Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται το θρίλερ με τη συντριβή του αεροσκάφους Antonov, το βράδυ του Σαββάτου, έξω από την Καβάλα.
Από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστό πως το μοιραίο αεροσκάφος μετέφερε «επικίνδυνο φορτίο», το οποίο στη συνέχεια έγινε γνωστό πως πρόκειται για πυρομαχικά, ο στρατός ανέλαβε τις έρευνες.
Πρώτο και βασικό μέλημα ο εντοπισμός των πυρομαχικών και η άμεση εξουδετέρωσή τους. Ηδη τα έμπειρα στελέχη του Ελληνικού Στρατού συνεχίζουν τις ελεγχόμενες εκρήξεις πυρομαχικών, ενώ drones θα χτενίσουν την περιοχή προκειμένου να χαρτογραφηθούν τα σημεία που έχουν σκορπίσει τα πυρομαχικά στην ευρύτερη περιοχή στο Παλαιοχώρι Καβάλας, όπου συνετρίβη το Antonov.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι πέντε ομάδες από το Τάγμα Ναρκοπεδίου Ξηράς, που έχει αναλάβει τις έρευνες, θα χτενίζουν την περιοχή τον επόμενο μήνα, σε μία έκταση που θα ξεπερνά τα 1.000 στρέμματα.
Την ίδια στιγμή, ο Δήμος Παγγαίου έχει καλέσει τους κατοίκους της περιοχής και όσους εκτελούν εργασίες κοντά στο σημείο της συντριβής του αεροσκάφους να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και σε περίπτωση που εντοπίσουν πυρομαχικά να απομακρυνθούν από το σημείο και να ενημερώσουν τις Αρχές.
Η ανακοίνωση του Δήμου Παγγαίου
Προσοχή !!!!
Όσοι πολίτες αγρότες κινούνται στην περιοχή γύρω από το αεροπορικό δυστύχημα και εντοπίσουν τα παρακάτω πυρομαχικά να ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΑΜΕΣΩΣ τον Δήμο Παγγαίου, τηλ. επικοινωνίας 693 6108070 ή την Ελληνική Αστυνομία !!!
Η έρευνα για τα αίτια της συντριβής
Από την πλευρά της, η Αθήνα προχώρησε σε διαβήματα προς Σερβία και Ουκρανία μέσω του ελληνικού ΥΠΕΞ χθες, ως προς το θέμα του επικίνδυνου φορτίου που κουβαλούσε το Antonov, που συνετρίβη το βράδυ του Σαββάτου έξω από την Καβάλα.
Η Αθήνα δεν ήταν ενήμερη για το φορτίο του αεροσκάφους και έκανε χθες διάβημα πρώτα στο σερβικό ΥΠΕΞ και ακολούθως στον Ουκρανό πρέσβη στην Αθήνα, θέτοντας και στους δύο θέμα πρότερης ενημέρωσης για το φορτίο που μετέφερε το Antonov.
Τα τελευταία 38 λεπτά της μοιραίας πτήσης
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, το αεροσκάφος μπήκε στον ελληνικό εναέριο χώρο στις 22:09 (το βράδυ του Σαββάτου) και σε 38 λεπτά χάθηκε το στίγμα του από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας. Λίγο νωρίτερα, τα μέλη του πληρώματος είχαν αναφέρει στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα στον κινητήρα τέσσερα, που είχε πιάσει φωτιά.
Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών-Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για τον τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω, στο αεροδρόμιο αναχώρησης.
Στις 22:42, πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής, ενημέρωσε τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα, αναφέροντας: may day, φωτιά στον κινητήρα τέσσερα. Η ΥΠΑ αμέσως κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται.
Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα.
Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.
Τα αναπάντητα ερωτήματα για το μοιραίο αεροσκάφος
Αξίζει να σημειωθεί πως όσο προχωρούν οι έρευνες τόσο για τον εντοπισμό των πυρομαχικών όσο και για τα αίτια του αεροπορικού δυστυχήματος, τόσο προκύπτουν και ερωτήματα τα οποία αναζητούν απαντήσεις.
Αρχικά, τα πρώτα ερωτήματα που έχουν τεθεί είναι αν το αεροσκάφος είχε τύχει σωστής συντήρησης ως προς την πτητική του ικανότητα.
Επιπλέον, αναπάντητα ερωτήματα προκύπτουν και για την πορεία που ακολούθησε το αεροσκάφος από τη στιγμή που ο κυβερνήτης διαπίστωσε πρόβλημα στον κινητήρα έως τη συντριβή. Κάποιοι ισχυρίζονται πως καθυστέρησε ο κυβερνήτης να μεταβεί σε κοντινό αεροδρόμιο και να επιχειρήσει αναγκαστική προσγείωση, άλλοι αναφέρουν πως ενήργησε σωστά και κατευθύνθηκε προς τη Χρυσούπολη, καθώς σε περίπτωση συντριβής κοντά σε κατοικημένη περιοχή θα είχε ανυπολόγιστες συνέπειες.
Ενα ακόμα ερώτημα που προκύπτει, και είναι βασικό θέμα συζήτησης, είναι το ακριβές είδος του «επικίνδυνου υλικού» που μετέφερε το Antonov.
