Την Τρίτη, 1η Σεπτεμβρίου αναμένονται από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας οι τελικές ανακοινώσεις για το άνοιγμα των σχολείων εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Το προηγούμενο διάστημα, στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών αναφορικά με το άνοιγμα των σχολείων, η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως είχε αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο η έναρξη της σχολικής χρονιάς να παραταθεί κατά μια εβδομάδα και οι μαθητές να επιστρέψουν στα θρανία στις 14 Σεπτεμβρίου.
Στο συγκεκριμένο ενδεχόμενο είχε αναφερθεί την περασμένη Παρασκευή και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας σε τηλεοπτική του συνέντευξη.
«Η αρχική ημερομηνία ήταν 7 Σεπτεμβρίου, είναι πιθανό να έχουμε παράταση κατά μία εβδομάδα, θα αποφασισθεί την Τρίτη 1 του μήνα, αν θα έχουμε αυτή την παράταση. Με τα επιδημιολογικά δεδομένα εδώ που βρίσκονται σήμερα, με κρούσματα στα επίπεδα που έχουμε σήμερα είναι πολύ πιθανό να υπάρχει παράταση», τόνισε ο κ. Πέτσας στην τηλεόραση του Mega.
Μιλώντας σήμερα στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ η Νίκη Κεραμέως υπογράμμισε πως αύριο το μεσημέρι θα πραγματοποιηθεί η τελική τηλεδιάσκεψη με την επιτροπή των ειδικών, στη διάρκεια της οποίας θα παρθούν και οι τελικές αποφάσεις. Πάντως, όπως εξήγησε η υπουργός Παιδείας, όλες οι σχολικές μονάδες είναι έτοιμες να ανοίξουν στις 7 Σεπτεμβρίου, ημερομηνία η οποία αποτελούσε αρχικός σχεδιασμός της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας εδώ και καιρό.
«Αύριο το μεσημέρι θα συνεδριάσει η επιτροπή των ειδικών και είμαστε καθόλα έτοιμοι για το άνοιγμα των σχολείων και για τις 7 Σεπτεμβρίου, όπως είχαμε προγραμματίσει» τόνισε η Νίκη Κεραμέως, η οποία ανέφερε ότι την Τρίτη θα ανακοινωθούν οι οριστικές αποφάσεις για την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Σύψας-Γαργαλιάνος προτείνουν άνοιγμα των σχολείων στις 7 Σεπτεμβρίου
Πάντως, δύο μέλη της επιτροπής, που μίλησαν το πρωί της Κυριακής στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ τάχθηκαν υπέρ της έναρξης των μαθημάτων στις 7 Σεπτεμβρίου. Ειδικότερα, ο Νίκος Σύψας είπε ότι η δική του προσωπική άποψη και η εισήγησή του στην επιτροπή με βάση τα σημερινά δεδομένα, είναι να ανοίξουν τα σχολεία στις 7 Σεπτεμβρίου. Υπενθυμίζεται χθες ότι ο λοιμωξιολόγος είχε αποκαλύψει ότι σε περίπτωση έξαρσης των κρουσμάτων υπάρχει μεγάλη πιθανότητα τα σχολεία να ξανακλείσουν στη διάρκεια του χειμώνα.
Την ίδια ημερομηνία πρότεινε και ο Παναγιώτης Γαργαλιάνος, υπό την προϋπόθεση ότι θα είναι όλα έτοιμα, με μάσκες και υγειονομικά πρωτόκολλα στα σχολεία και εκπαίδευση των εκπαιδευτικών.
Ο Γκίκας Μαγιορκίνης εξηγεί σε πίνακες γιατί δεν έχει σημασία το μέγεθος των τάξεων και οι αποστάσεις στα σχολεία
Σημειώνεται ότι χθες με ανάρτησή του στο Facebook ο επιδημιολόγος Γκίκας Μαγιορκίνης εξήγησε τους λόγους για τους οποίους δεν έχει πειστεί ότι το μέγεθος των τάξεων έχει τόσο μεγάλη σημασία στην μετάδοση του κορωνοϊού.
Ο κ. Μαγιορκίνης επανήλθε στο ζήτημα καθώς η σχετική του αναφορά στην ενημέρωση της Παρασκευής για την εξέλιξη της πανδημίας προκάλεσε αντιδράσεις κυρίως από χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Η ανάρτηση του Γκίκα Μαγιορκίνη
«Μετά την χθεσινή ενημέρωση στο Υπουργείο επανέρχομαι λίγο στο θέμα του μεγέθους των τάξεων επειδή φαίνεται να επικεντρώνεται εκεί η συζήτηση και να εξηγήσω γιατί δεν έχω πεισθεί ότι έχει τόση σημασία.
