Την εκτίμηση ότι η Ελλάδα εξελίσσεται σε σημαντική πύλη για την κρουαζιέρα στην ανατολική Μεσόγειο και την Ευρώπη εξέφρασε σήμερα, από τη Θεσσαλονίκη, ο Pierfrancesco Vago (Πιερφραντσέσκο Βάγκο), πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) και εκτελεστικός πρόεδρος της εταιρείας-κολοσσού του κλάδου, «MSC Cruises».
Και έχει τη δυνατότητα να αναπτυχθεί περαιτέρω, ιδίως αν επενδύσει στο homeporting και σε περισσότερες υποδομές εξυπηρέτησης επιβατών σε λιμένες βάσης, όπως είπε. Εξέφρασε δε, την ευχή, η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις επικείμενες εκλογές του Μαΐου να μεριμνήσει για το νομικό πλαίσιο σχετικά με τις κρατήσεις των θέσεων ελλιμενισμού για κρουαζιερόπλοια.
Μιλώντας στο «7o Posidonia Sea Tourism Forum», τη μεγαλύτερη διεθνή εκδήλωση του κλάδου στη Μεσόγειο, που για πρώτη φορά φιλοξενείται στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Vago υπενθύμισε ότι η Ελλάδα κατόρθωσε πέρυσι να ξεπεράσει το ορόσημο του 1 δισ. ευρώ στα έσοδα από την κρουαζιέρα, δημιουργώντας 15.000 (άμεσες και έμμεσες) θέσεις εργασίας, ενώ συμπλήρωσε ότι και η Θεσσαλονίκη είναι πλέον ορατή στον «χάρτη» διεθνώς, με το homeporting στην πόλη (η χρήση της ως λιμάνι αφετηρίας για κυκλικά ταξίδια) να έχει αυξηθεί κατά 54% σε ετήσια βάση πέρυσι.
Στοιχεία για τον κλάδο της κρουαζιέρας
Ο πρόεδρος της CLIA έκανε ιδιαίτερη μνεία και στην αυξανόμενη σημασία του ανθρώπινου ταλέντου στον κλάδο της κρουαζιέρας, επισημαίνοντας ότι η εκπαίδευση στις δεξιότητες της επόμενης γενιάς εργαζόμενων στη θάλασσα αποτελεί μεγάλη ευκαιρία για ένα ναυτικό έθνος όπως η Ελλάδα. Ο κ. Vago εξέφρασε ακόμα την πεποίθηση ότι ο κλάδος ξεπέρασε την καταιγίδα της πανδημίας και μια τριετία έπειτα από την πανδημική κρίση επανήλθε στην κανονικότητα, με 33 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας ν' αναμένονται φέτος διεθνώς και την ανατολική Μεσόγειο να «ανεβαίνει» κατά 11% από αυτή την άποψη.
Συμπλήρωσε πως κάθε επιβάτης κρουαζιέρας ξοδεύει κατά μέσο όρο 400 ευρώ σε εστιατόρια και καταστήματα των τόπων όπου ελλιμενίζεται ένα κρουαζιερόπλοιο, δημιουργώντας σημαντική οικονομική κίνηση και ενισχύοντας τις τοπικές οικονομίες, ενώ υπενθύμισε ότι στόχος είναι το μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα των ευρωπαϊκών λιμένων ώς το 2050, αναφέροντας ότι μέχρι το 2030 περί τα 235 λιμάνια στην Ευρώπη πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να παρέχουν ηλεκτρισμό από τη στεριά (shoreside electricity) στα πλοία που θα υποδέχονται.
