Αντιδράσεις προκάλεσε η χθεσινή απόφαση του λιμενάρχη Σπετσών να απαγορεύσει την πρόσδεση των σκαφών σε 77 ρεμέτζα που βρίσκονται στο Παλιό Λιμάνι, με αποτέλεσμα σήμερα το υπουργείο Ναυτιλίας να παρέμβει και να ανακαλέσει την απόφαση.
Όλα ξεκίνησαν με την απόφαση του λιμενάρχη, που, όπως υποστήριζαν χθες άνθρωποι του νησιού, αποτελούσε απειλή για τον τουρισμό και γενικά την οικονομική δραστηριότητα των Σπετσών.
Στην απόφαση, που δημοσιεύθηκε στις 14 Φεβρουαρίου στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, αναφερόταν ότι απαγορεύεται η πρόσδεση σε κάθε είδους σκάφος, ανεξαρτήτως σημαίας και τεχνικών χαρακτηριστικών (όπως yacht και θαλαμηγοί), εξαιρουμένων των Ε/Γ-Τ/Ρ πλοίων, Ε/Γ-Τ/Ρ-Θαλάσσιων Ταξί και Σκαφών Αναψυχής.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πληρωμάτων Ιδιωτικών και Επαγγελματικών Θαλαμηγών (ΠΕΠΙΕΘ), Γιώργος Βαλλής, μιλώντας στο iefimerida, ανέφερε ότι η απόφαση που δημοσιεύθηκε για το Παλιό Λιμάνι στις Σπέτσες όσον αφορά τις λιμενικές αρχές και τα παράνομα ναύδετα είναι σωστή. Ωστόσο, το εξίσου πολύ σημαντικό δεδομένο είναι το κομμάτι του ελληνικού θαλάσσιου τουρισμού yachting.
«Αν έδιωχναν όλα τα σκάφη από το Παλιό Λιμάνι, θα δημιουργούνταν τα εξής προβλήματα. Πρώτον, δεν θα είχαν πού να πάνε, δεύτερον, οι εγκαταστάσεις του νέου λιμανιού έχουν μπίντες που θα μπορούσαν να ξεκολλήσουν και κρίκους που ήταν έτοιμοι να ανοίξουν. Επιπλέον, επειδή το πέρασμα και το στενό δεν έχουν προβλεφθεί να γίνει αυστηρή τήρηση του κανονισμού λιμένα (υπάρχει θέμα ταχύτητας του στενού) θα δημιουργούνταν μεγάλα απόνερα και κυματισμοί, με κινδύνους για τις παραλίες που θα υπήρχαν λουόμενοι».
Οι επιπτώσεις
«Ο ελληνικός θαλάσσιος τουρισμός και το ελληνικό yathing συνεισφέρουν στην ελληνική οικονομία πάνω από 1,5% του ΑΕΠ» τονίζει στο iefimerida ο πρόεδρος του ΠΕΠΙΕΘ, και συνεχίζει: «Ειδικά οι Σπέτσες και η Ύδρα, όπου στον Σαρωνικό είναι σαν τη Μύκονο και τη Σαντορίνη στις Κυκλάδες, οι επιπτώσεις θα ήταν τεράστιες. Όλος αυτός ο κόσμος δεν θα μπορούσε να προσεγγίσει το νησί, πράγμα που θα είχε αρνητικό αντίκτυπο, για παράδειγμα, στα εστιατόρια και τα μαγαζιά. Θα ήταν ταφόπλακα».
Σπέτσες: Υποδομές, ταχύτητες, κανονισμός λιμένα η λύση στο πρόβλημα
Κατά τον κ. Βαλλή, η ασφαλής τήρηση του κανονισμού λιμένα είναι το πρώτο πράγμα για το οποίο πρέπει να μεριμνήσουν οι Αρχές.
«Αυτό είναι κάτι που δεν γίνεται, δυστυχώς. Έπειτα από τον κανονισμό πρέπει να οριοθετήσουν τις ακτογραμμές και τις οργανωμένες παραλίες και τα στενά και τους διαύλους, να υπάρχει ασφαλής απόσταση και ταχύτητα απ' όπου θα περνούν, γιατί οι μεγάλοι κυματισμοί και τα απόνερα μπορεί να χτυπήσουν κάποιον και να τον τραυματίσουν σοβαρά. Τέλος, να φτιαχτούν υποδομές και στο παλιό και στο νέο λιμάνι με ασφάλεια, να μπορούν να δένουν τα σκάφη χωρίς να υπάρχει ο κίνδυνος να τραυματιστεί κάποιος, ή ακόμα και να αποφευχθεί κάποιο δυστύχημα. Δηλαδή, να τηρούνται τρία βασικά πράγματα που τηρούνται σε όλη την Ευρώπη», καταλήγει.
Παρέμβαση του υπουργείου Ναυτιλίας
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διευκρίνισε νωρίτερα σήμερα με επίσημη ανακοίνωση ότι ανοίγει το Παλιό Λιμάνι στις Σπέτσες.
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
«Σε σχέση με δημοσιεύματα που αφορούν στην αριθμ. 2131.13/63/2025/20-01-2025 απόφαση της Λιμενικής Αρχής Σπετσών διευκρινίζεται ότι, μετά από απόφαση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, επιτρέπεται η αγκυροβολία με ίδια μέσα και η διέλευση σκαφών στον "Παλαιό Λιμένα" Σπετσών».