Η απόσταση του 1.5 μέτρου είναι σημαντική για την μετάδοση με σταγονίδια και θα πρέπει να την τηρούμε όσο μπορούμε γενικά. Όπου δεν μπορούμε θα πρέπει να βρίσκουμε τρόπο να μειώσουμε την πιθανότητα μετάδοσης με την χρήση μάσκας.
Η ίδια λογική εφαρμόζεται και στα σχολεία με γενικευμένη χρήση μάσκας στις τάξεις. Οι τάξεις θα πρέπει να σημειωθεί δεν μπορούνε να θεωρούνται όπως χώροι εστίασης. Στην εστίαση υπάρχει διαρκής εναλλαγή των ατόμων που συνευρίσκονται. Οι τάξεις έχουν διαρκώς την ίδια σύνθεση και έτσι μπορούμε να τις θεωρήσουμε ως κοινωνικές «φουσκάλες» ή «φούσκες» (bubbles) οπότε η λογική στην αντιμετώπισή τους είναι αρκετά διαφορετική. Καταρχήν η όποια μετάδοση στην τάξη είναι πλήρως ιχνηλατίσιμη και μπορεί να περιοριστεί με απλό περιορισμό, ενώ στην εστίαση δημιουργεί κατά κόρον «ορφανά» κρούσματα.
Ένα θέμα που συζητείται διαρκώς είναι: πόση είναι η επιβάρυνση των αποστάσεων >1.5 μέτρου στις τάξεις 25 μαθητών σε σχέση με τις τάξης 15 μαθητών;
Για να βοηθήσω λιγάκι στην εξήγηση έχω φτιάξει ένα διάγραμμα τάξης 15 μαθητών (δεξιά). Με πράσινα βελάκια δείχνω τις ανά 2 αποστάσεις του μαθητή στο πρώτο θρανίο με όλους τους μαθητές στην δίπλα σειρά (8 αποστάσεις), για λόγους ευκολίας δεν δείχνω τις υπόλοιπες με μαθητές τις ίδιας σειράς (6 αποστάσεις). Οι αποστάσεις του μαθητή αυτού είναι 14 και όλες υπερβαίνουν το 1.5 μέτρο. Το σύνολο των αποστάσεων σε αυτήν την διάταξη είναι 120.
Όπως φαίνεται και παρακάτω μία τάξη 25 μαθητών οι ανά 2 αποστάσεις είναι 325 με 13 να παραβαίνουν το όριο του 1.5 μέτρου δηλαδή μόλις το 4% όλων των πιθανών συνδυασμών. Αυτές οι «παραβάσεις» είναι μόνο σε οριζόντιο επίπεδο, και δεν επιτρέπουν την μετάδοση στον κάθετο άξονα τη τάξης.
Συνεπώς από αυτούς τους υπολογισμούς η μετατροπή της τάξης σε μέγεθος 15 ατόμων εξαλείφει το 4% των ανά 2 αποστάσεων την ώρα του μαθήματος. Συγχρόνως αυξάνει (σχεδόν διπλασιάζει) τον αριθμό των εκπαιδευτικών ωρών που θα πρέπει να καλυφθούν από εκπαιδευτικούς.
Το σενάριο λοιπόν δείχνει ότι για την πιθανότητα μετάδοσης αποκλειστικά και μόνο την ώρα της εκπαιδευτικής διαδικασίας προκειμένου να ρίξεις 4% τις κοντινές επαφές θα πρέπει να διπλασιάσεις τον χρόνο έκθεσης των εκπαιδευτικών.
Αντιλαμβάνομαι ότι η πρόθεση είναι πάντα το καλύτερο των μαθητών και των εκπαιδευτικών αλλά προσωπικά πιστεύω ότι η απάντηση δεν είναι τόσο απλή και δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι θα υπήρχε (και αν θα υπήρχε) σημαντικό κέρδος στην μείωση της μετάδοσης από 25 σε 15 όσον αφορά την μετάδοση σταγονιδίων».
Υπενθυμίζεται ότι στις 27 Αυγούστου το υπουργείο Παιδείας είχε εκδώσει έναν αναλυτικό οδηγό με 25 ερωταπαντήσεις αναφορικά με το άνοιγμα των σχολείων. Σ' αυτόν, μεταξύ άλλων, αναφέρονταν τι ισχύει με τη χρήση μάσκας από μαθητές και εκπαιδευτικούς εντός των σχολείων, αλλά και τι θα ισχύσει με τις απουσίες.