Πάνω από 800 οι προκρατήσεις για κρουαζιερόπλοια στον Πειραιά
Στις ευοίωνες προοπτικές για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα, τόσο σε ό,τι αφορά το λιμάνι του Πειραιά, όσο και εκείνο της Θεσσαλονίκης, αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ ΑΕ), Γιου Ζενγκάνγκ (Yu Zenggang). Δήλωσε σίγουρος ότι η κατάσταση στον κλάδο επανέρχεται ολοένα ταχύτερα στην κανονικότητα κι ότι αναμένεται αύξηση δραστηριοτήτων και εξελίξεων, ενώ εξέφρασε την πεποίθηση ότι «η Θεσσαλονίκη θα είναι το επόμενο εξαιρετικά σημαντικό λιμάνι της Ελλάδας σε ό,τι αφορά τη βιομηχανία της κρουαζιέρας». Ο πρόεδρος της ΟΛΠ ΑΕ (Cosco) πρόσθεσε ακόμα ότι στα επόμενα δύο-τρία χρόνια γίνεται προσπάθεια να ολοκληρωθούν τα μεγάλα έργα στο λιμάνι του Πειραιά, που θα επιτρέψουν τη διαχείριση και τον ελλιμενισμό μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, χωρητικότητας έως και 9000 ατόμων, ενώ γνωστοποίησε ότι για το 2023 οι προκρατήσεις από κρουαζιερόπλοια έχουν ήδη ξεπεράσει τις 800 (για το λιμάνι του Πειραιά), εκ των οποίων το 80%, δηλαδή περίπου 630-650 πλοία, θα αποτελεί homeporting (το 2022 είχαν γίνει 670 προσεγγίσεις, με 880.000 επιβάτες και το ποσοστό του homeporting να διαμορφώνεται στο 60%).
Πολύ θετική εκτιμάται ότι είναι πλέον η εικόνα της βιομηχανίας της κρουαζιέρας, με προοπτική ο κλάδος να υπερβεί φέτος τα αποτελέσματα του 2019, όπως εκτίμησε ο CEO της Celestyal Cruises, Κρις Θεοφιλίδης, o οποίος πρόσθεσε πως το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών να συμμετάσχουν σε μια κρουαζιέρα γίνεται ολοένα και μεγαλύτερο, «πολύ περισσότερο από ό,τι προπανδημικά». Μεγάλη ζήτηση για τη κρουαζιέρα, «ακόμα μεγαλύτερη από ό,τι στο παρελθόν, αναμένει για φέτος το καλοκαίρι και η Βίμπκε Μέγιερ (Wybcke Meier), CEO της TUI Cruises GmbH, η οποία γνωστοποίησε ότι το νέο κρουαζιερόπλοιο της εταιρείας, το «Mein Schiff 7», που θα χρησιμοποιεί πράσινη μεθανόλη, θα είναι διαθέσιμο το 2024, «ως απάντηση στην ολοένα μεγαλύτερη ζήτηση», ενώ μεταξύ τέλους 2024-αρχών 2025 και 2026, άλλα δύο πλοία της εταιρείας αναμένεται να ναυπηγηθούν στην Ιταλία.
Την ανθεκτικότητα και τον δυναμισμό της κρουαζιέρας, που υπερβαίνει τα αντίστοιχα συνολικά του τουρισμού, υπογράμμισε η Μαρί-Καρολίν Λορέν (Marie-Caroline Laurent), γενική διευθύντρια της CLIA Europe, ενώ επισήμανε ακόμα ότι από 1ης Ιανουαρίου του 2024 τίθενται σε ισχύ και τα νέα μέτρα για το περιβάλλον στην ΕΕ, που θα επηρεάσουν και τις εταιρείες κρουαζιέρας, καθώς «δεν μιλάμε πλέον για LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) αλλά για συνθετικά βιοκαύσιμα». «Το γεγονός ότι η ελληνική κυβέρνηση επενδύει σε πράσινο υδρογόνο αποτελεί εξαιρετικό νέο, αλλά το καύσιμο αυτό χρειάζεται να μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον ναυτιλιακό τομέα και να υπάρχει δυνατότητα αποθήκευσής του στα λιμάνια» είπε.
Στο πλαίσιο του 7ου Posidonia Sea Tourism Forum υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ των ενώσεων Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) και Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και Φορέων Ναυτιλίας. Από πλευράς της ΕΛΙΜΕ, το μνημόνιο υπέγραψε ο πρόεδρός της -και εκτελεστικός πρόεδρος του του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ- Θάνος Λιάγκος κι από την πλευρά της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας, ο πρόεδρός της, Γιώργος Κουμπενάς.