Τις τελευταίες ώρες τον γύρο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κάνουν φωτογραφίες από τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης, στις οποίες παρουσιάζονται τα έργα χάραξης διαδρομών για ΑμΕΑ, με τσιμέντο, προς την Ακρόπολη.
Σε πολλές από τις φωτογραφίες εμφανίζονται εικόνες των έργων, στις οποίες φαίνονται νέοι διάδρομοι από σκυρόδεμα, πέριξ του μνημείου της Ακρόπολης, με αρκετούς από τους χρήστες να δυσανασχετούν με το αισθητικό αποτέλεσμα. Ωστόσο, το τσιμέντο στο μνημείο της Ακρόπολης υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια και οι αντιδράσεις έχουν μάλλον αντιπολιτευτικό χαρακτήρα.
Η ανάπλαση έχει ανακοινωθεί εδώ και αρκετό καιρό από το υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο ωστόσο εξέδωσε νέα ανακοίνωση μετά τις αντιδράσεις που προέκυψαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να διευκρινίσει ότι οι τσιμεντένιες διαδρομές της Ακρόπολης υφίστανται εδώ και είκοσι χρόνια και έγιναν για να διευκολύνουν άτομα με ειδικές ανάγκες.
Όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες, με τον πρώηνΑμερικανό πρόεδρο Μπαράκ Ομπάμα, να ξεναγείται στον ιερό βράχο, τον Νοέμβριο του 2016, επί ΣΥΡΙΖΑ, διακρίνεται ο τσιμεντένιος διάδρομος.
«Ξαναστρώνουμε υφιστάμενες διαδρομές», λέει το υπουργείο Πολιτισμού
«Οι ίδιοι ευαίσθητοι πολίτες που διαμαρτύρονται, θα πρέπει να μην έχουν επισκεφθεί τον Ιερό Βράχο τουλάχιστον επί μία εικοσαετία, που αυτές οι διαδρομές υφίστανται στρωμένες με τσιμέντο», αναφέρει η ανακοίνωση.
«Ωστόσο, είχαν φθαρεί λόγω των χρόνων και τώρα τους ξαναστρώνουν για να μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση στο μνημείο και άτομα με κινητικές δυσκολίες», σημειώνει η ανακοίνωση του υπουργείου.
Επιπλέον, οι υπεύθυνοι της ανάπλασης αναφέρουν πως κάτω από τη νέα χάραξη έχει τοποθετηθεί ειδικό πλέγμα, το οποίο επιτρέπει την αφαίρεση της παρέμβασης ανά πάσα στιγμή.
Οι εργασίες γίνονται στο πλαίσιο χορηγίας του Ιδρύματος Ωνάση, με την οποία αποκτήθηκαν δύο ηλεκτρικά αυτοκίνητα, προκειμένου άτομα με αναπηρία να μπορούν να ανεβαίνουν στην Ακρόπολη.
Στο πλαίσιο της ίδιας χορηγίας ανανεώθηκε ο φωτισμός στο μνημείο και δημιουργήθηκε ειδικός ανελκυστήρας για τον ίδιο σκοπό. Επιπλέον, από το υπουργείο Πολιτισμού σημειώνουν πως η μελέτη για το έργο εγκρίθηκε ομόφωνα από το ΚΑΣ.
Η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού για την Ακρόπολη
«Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού εκφράζει τη χαρά του που ευαίσθητοι πολίτες ανησύχησαν για τις διαδρομές που επιστρώνονται στον Βράχο της Ακρόπολης, ώστε να διευκολύνουν την πρόσβαση των ΑμεΑ, των ηλικιωμένων, των πολιτών με προβλήματα υγείας.
Εκφράζει ταυτόχρονα και τη λύπη του γιατί οι ίδιοι ευαίσθητοι πολίτες που διαμαρτύρονται, θα πρέπει μην έχουν επισκεφθεί τον Ιερό Βράχο τουλάχιστον επί μία εικοσαετία, που αυτές οι διαδρομές υφίστανται στρωμένες με τσιμέντο. Η διαφορά είναι ότι με τον χρόνο και με το πέρασμα εκατομμυρίων επισκεπτών, όλα αυτά τα χρόνια, το υλικό έχει καταστραφεί και οι διαδρομές αποτελούν παγίδα ακόμα και για τους μη έχοντες δυσκολίες στην κίνηση.
Με τη λειτουργία του ανελκυστήρα πλαγιάς, που θα επιτρέπει με ασφάλεια και άνεση την άνοδο των επισκεπτών, που δυσκολεύονται για ποικίλους λόγους, στο μνημείο, βελτιώνονται οι υφιστάμενες διαδρομές με υλικό το οποίο έχουν εγκρίνει η Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως, υπό την προεδρία του ακαδημαϊκού Μανώλη Κορρέ, και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι από όλο τον κόσμο έρχονται κάθε χρόνο για επισκεφθούν τον Ιερό Βράχο. Ας μην είναι αυτό το προσκύνημα προνόμιο όσων δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα στην ανάβαση. ΑμεΑ, ηλικιωμένοι, άνθρωποι με ποικίλα προβλήματα έχουν δικαίωμα να δουν και να θαυμάσουν από κοντά τα μνημεία της Ακρόπολης, της ημετέρας παιδείας μετέχοντες».
Τι ανέφερε το υπουργείο Πολιτισμού στην αρχική ανακοίνωση για το έργο
«Προβλέπεται ακόμη η δημιουργία νέων διαδρομών και η επίστρωση των υφισταμένων, η δημιουργία πλατωμάτων για την καλύτερη θέαση των μνημείων, ενώ θα προστατευτούν τα ίδια τα μνημεία στα σημεία που φέρουν λαξεύματα και αρχαιολογικά τεκμήρια», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, που είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του υπουργείου.
«Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ, οι νέες διαδρομές θα αναπτυχθούν σε ευθείες και τεθλασμένες γραμμές, ενώ θα αποφευχθούν καμπύλες κατά τον σχεδιασμό. Τόσο οι διάδρομοι των επισκεπτών όσο και τα πλατώματα θα πρέπει να διαστρωθούν με το ίδιο υλικό. Η χρωματική διαφοροποίηση θα αξιοποιείται μόνο για τη δήλωση τον αρχαίων οδεύσεων.
Ως εκ τούτου, θα διακρίνεται χρωματικά μόνον η οδός Παναθηναίων (δηλαδή το τμήμα της διαδρομής από τα Προπύλαια έως τη ΒΑ γωνία του Παρθενώνα) και αργότερα η βόρεια οδός, ενώ όλα τα πλατώματα και οι συμβατικές διαδρομές θα αποδίδονται με άλλη απόχρωση υλικού. Επίσης, θα επισημανθούν με διαφοροποίηση υλικού ή χρώματος τα όρια σημαντικών -αλλά αθέατων μέχρι στιγμής- κτισμάτων επί του βράχου. Προτείνεται να διατηρηθεί και η δυνατότητα κίνησης αμαξιδίων ΑμεΑ και στην περιοχή νοτίως του Παρθενώνα.
Οι νέες διαστρωματώσεις θα φέρουν μέσο πάχος 8 εκατοστών. Θα επιλεγούν υλικά με μεγάλη αντοχή, συμβατά με τα μνημεία. Η τελική επιλογή θα γίνει μετά από αξιολόγηση δοκιμαστικών εφαρμογών επιτόπου».