Την Παρασκευή 24 Μαρτίου θα απολογηθούν ενώπιον του ειδικού εφέτη ανακριτή οι δυο σταθμάρχες που είχαν βάρδια στις 28 Φεβρουαρίου πριν από τον 59χρονο Β.Σ., που έχει ήδη προφυλακιστεί για τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη.
Ο επιθεωρητής που είχε βγάλει τις βάρδιες πήρε με τον συνήγορό του Γιάννη Γλύκα προθεσμία για τις 30 Μαρτίου. Οι τρεις νέοι κατηγορούμενοι ζήτησαν να ενημερωθούν επί της δικογραφίας προκειμένου να ετοιμάσουν τις απολογίες τους.
Ο συμβασιούχος που πήρε το τρένο για τον Βόλο
Φοβισμένος και αγχωμένος μετά την άσκηση ποινικής δίωξης εις βάρος του φέρεται να είναι ο 32χρονος συμβασιούχος σταθμάρχης Π.Χ., από τον Βόλο, που δούλευε ενισχυτικός το μοιραίο βράδυ δίπλα στον αρχαιότερο Κ.Π.
Σύμφωνα με πληροφορίες του iefimerida.gr, όταν δούλευε αυτή τη βάρδια έφευγε κάθε βράδυ στις 22.00 ώστε να πάρει το τελευταίο τρένο για τον Βόλο και να επιστρέψει στο σπίτι του, κάτι που σύμφωνα με το περιβάλλον του είχε συμφωνήσει με τον επίσης Βολιώτη επιθεωρητή. Εκείνο το βράδυ έφυγε πάλι την ίδια ώρα και μπήκε στο τρένο, το οποίο όμως έμεινε περίπου μία ώρα ακινητοποιημένο στον σταθμό της Λάρισας περιμένοντας το Ιntercity 62 από την Αθήνα που είχε καθυστέρηση, καθώς είχαν ανταπόκριση. Αφού πέρασε το Ιntercity στις 23.04, έφυγε και το τρένο για τον Βόλο μέσα στο οποίο ήταν ο συμβασιούχος όταν έγινε το δυστύχημα, το οποίο πληροφορήθηκε από φίλους του.
Σύμφωνα με τα όσα έχει πει σε δικούς του ανθρώπους, κανένας από την υπηρεσία δεν του τηλεφώνησε να τον ενημερώσει ή να τον ρωτήσει κάτι. Έχει πει επίσης ότι δούλευε πάντα 8ωρο καθώς αμειβόταν με μπλοκάκι και δεν έκανε υπερωρίες όπως οι αρχαιότεροι συνάδελφοί του, ότι δεν είχε υπογράψει ποτέ το βιβλίο παράδοσης - παραλαβής και ότι δεν είχε μείνε ποτέ μόνος στη βάρδια, κάτι για το οποίο δεν ένιωθε έτοιμος. Είχε πάρει πιστοποίηση μαζί με τον προφυλακισμένο Β.Σ. τον Ιανουάριο και πρόλαβε να δουλέψει έναν μήνα, καθώς ξεκίνησε την 1η Φεβρουαρίου. Στη σύμβασή του πάντως δεν αναφέρεται το ωράριό του, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες.
Ο έμπειρος σταθμάρχης και το μπλάνκο
Τους λόγους για τους οποίους έφυγε από το σταθμαρχείο της Λάρισας πριν λήξει η βάρδιά του το βράδυ του δυστυχήματος στα Τέμπη θα κληθεί να εξηγήσει στον ειδικό εφέτη ανακριτή ο σταθμάρχης Κ.Π. Τη μοιραία ημέρα στον πίνακα των βαρδιών ήταν πρωί αλλά είχε αλλάξει βάρδια και δούλευε απογευματινός. Στο κάδρο της υπόθεσης τον έχει βάλει ο επιθεωρητής που είναι επίσης κατηγορούμενος, αλλά είχε καταθέσει και αυτοβούλως στην ανακρίτρια στις 3 Μαρτίου.
