕ κατέληξε ότι οι υπό όρους χρήση των κινητήρων εσωτερικής καύσης και μετά το 2035 είναι δυνατή, αν επιτυγχάνει κλιματικά ουδέτερες εκπομπές, σύμφωνα με όσα αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Αίτημα στην Κομισιόν για νέα πρόταση στα αυτοκίνητα
Συγκεκριμένα, ενώ η αρχική πρόταση που είχε υιοθετήσει και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προέβλεπε την απαγόρευση πώλησης νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, (άρα επιτρέπονταν μόνο ηλεκτρικά οχήματα), η τροποποίηση που υιοθετήθηκε από το Συμβούλιο στην τελευταία του συνεδρίαση καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υποβάλει πρόταση για τη δημιουργία πλαισίου που θα περιλαμβάνει και τη χρήση νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035, εφόσον χρησιμοποιούν αποκλειστικά ουδέτερα καύσιμα.
Με τη συγκεκριμένη εξέλιξη φαίνεται ότι οι διαπραγματεύσεις των θεσμών γύρω από το επίμαχο ζήτημα, θα κρατήσουν παραπάνω. Οι θεσμοί εργάζονται πυρετωδώς προς αναζήτηση της χρυσής τομής στον κλάδο της αυτοκίνησης, κλάδο άμεσα συνδεδεμένο με το περιβαλλοντικό πρόβλημα και αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας εκατομμυρίων Ευρωπαίων.
Ποιος φοβάται τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα;
Με μια θαρραλέα απόφαση, τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όσο και το πάντοτε πιο φιλόδοξο Ευρωκοινοβούλιο κατέληξαν ότι η ΕΕ μπορούσε να απαλλαγεί από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και να μετατρέψει τους ευρωπαϊκούς δρόμους σε «πράσινες» αποκλειστικά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων.
Το Συμβούλιο όμως αντιδρά διαφορετικά, ενδεχομένως υπολογίζοντας και αντιδράσεις ορισμένων κρατών μελών και ομάδων συμφερόντων που αντιδρούν σε μια τέτοια εξέλιξη, όπως οι επιχειρήσεις που συνδέονται με τα ανταλλακτικά και εξαρτήματα των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν εξυπηρετούνται από αυτά.
Ενώ επίσης δεν θα είναι το ίδιο εύκολο για όλα τα κράτη μέλη να πετύχουν μια τέτοια μετάβαση στην αυτοκίνηση έγκαιρα, λαμβάνοντας υπόψιν το κοινωνικό κόστος, τις θέσεις εργασίας που θα χαθούν, τη διαμόρφωση ενός εκτεταμένου και ακριβού δικτύου φόρτισης στα κράτη μέλη καθώς και διάφορα άλλα εμπόδια που τυχόν θα προκύψουν από μια τέτοια εξέλιξη.
Στενός έλεγχος και αξιολόγηση το 2026
Το Συμβούλιο καλεί επίσης την Επιτροπή να αξιολογήσει το 2026 την αποτελεσματικότητα και τις όποιες επιπτώσεις του Κανονισμού, λαμβάνοντας υπόψη τις τεχνολογικές εξελίξεις στα υβριδικά αυτοκίνητα (plug-in hybrid), την παράμετρο του κόστους και της κοινωνικής δικαιοσύνης (δεδομένου ότι επί του παρόντος τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ακριβότερα από τα συμβατικά και συνεπώς μη προσιτά στο μέσο καταναλωτή).
Η πρόταση είναι γερμανική
Κατά τις πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι τροποποιήσεις υιοθετήθηκαν μετά από πρόταση της Γερμανίας ενώ θετική ήταν η πρώτη αντίδραση της FuelsEurope που εκπροσωπεί την ευρωπαϊκή βιομηχανία διύλισης. Έτσι λοπόν οι θεσμοί επιστρέφουν ξανά στις διαπραγματεύσεις, τουλάχιστον με κοινή βάση ότι η πράσινη μετάβαση στην αυτοκίνηση είναι μονόδρομος.
Τα ανανεώσιμα καύσιμα παράγονται με πρώτη ύλη αγροτικά απόβλητα, βιομάζα, διοξείδιο του άνθρακα που δεσμεύεται από την ατμόσφαιρα κ.α. και όχι με την επεξεργασία ορυκτών υδρογονανθράκων. Συνεπώς οι ρύποι που εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα από την καύση τους δεν αυξάνουν τις συνολικές εκπομπές.