Ο λοιμωξιολόγος Σωτήρης Τσιόδρας αναφέρθηκε εκτενώς στο δίλημμα πολιτείας και γονέων, αναφορικά με το άνοιγμα δημοτικών σχολείων, νηπιαγωγείων και παιδικών σταθμών.
Με αφορμή τις σκέψεις στην κυβέρνηση, για επιστροφή των παιδιών στα δημοτικά από την 1η Ιουνίου, κατά την ενημέρωση για την πορεία της νόσου την Τρίτη, ο κ. Τσιόδρας σημείωσε πως υπήρξε κάποιο επιδημιολογικό όφελος από τη διακοπή της λειτουργίας των σχολείων.
Ο λοιμωξιολόγος ανέφερε παραδείγματα πρακτικής για τα σχολεία, άλλων χωρών, όπως στη Δανία όπου τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά είναι ανοιχτά περίπου ένα μήνα.
Ο Σωτήρης Τσιόδρας ανέφερε πως αναγνωρίζει την αγωνία των γονέων, ωστόσο τόνισε πως υπάρχουν και εκείνοι οι γονείς που δεν μπορούν να επιστρέψουν στην εργασία τους όσο τα σχολεία είναι κλειστά.
«Να λάβουμε υπόψη και τις κοινωνικές παραμέτρους» των κλειστών σχολείων
«Πέραν των επιστημονικών δεδομένων πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη κοινωνικές και οικονομικές παραμέτρους» είπε για το άνοιγμα των σχολείων ο κ. Τσιόδρας και εξήγησε πως η επιστήμη δεν είναι ντετερμινιστική, «δεν έχει καταλήξει σε συμπεράσματα της τάξης του 100% για την ασφάλεια» των παιδιών.
Ο κ. Τσιόδρας επανέλαβε τις ενδείξεις που θέλουν τα παιδιά να νοσούν λιγότερο, αλλά και να μεταδίδουν σε μικρότερο βαθμό τον ιό. Ωστόσο, σημείωσε πως υπάρχει μικρός αριθμός παιδιών που ενδεχόμενα θα περάσουν σοβαρά τη νόσο, ενώ έκανε αναφορά και σε εξαιρετικά λίγες, τραγικές περιπτώσεις παιδιών που εμφανίζουν το σπάνιο πολυφλεγμονώδες σύνδρομο. «Δεν είναι ότι δεν συμβαίνουν, αλλά ότι είναι πολύ σπάνια» είπε.
Τα 4 σημεία υπέρ του ανοίγματος των δημοτικών σχολείων
«Να γνωρίζετε καλά, μπορώ να το διαβεβαιώσω κάποια από τα επιχειρήματα θα μπορούσαν να αφορούν και άλλες κοινές ιώσεις, όπως η γρίπη» είπε ο Σωτήρης Τσιόδρας, αναφορικά με απόψεις επιστημόνων που εκφράζουν επιφυλάξεις αναφορικά με το άνοιγμα των σχολείων. Όπως είπε ωστόσο, υπάρχουν μια σειρά από επιχειρήματα υπέρ του ανοίγματος των σχολείων.
- Η κρυφή ανισότητα στη μάθηση και την εκπαίδευση για τα παιδιά που ανήκουν σε πιο φτωχές οικογένειες.
- Κόστος σε χαμένη εκπαιδευτική διαδικασία, γνώση που δεν έχει ευρέως αξιολογηθεί. Η πλειονότητα των παιδιών είτε δεν είχε καλή πρόσβαση, είτε δεν παρακολουθούσε τα μαθήματα.
- Σημαντικές επιπτώσεις του απαγορευτικού στην πνευματική και ψυχική υγεία των παιδιών. Έχουμε παιδιά που εδώ και εβδομάδες δεν έχουν συναντήσει τους φίλους τους.
- Οικονομικοί λόγοι που αφορούν κυρίως τους γονείς. Σύμφωνα με ανακοινώσεις της Unicef, συνιστάται στις Αρχές να συνεξετάζουν τα οφέλη και τους κινδύνους ενός ενδεχόμενου ανοίγματος των σχολείων. Τι θα λειτουργήσει καλύτερα για ένα παιδί που μένει με ευπαθή ομάδα, είναι σημαντικό για την υγεία του να μην πάει στο σχολείο.
«Κατά τη γνώμη μου τα οφέλη είναι περισσότερα από τους κινδύνους. Μπορούν να επιστρέψουν στα δημοτικά τα παιδιά μας», είπε ωστόσο από την πλευρά του, ο Σωτήρης Τσιόδρας. Ο λοιμωξιολόγος επανέλαβε πως ως μέλος της επιτροπής, εκείνο που μπορούν να κάνουν οι ειδικοί είναι να υποδείξουν τα μέτρα ασφαλείας για την επαναλειτουργία των σχολείων.
Χαρδαλιάς: Τη Δευτέρα οι αποφάσεις για τα σχολεία
Αναφορικά με τα σχολεία, ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, Νίκος Χαρδαλιάς σημείωσε πως η κυβέρνηση θα επανεξετάσει το ζήτημα του ανοίγματος των Δημοτικών τις επόμενες ημέρες. «Από την Δευτέρα 25 Μαΐου ανοίγουν οι χώροι εστίασης και επιτρέπονται τα ταξίδια με πλοία από και προς τα νησιά με όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας. Την Δευτέρα επίσης αναμένεται να παρθούν οι αποφάσεις για τα σχολεία», σημείωσε ο Νίκος Χαρδαλιάς.
Τσιόδρας για τα σχολεία: Είμαστε έτοιμοι να κρατήσουμε τα παιδιά σε απομόνωση;
«Είναι σημαντικό να ξέρει κανείς τι θα κάνει το παιδί που δεν θα πάει σχολείο. Αν είναι σπίτι σε απομόνωση σαφώς και είναι ασφαλέστερο. Αν όμως βγαίνει σε γειτονιά και πλατείες, εκτίθεται» είπε ο λοιμωξιολόγος και διερωτήθηκε: «Είμαστε έτοιμοι να κρατήσουμε τα παιδιά σε απομόνωση».
«Δεν υπάρχει ούτε και είναι απαραίτητη μια εγγύηση 100% για την επιστροφή των παιδιών στις τάξεις» επανέλαβε στη συνέχεια ο Σωτήρης Τσιόδρας για το θέμα των σχολείων, τονίζοντας πως η τήρηση μέτρων σε νηπιαγωγεία και παιδικούς σταθμούς είναι ακόμη πιο δύσκολη. «Το άνοιγμα των σχολείων παραμένει ένα σύνθετο δίλημμα. Από την άλλη, η δεδομένη χρονική στιγμή μοιάζει καταλληλότερη» σημείωσε.
Κλείνοντας το θέμα, ο κ. Τσιόδρας ανέφερε πως σημασία έχει να γίνεται συνεχής έλεγχος των επιδημιολογικών δεδομένων και στα σχολεία. «Ζούμε κάτι έκτακτο, κάθε οικογένεια, κάθε παιδί, είναι διαφορετικό. Ότι και να αποφασίσει η πολιτεία, την καλύτερη απόφαση για τα παιδιά τους θα την πάρουν στο οικογενειακό περιβάλλον οι οικείοι τους», είπε.