Για την τραγωδία στα Τέμπη με τη σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών μίλησε ο σύμβουλος Διοίκησης του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης.
Απαντώντας στις επικρίσεις που δέχεται η επιχείρηση για το μοιραίο γεγονός που έχει στοιχίσει μέχρι στιγμής τη ζωή σε 46 επιβάτες εξαιτίας του προβληματικού συστήματος τηλεδιοίκησης, υποστήριξε ότι οφείλεται σε «κάποιους χειρισμούς που έγιναν στον σταθμό της Λάρισας».
Ουσιαστικά, μίλησε και για δεύτερο λάθος του σταθμάρχη, καθώς, μετά το σήμα που έδωσε στον μηχανοδηγό του επιβατικού τρένου, στη συνέχεια δεν αξιοποίησε τις τεχνολογικές δυνατότητες που είχε προκειμένου να σταματήσει έγκαιρα το τρένο.
Έβλεπε για 5,5 χλμ. το τρένο στο λάθος ρεύμα κυκλοφορίας
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ο κ. Τερεζάκης είπε πως για 5,5 χιλιόμετρα, αφού έφυγε από τη Λάρισα, θα μπορούσε να είχε δει ότι έβαλε το τρένο σε λάθος γραμμή και να το σταματήσει.
«Μέχρι να πάει στη Λάρισα, είχε περάσει έναν χρόνο εκπαίδευση, αλλά δεν είχε άλλη προϋπηρεσία ως σταθμάρχης. Ήταν στη Λάρισα περίπου έναν μήνα και για ένα διάστημα ήταν μαζί με άλλον σταθμάρχη στη βάρδια. Ο μηχανοδηγός οφείλει να ακούει ό,τι του πει ο σταθμάρχης. Θα μπορούσε να ζητήσει μια επιπλέον διευκρίνιση, αλλά δεν είναι υποχρέωση του μηχανοδηγού. Δεν είναι στο πρωτόκολλο αυτό. Η συνομιλία είναι ανοιχτή και τους άκουγε και ο σταθμάρχης στο Λιτόχωρο. Αλλά δεν ειπώθηκε στη συνομιλία ότι πάει ανάποδα, σε γραμμή καθόδου. Επίσης, δεν υπήρχε τηλεγράφημα ότι υπάρχει κίνηση σε μονή γραμμή λόγω έργων», είπε ο κ. Τερεζάκης.
«Αν έβλεπε τον πίνακα που λειτουργεί -γιατί τον έλεγξα εγώ πριν έρθει ο ανακριτής και του τον έδειξα- για 5,5 χλμ. θα μπορούσε να είχε δει το τρένο να μπαίνει στην αντίθετη διαδρομή και θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο», διευκρίνισε ο σύμβουλος Διοίκησης του ΟΣΕ.
Ερωτηθείς από τους δημοσιογράφους του ΣΚΑΪ αν ο μηχανοδηγός θα μπορούσε να μην υπακούσει στην εντολή του σταθμάρχη, ο κ. Τερεζάκης απάντησε ότι «ο σταθμάρχης είναι αυτός που εντέλει άπαντες να κυκλοφορούν στη γραμμή, άρα έπρεπε να ακολουθήσει την εντολή. Αν όμως του δώσει περίεργη εντολή, ο μηχανοδηγός μπορεί να διευκρινίσει την εντολή που πήρε. Θα μπορούσε, δεν ήταν υποχρέωσή του, όταν του κάνει εντύπωση, να ζητήσει διευκρινίσεις».
«Ίσως, χωρίς να έχει υποχρέωση, ο μηχανοδηγός θα μπορούσε να είχε διευκρινίσει "κύριε σταθμάρχα, με βάλατε σε αντίθετη ροή καθόδου, είμαστε εντάξει;". Όταν ένα τρένο μπαίνει σε αντίθετη κατεύθυνση, συνήθως ζητούνται διευκρινίσεις, αλλά το πρωτόκολλο προβλέπει να ακολουθήσει την εντολή του σταθμάρχη», είπε ο κ. Τερεζάκης.