Η Αθήνα από την πλευρά της έχει αποστείλει διαβήματα σε Σερβία και Ουκρανία. Από την πλευρά της, η Σερβία είχε ανακοινώσει πως το αεροσκάφος μετέφερε εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 60mm M62, εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 82mm M62 και φωτιστικά βλήματα όλμων 82mm M67, με προορισμό το Μπαγκλαντές.
Fake news λένε οι Σέρβοι
Παράλληλα, η Σερβία κάνει λόγο για fake news και μυθεύματα για το φορτίο.
Το υπουργείο Αμυνας της Σερβίας αναφέρει: «Λόγω των πολυάριθμων ψευδών και κατασκευασμένων δημοσιευμάτων σε σχέση με τη συντριβή του αεροπλάνου στην Ελλάδα, το οποίο απογειώθηκε από τη Νις και μετέφερε προϊόντα της σερβικής αμυντικής βιομηχανίας, το υπουργείο Άμυνας ανακοινώνει ότι η Δημοκρατία της Σερβίας έχει εκπληρώσει όλες τις διεθνείς υποχρεώσεις και ενήργησε σύμφωνα με όλους τους ισχύοντες διεθνείς κανονισμούς.
»Το αεροπλάνο Antonov-12, το οποίο ανήκει στην ουκρανική εταιρεία ''Meridian LTD'', μετέφερε περίπου 11,5 τόνους προϊόντων της αποκλειστικής μας βιομηχανίας, ενώ ιδιοκτήτης των αναφερόμενων εμπορευμάτων ήταν η ιδιωτική εταιρεία ''Valir'' από τη Σερβία. Η Δημοκρατία της Σερβίας εξέδωσε άδεια για την εξαγωγή όπλων, ο εξουσιοδοτημένος τελικός χρήστης της οποίας ήταν το υπουργείο Άμυνας του Μπαγκλαντές.
»Η οργάνωση της πτήσης, η οποία είχε δρομολόγιο Νις, με τεχνικές προσγειώσεις σε Αμμάν, Ριάντ, Αχμενταμπάντ και τελικό προορισμό την Ντάκα, αλλά και η επιλογή της μεταφορικής εταιρείας, δεν ήταν στην αρμοδιότητα της Δημοκρατίας της Σερβίας. Επίσης, η Δημοκρατία της Σερβίας δεν είναι υπεύθυνη για τις άδειες πτήσης πάνω από ξένα εδάφη, διότι αποτελεί κυρίαρχη απόφαση κάθε χώρας, στην οποία ο αερομεταφορέας σε τέτοιες περιπτώσεις υποβάλλει αίτηση για άδεια πτήσης.
»Όπως έχουμε ήδη ανακοινώσει, η χώρα μας έχει εγκρίνει την εξαγωγή και μεταφορά ναρκών εκπαίδευσης και ελαφρού όλμου. Δεδομένου ότι έχουμε εκδώσει άδεια για την εξαγωγή αυτών των όπλων στον τελικό πελάτη, το υπουργείο Άμυνας του Μπαγκλαντές, σίγουρα δεν μπορεί να πρόκειται για παράνομο εμπόριο, αλλά για εξαγωγή σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο.
»Σημειώνουμε επίσης ότι η άδεια θα εκδιδόταν ακόμη και αν ήταν για πραγματικά πυρομαχικά ή οποιοδήποτε άλλο είδος όπλου, λαμβάνοντας υπόψη ότι το Μπαγκλαντές είναι ο επιτρεπόμενος τελικός χρήστης και ότι η εξαγωγή σε αυτή τη χώρα είναι απολύτως σύμφωνη με το νόμο και όλους τους διεθνείς κανονισμούς, γιατί δεν υπόκειται σε διεθνείς κυρώσεις. Το επισημαίνουμε αυτό γιατί η Σερβία είναι πολύ διαφανής σε αυτό το θέμα, ενώ σε ορισμένους εγχώριους κύκλους επαναλαμβάνεται συνεχώς η αφήγηση ότι επιτρέπεται η εξαγωγή όπλων σε όλους, συμπεριλαμβανομένων των πλουσιότερων χωρών του κόσμου, αλλά όχι στη Σερβία.
»Είναι προφανές ότι ορισμένοι εγχώριοι και ξένοι κύκλοι είναι απογοητευμένοι που το αρχικό ψέμα, ότι η Σερβία μετέφερε όπλα στην Ουκρανία, καταρρίφθηκε, και συνεχίζουν να κυκλοφορούν νέες κατασκευές. Αλλά είμαστε πεπεισμένοι ότι θα απογοητευτούν ξανά, γιατί και σε αυτή την περίπτωση η Δημοκρατία της Σερβίας σεβάστηκε με συνέπεια το διεθνές δίκαιο και εκπλήρωσε όλες τις διεθνείς υποχρεώσεις και υποστηρίζουμε ειρηνικά τις ελληνικές αρχές να διεξαγάγουν λεπτομερή έρευνα και να ενημερώσουν το κοινό».
Ωστόσο, τα περισσότερα από τα ερωτήματα αναμένεται να απαντηθούν όσο προχωρούν οι έρευνες, αλλά και όταν «μιλήσουν» τα μαύρα κουτιά του μοιραίου αεροσκάφους.