Ενα έγγραφο που προκαλεί σοκ, σχετικά με την εκπαίδευση των σταθμαρχών, με αφορμή το δυστύχημα στα Τέμπη, φέρνει στην δημοσιότητα ο ΣΚΑΪ.
Το έγγραφο που φέρνει στην δημοσιότητα αφορά επιστολή της ΡΑΣ προς τον ΟΣΕ και την Ηellenic Train, όπου αποκαλύπτεται ότι η εκπαίδευση των σταθμαρχών είναι ελλιπής. Πρόκειται μάλιστα για έγγραφο το οποίο είχε σταλεί μόλις τέσσερις ημέρες πριν την τραγωδία στα Τέμπη.
Όπως αναφέρει, η εκπαίδευση κράτησε λίγους μήνες, ενώ η πρακτική των υποψήφιων σταθμαρχών κρατούσε λίγες μόνο ημέρες. Παράλληλα, γίνεται αναφορά στο έγγραφο για παραλείψεις στην διαδικασία εκπαίδευσης, αλλά και αναφορά για τις εξετάσεις που έδιναν οι υποψήφιοι, οι οποίοι φέρονται να γνώριζαν εκ των προτέρων τα θέματα!
Μέλος επιτροπής για σταθμάρχες: Ετσι γίνονται οι εξετάσεις
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, μέλος της επιτροπής από την οποία εξετάστηκε ο 59χρονος προφυλακισθείς σταθμάρχης της Λάρισας, περιγράφει τη διαδικασία πιστοποίησης του και επισημαίνει πως η θεωρητική εξέταση του 59χρονου έγινε σωστά ωστόσο, όπως υπογραμμίζει η πράξη διαφέρει από τη θεωρία.
«Απάντησαν στις ερωτήσεις. Ρωτούσαμε γενικά και για τη σηματοδότηση και για την αρμοδιότητα του σταθμάρχη και την αναγγελία ακόμα και τι αίτημα του δίνουμε του μηχανοδηγού όταν πρόκειται να αλλάξει κυκλοφορία, να αλλάξει γραμμή και όλοι ξέρανε. Η εκπαίδευση έγινε σωστά δηλαδή, η θεωρητική. Η πρακτική είναι όμως, ό,τι και να ξέρεις θεωρητικά η πράξη είναι πολύ διαφορετική και χρειάζεται πολλή εξάσκηση» ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Εγώ ας πούμε όταν ανέλαβα σε τοπικό χειριστήριο έκανα ενάμιση μήνα και εγώ αποφάσισα να το παρατείνω τόσο για να το κατανοήσω ακριβώς. Η θεωρία είναι εύκολο να τη μάθουμε σαν ποίημα. Η πράξη όμως διαφέρει.»
Οι εξεταζόμενοι σταθμάρχες ήξεραν εκ των προτέρων τα θέματα
Ο πρώην σταθμάρχης Βόλου, Γιώργος Αποστολέρης, κατήγγειλε πως οι υποψήφιοι σταθμάρχες γνώριζαν τα θέματα των εξετάσεων εκ των προτέρων, καθώς οι εκπαιδευτές ήταν ταυτόχρονα και εξεταστές..
«Καθόμαστε έξι μήνες μαζί και εγώ πάλι σου βάζω τα θέματα; Θα σε απορρίψω; Ποιος έχει απορριφθεί καταρχήν. Ο συγκεκριμένος σταθμάρχης έπρεπε να κριθεί προακτέος ή απορριπτέος; Γιατί βρίσκεται εκεί ποιος τον έκρινε; » διερωτάται ο κ. Αποστολέρης.
«Δεν είναι δυνατόν αυτό το πράγμα να λέγεται εκπαίδευση. Αν είναι να πάω και εγώ στο πανεπιστήμιο να τελειώσω γιατρός. Και ας με εξετάσουν και εμένα μία τριμελής επιτροπή οι οποίοι κάθονται δύο λεπτά και με αξιολογούν αφού μου έχουν δώσει τα θέματα και λέω ότι το κόκκαλο αυτό είναι άσπρο.» πρόσθεσε.
Το έγγραφο για την ελλειπή εκπαίδευση είχε σταλεί κατ’ επανάληψη από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.
Σε αυτό που εστάλη στις 24 Φεβρουαρίου, γίνεται αναφορά σε δύο εκτροχιασμούς, στις 10 και 21 Οκτωβρίου όπου διαπιστώθηκε από τις σχετικές εκθέσεις διερεύνησης συμβάντων ότι προέκυπταν από ανθρώπινο παράγοντα (μη ορθή διευθέτηση της αλλαγής τροχιάς από σταθμάρχη και βλάβη ψευδούς ένδειξης κατάληψης κυκλώματος).
Στα έγγραφα αυτά η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ρωτά αν αναλυθήκαν οι παράγοντες που οδήγησαν το προσωπικό του ΟΣΕ σε αυτό και ποιοι μπορεί να είναι ή αν πρόκειται να ληφθούν μέτρα για την αντιμετώπισή τους.