Το μοιραίο συμβάν έγινε λίγα χιλιόμετρα μετά το υπάρχον σύστημα σηματοδότησης
Παράλληλα, μιλώντας στην ΕΡΤ, υποστήριξε ότι το μοιραίο συμβάν έγινε λίγα χιλιόμετρα μετά το υπάρχον σύστημα σηματοδότησης, ενώ όσον αφορά στις ελλείψεις σημείωσε ότι «γίνεται προσπάθεια να αναταχθεί και να εκσυγχρονιστεί η τηλεδιοίκηση και η σηματοδότηση, ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον τα οποιαδήποτε τέτοια λάθη».
Αφού εξέφρασε τα συλλυπητήριά του στους συγγενείς των θυμάτων και των αγνοουμένων, ο κ. Τερεζάκης δήλωσε ότι «η Ελλάδα πενθεί και εμείς οι σιδηροδρομικοί χάσαμε αγαπημένα πρόσωπα, συναδέλφους που έχουμε κάνει πολλά ταξίδια μαζί».
Απαντώντας στο ερώτημα γιατί φτάσαμε σε αυτή την τραγωδία, ο κ. Τερεζάκης, εκπροσωπώντας τον ΟΣΕ, υποστήριξε ότι «η απάντηση που μπορεί να δώσει επίσημα ο Οργανισμός είναι ότι οφείλεται σε κάποιους χειρισμούς που έγιναν στον σταθμό της Λάρισας, ο οποίος έχει τοπικό σύστημα σηματοδότησης και ελέγχεται και λειτουργεί».
Ερωτηθείς αν στο σημείο της μετωπικής σύγκρουσης των δύο τρένων λειτουργεί σύστημα σηματοδότησης, ο κ. Τερεζάκης απάντησε αρνητικά, λέγοντας ότι «στο συγκεκριμένο σημείο το τρένο είχε 3 με 4 χιλιόμετρα που είχε βγει από το σύστημα σηματοδότησης».
Εξηγώντας τι ισχύει στο σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή της Θεσσαλίας, είπε ότι ο σταθμός της Λάρισας έχει σύστημα σηματοδότησης το οποίο τελειώνει 5,5 χλμ. βόρεια της πόλης. «Είχε βγει το τρένο από αυτό το σύστημα και τον έλεγχο και λίγα χιλιόμετρα παρακάτω συνέβη το μοιραίο», σημείωσε.
Στην αστυνομία οι ραδιοεπικοινωνίες
Όπως είπε ο σύμβουλος Διοίκησης του ΟΣΕ, «το πώς έχει γίνει αυτό, τα στοιχεία της καταγραφής των συστημάτων τηλεχειρισμού του συστήματος σηματοδότησης, καθώς και όλες οι ραδιοεπικοινωνίες καταγράφονται». Αποκάλυψε, μάλιστα, και επίσημα χθες στο ανακριτικό τμήμα, ότι, με εντολή του εισαγγελέα και παρουσία αστυνομικών υπαλλήλων, δόθηκαν τα στοιχεία για να τα αξιολογήσουν οι εμπειρογνώμονες
Επιχειρώντας να εξηγήσει πώς έγινε το αδιανόητο, να συγκρουστούν μετωπικά δύο τρένα την ώρα που η γραμμή για Αθήνα-Θεσσαλονίκη είναι διπλή, υποστήριξε τα ακόλουθα:
«Μέχρι το 2010-11 ο Οργανισμός είχε οργανωμένες τηλεδιοικήσεις από το Κιάτο μέχρι τη Θεσσαλονίκη και την Ειδομένη. Μετά το ’11 […] τα συστήματα αυτά άρχισαν και καταρρέουν. Δεν συντηρούντο, με αποτέλεσμα να φτάσουμε να καταρρεύσει το σύστημα της τηλεδιοίκησης σχεδόν στο μεγαλύτερό του σύνολο. Μετά, με κάποιες συμβάσεις, που ακολούθησαν από το 2017-18 και μετά, γίνεται προσπάθεια να αναταχθεί και να εκσυγχρονιστεί η τηλεδιοίκηση και η σηματοδότηση, ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον οποιαδήποτε τέτοια λάθη. Ήδη κάποια κομμάτια λειτουργούν. Το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών λειτουργεί».