«Στις 23.44 στις 28-2-2023 πληροφορήθηκα από τον ρυθμιστή κυκλοφορίας για το ατύχημα. Πήρα τηλέφωνο τον Σ., που ήξερα ότι είχε βάρδια μόνος του εκείνη την ώρα, και στη συνέχεια μίλησα με τον Π., που ήξερα ότι είχε βάρδια μέχρι τις 23.00. Ο Π. μού απάντησε ότι παρέδωσε κανονικά. Να σημειώσω ότι, με βάση το πρόγραμμα της συγκεκριμένης ημέρας, ο Π. είχε πρωινή βάρδια αλλά άλλαξε τη βάρδιά του και έπρεπε να εργαστεί από τις 14.00-23.00. Όταν στις 01.15 συνάντησα τον Σ., τον ρώτησα γιατί έμεινε μόνος του ενώ υπήρχε σταθμάρχης, μου απάντησε ότι ο Π. παρέδωσε σε αυτόν και έφυγε γύρω στις 21.45-21.50», είχε πει σύμφωνα με πληροφορίες ο επιθεωρητής στην κατάθεσή του.
Επιβαρυντική όμως για τον έμπειρο σταθμάρχη ήταν και η κατάθεση του συναδέλφου του Γιώργου Ζήντρου, που είχε βάρδια στα Παλαιοφάρσαλα (τον τελευταίο σταθμό πριν τη Λάρισα) και ισχυρίστηκε ότι του είχε ζητήσει να μην αφήσει μόνο του τον άπειρο Β.Σ. αλλά να περιμένει να περάσει η αμαξοστοιχία Intercity 62.
«Αφού μίλησα με τον Σ., μετά από λίγο κάλεσα τον Π. στον κινητό του περί ώρα 22.45 και τον ρώτησα πού βρίσκεται και μου απάντησε ότι είχε φύγει και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε "Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;"» είπε σύμφωνα με πληροφορίες ο Γιώργος Ζήντρος στην κατάθεσή του στην ανακρίτρια, τονίζοντας σχετικά με τις βάρδιες πως «συνήθως, όταν υπάρχει φόρτος εργασίας, δεν φεύγει κανείς». Στην απολογία του ο Β.Σ. είπε ότι ήταν μόνος του από τις 22.25 ωστόσο τη νύχτα της τραγωδίας που οι διασώστες έδιναν μάχη για να βγάλουν επιζώντες από τα συντρίμμια των τρένων κάποιος διόρθωσε με μπλάνκο την ώρα αποχώρησης της προηγούμενης βάρδιας σε 10.30.
Ο επιθεωρητής και η άδεια
Από την πλευρά του, ο επιθεωρητής που έβγαλε τις βάρδιες και τοποθέτησε τον άπειρο Β.Σ. μόνο του στη Λάρισα το τετραήμερο της Καθαράς Δευτέρας υποστηρίζει ότι, από τη στιγμή που είχε λάβει πιστοποίηση, είχε το πράσινο φως να τον εντάξει στον πίνακα βαρδιών. Όταν είχε εμφανιστεί στην ανακρίτρια είχε πει ότι εάν ο αρχαιότερος των σταθμαρχών δεν είχε εγκαταλείψει το πόστο του πριν τελειώσει η βάρδιά του, θα μπορούσε να έχει προλάβει τις τραγικές εξελίξεις.
«Τον Π. τον ξαναρώτησα τι ώρα έφυγε κι αυτός μου απάντησε ότι αυτός παρέδωσε κανονικά δίχως να προσδιορίσει το ακριβές χρονικό σημείο. Θεωρώ πως αν ο Π. εξασφάλιζε έστω την αμαξοστοιχία 2597 (ο προαστιακός που έφτανε από Θεσσαλονίκη στη Λάρισα και ζητήθηκε από τον μηχανοδηγό να κάνει όπισθεν), ίσως να είχε αποφευχθεί το δυστύχημα», φέρεται να έχει πει ο επιθεωρητής. Επιβεβαίωσε επίσης ότι το πρόγραμμα του Φεβρουαρίου είχε βγει προτού ο μοιραίος σταθμάρχης αποκτήσει προϋπηρεσία.
«Το πρόγραμμα σταθμαρχών του μήνα Φεβρουαρίου 2023 προγραμματίστηκε από 25-27 Ιανουαρίου, στάλθηκε στη Διεύθυνση Κυκλοφορίας προς γνώση του διευθυντή σε περίπτωση που θέλει να κάνει κάποια αλλαγή και ανακοινώθηκε στο προσωπικό», φέρεται να είπε στην κατάθεσή του.
Πάντως, μετά το δυστύχημα ο επιθεωρητής έσπευσε στο Νοσοκομείο Βόλου και έλαβε αναρρωτική άδεια ενός μήνα χωρίς να εξεταστεί, όπως αποδείχθηκε από την έρευνα που έγινε στη συνέχεια.