Όπως πρόσθεσε, έχοντας, όπως είπε, πλήρη γνώση της κατάστασης, η σηματοδότηση το 2017 υπήρχε και λειτουργούσε.
Ο σιδηρόδρομος υποφέρει από τις κλοπές υλικών
Απαντώντας στις σοβαρές καταγγελίες που έγιναν από μηχανοδηγούς και εργαζομένους στους σιδηροδρόμους για τα λάθη και τις παραλείψεις της διοίκησης του ΟΣΕ αλλά και της Hellenic Train στις επανειλημμένες εκκλήσεις τους για λήψη μέτρων ασφαλείας, τις χαρακτήρισε ως αντιδράσεις συνδικαλιστών.
«Το τι απόψεις έχουν οι κύριοι συνδικαλιστές και άλλοι συνάδελφοι, με τους οποίους δουλεύουμε μαζί, είναι απόψεις σεβαστές. Δεν μπορώ να γνωρίζω όλους τους λόγους για τους οποίους κατέρρευσε η διοίκηση σταδιακά. Κατά την άποψη των περισσοτέρων, μειώθηκαν οι βαθμοί συντήρησης, αλλά ταυτόχρονα υπάρχει μια μεγάλη πληγή σε αυτά τα συστήματα, οι κλοπές καλωδίων και εξοπλισμού. Ο σιδηρόδρομος υποφέρει καθημερινά από αυτά τα προβλήματα και τα οποία, δυστυχώς, δεν μπορούν να λυθούν. Όταν, λοιπόν, μου κόβει εμένα και μου απαξιώνει ένα κομμάτι τηλεδιοίκησης, αν δεν έχω το προσωπικό να το φτιάξω αμέσως, τότε αρχίζει και πέφτει και το επόμενο κομμάτι και έτσι μεγάλα τμήματα βγαίνουν εκτός».
«Παλεύουμε χρόνια για να φτιάξουμε το σύστημα»
Στο ερώτημα γιατί τόσα χρόνια οι αρμόδιοι δεν έκαναν τη δουλειά που έπρεπε να κάνουν, ισχυρίστηκε ότι ο ίδιος είναι αναρμόδιος να απαντήσει, προσθέτοντας γι’ άλλη μια φορά ότι «από το 2011 και μετά που λειτουργούσε, το σύστημα σταδιακά άρχισε να καταρρέει. Δεν ξέρω τι μεσολάβησε όλη αυτή την περίοδο και πώς το σύστημα αυτό έφτασε στην απαξίωση. Αυτό που ξέρω είναι ότι αρκετά χρόνια πριν είχε αρχίσει μια μεγάλη προσπάθεια να αναταχθεί το δυνατόν συντομότερα και ήδη τα πρώτα αποτελέσματα έχουν αρχίσει να φαίνονται».
Η απάντηση του συμβούλου Διοίκησης του ΟΣΕ προκάλεσε την αντίδραση της δημοσιογράφου της ΕΡΤ, η οποία τόνισε ότι συνέβη αυτό που προειδοποιούσαν οι εργαζόμενοι ότι θα πάθουμε, να θρηνούμε δηλαδή νεκρούς και δεκάδες τραυματίες σε ένα μέσο συγκοινωνίας που θα έπρεπε να είναι ασφαλές.
«Το να λέμε ο καθένας την άποψή του, που είναι απολύτως σεβαστή, είναι μια όψη του νομίσματος. Η άλλη όψη του νομίσματος είναι να δει κανείς αντικειμενικά ποιες τηλεδιοικήσεις λειτουργούν, ποιες αναπτύσσονται και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμά τους», σημείωσε ο κ. Τερεζάκης.
Επιχειρώντας να δικαιολογήσει την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του συστηματος της τηλεδιοίκησης, ο σύμβουλος Διοίκησης του ΟΣΕ υποστήριξε ότι «τα συστήματα, οι εγκαταστάσεις τους, η λειτουργία τους και η πιστοποίησή τους δεν γίνεται, δυστυχώς, από τον έναν χρόνο στον άλλο. Πρέπει να υπάρχει μια συνέχεια και μια διαχρονικότητα, κάτι το οποίο, δυστυχώς, στο παρελθόν δεν είχε συμβεί για διάφορες αιτίες. Δεν είμαι εγώ αυτός που θα το κρίνει Σαν τεχνικός έβλεπα ότι το σύστημα αυτό της εφαρμογής και της υλοποίησης είχε και ένα αποτέλεσμα… Φτάσαμε να παλεύουμε χρόνια και χρόνια και χρόνια για να χτίσουμε αυτό το πράγμα».
Άγνωστο γιατί δεν είδε το τρένο ο σταθμάρχης
Οπως σημείωσε ο σύμβουλος Διοίκησης του ΟΣΕ, «οι συνάδελφοί μου συνέχεια κινούν τα τρένα. Η αγωνία μας είναι καθημερινή και είμαστε και εμείς αυτοί οι οποίοι πιέζουμε συνέχεια, ο καθένας από τον τρόπο και τη θέση που βρίσκεται, ώστε τα έργα να ολοκληρωθούν. Έχουμε φτάσει, αυτή τη στιγμή, να λέμε ότι μέχρι τον Ιούλιο του ’23, επιτέλους, θα μπορούμε να σηκώσουμε το σύστημα αυτό και θα μπορέσουμε να δώσουμε την ασφάλεια που απαιτείται. Αν και μέχρι τώρα, και χωρίς τη χρηματοδότηση, υπάρχουν σιδηροδρομικά συστήματα, υπάρχει κανονισμός στον ΟΣΕ, όπως έχουμε όλοι οι σιδηροδρομικοί οργανισμοί, όπου και όταν χάσεις τη χρηματοδότηση και τη τηλεδιοίκηση, μπορείς να κινήσεις τα τρένα σου εκ του ασφαλούς».
Ερωτηθείς γιατί δεν υπάρχει δικλίδα ασφαλείας σε περίπτωση ανθρώπινου σφάλματος, ο κ. Τερεζάκης απάντησε ότι «το σύστημα της σηματοδότησης που υπήρχε στο σταθμό Λαρίσης το παρακολουθούσε για 5,5 χλμ. ακόμη. Το γιατί ο σταθμάρχης δεν το είδε και δεν μπόρεσε να διορθώσει το λάθος, αν είναι λάθος, αυτό θα το βρουν στην ανακριτική διαδικασία... Πάντως, το τρένο είχε παρακολούθηση 5,5 ακόμη χιλιόμετρα μετά. Υπήρχαν οι κανονισμοί».
Για να συμβεί το μοιραίο πρέπει να γίνουν περισσότερα των τριών λαθών
Ο σύμβουλος Διοίκησης του ΟΣΕ πρόσθεσε, τέλος, ότι «για να συμβεί ένα τέτοιο μοιραίο περιστατικό πρέπει να γίνουν περισσότερα των τριών λαθών. Τουλάχιστον αυτή είναι η εμπειρία που έχουμε στον σιδηρόδρομο. Αυτά τα λάθη φαίνεται ότι έγιναν και ίσως η ανάκριση φανερώσει και άλλα περισσότερα, τα οποία αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να τα ξέρουμε. Το δυστύχημα είναι ότι χάθηκαν τόσες ανθρώπινες ζωές για κάτι το οποίο δεν έπρεπε ποτέ να έχει γίνει».