Ήταν 25 Ιανουαρίου του 2021 όταν ο υπ. Εθνικής Αμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος και η Γαλλίδα ομόλογός του, Φλοράνς Παρλί, υπέγραψαν τη σύμβαση για την αγορά των 18 γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών Rafale.
Σχεδόν έναν χρόνο μετά, η Πολεμική Αεροπορία προετοιμάζεται πυρετωδώς καθώς αύριο αναμένονται στην Ελλάδα τα πρώτα έξι μαχητικά. Σύμφωνα με πληροφορίες του iefimerida.gr τα πρώτα Rafale με την ελληνική σημαία αναμένονται στη χώρα μας το μεσημέρι της Τετάρτης, γύρω στις 12:30, με τελικό προορισμό την 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα. Προτού όμως προσγειωθούν στην Τανάγρα για την προγραμματισμένη τελετή θα πραγματοποιήσουν διέλευση πάνω από την Ακρόπολη.
Σημειώνεται ότι την περασμένη Παρασκευή (14/1) ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Χαρδαλιάς επισκέφτηκε την 114 Πτέρυγα Μάχης στην αεροπορική βάση Τανάγρας προκειμένου να ενημερωθεί για τις εργασίες που έχουν πραγματοποιηθεί για την άφιξη των αεροσκαφών.
Κατά διαστήματα βίντεο από την βάση Μερικιάν, πλησίον του Μπορντό, εκεί όπου οι Έλληνες πιλότοι εκπαιδεύονταν, ερχόντουσαν στο φως.
Στη συμφωνία ύψους 2,32 δισ. ευρώ προβλέπεται ότι τα 1,92 δισ. ευρώ αφορούν στην αξία των αεροσκαφών και τα υπόλοιπα 400 εκατ. ευρώ αφορούν στα οπλικά συστήματα (τηλεκατευθυνόμενα βλήματα Meteor και αναγκαίες αναβαθμίσεις των υπαρχόντων βλημάτων τύπου Mica, Scalp και Ecoxet).
Ο σχεδιασμός των μαχητικών Rafale
Το Rafale είναι δικινητήριο μαχητικό, πολλαπλού ρόλου. Αυτό σημαίνει πως μπορεί να εκτελεί ταυτόχρονα αποστολές διαφορετικού τύπου, όπως εναέριας υπεροχής, κρούσης, αναγνώρισης κ.λπ. Φέρει συνδυασμό πτέρυγας τύπου Δέλτα και πτερυγίων ελιγμών (canards), κάτι που του δίνει εξαιρετική ευελιξία και παράλληλα διατηρεί τη σταθερότητα κατά τη διάρκεια της πτήσης. Μπορεί να απογειωθεί από μικρούς αεροδιαδρόμους της τάξης των 400 μέτρων, όπως επίσης και από αεροπλανοφόρα. Αυτό καθίσταται δυνατό αλλάζοντας περίπου το 20% των μερών του αεροσκάφους με άλλα, υψηλότερης αντοχής, στο Rafale M.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του Rafale ακολουθούν την πεπατημένη για τα σύγχρονα μαχητικά. Καθοδηγούμενο από ένα σύστημα ελέγχου το οποίο χρησιμοποιεί την τεχνολογία fly-by-wire τριών ψηφιακών διαύλων και ενός αναλογικού, επιτρέπεται στο αεροσκάφος να είναι αεροδυναμικά ασταθές για να επιτυγχάνει τη μέγιστη δυνατή ελιξιμότητα. Τα όρια επιταχύνσεων του αεροσκάφους είναι +9g/-3.2g.
Το Rafale έχει σχεδιαστεί από απόψεως σχήματος και υλικών κατασκευής ώστε να έχει όσο το δυνατόν χαμηλότερο ίχνος ραντάρ. Τμήμα της σχεδίασης αυτής αποτελεί το σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA της εταιρείας Thales.
Η κατηγοριοποίηση της τεχνολογίας που χρησιμοποιείται ως άκρως απόρρητη και η άρνηση της Thales να επιτρέψει τη χρήση του σε άλλα αεροσκάφη, έχει προκαλέσει την ανάπτυξη φημολογίας ότι το σύστημα χρησιμοποιεί τεχνολογία ενεργής ακύρωσης για να εξουδετερώνει τα εισερχόμενα σήματα ραντάρ.
Σε συνέχεια του ηλεκτρονικού του εξοπλισμού, το αεροσκάφος φέρει το ραντάρ RBE2 της Thales, το οποίο είναι ικανό να ιχνηλατεί ταυτόχρονα πολλαπλούς στόχους στον αέρα. Παράλληλα, μπορεί να δημιουργεί τρισδιάστατους χάρτες εδάφους για πλοήγηση ή στοχοποίηση σε πραγματικό χρόνο.
Εάν απαιτείται από την αποστολή, το Rafale έχει την ικανότητα να ιχνηλατήσει έναν στόχο και να εξαπολύσει πύραυλο αέρος-αέρος, χωρίς να χρειαστεί να αποκαλύψει τη θέση του, χάρη στο σύστημα OSF της Thales. Το συγκεκριμένο σύστημα είναι πλήρως ενσωματωμένο στο αεροσκάφος και λειτουργεί με τεχνολογία υπέρυθρης ακτινοβολίας.
Το «γυάλινο πιλοτήριο» των Rafale
Για τη διαχείριση των συστημάτων του, το Rafale χρησιμοποιεί ένα πλήρως «γυάλινο πιλοτήριο», με τρεις οθόνες πολλαπλών λειτουργιών (MFDs), ολογραφικό HUD καθώς και πλευρικό χειριστήριο HOTAS. Η έννοια του «γυάλινου πιλοτηρίου» (Glass Cockpit) αφορά την αντικατάσταση των κύριων οργάνων ελέγχου του μαχητικού με ηλεκτρονικές απεικονίσεις σε οθόνες πολλαπλών λειτουργιών.
Για την πρόωσή του, το Rafale χρησιμοποιεί δύο στροβιλοπροωθητήρες SCECMA M88-2 με μετάκαυση, με συνολική ωθητική δύναμη 150 kN.
Τα χαρακτηριστικά των μαχητικών Rafale
- Πλήρωμα: 1 ή 2
- Κατασκευαστής: Dassault Aviation
- Διαστάσεις: Μήκος 15,27 μέτρα
- Εκπέτασμα: 10,8 μέτρα
- Υψος: 5,34 μέτρα
- Επιφάνεια πτέρυγας: 45,7 m²
- Βάρος: Αδειο: 9.500 kg / Πλήρες: 19.000 kg / Μέγιστο απογείωσης: 24.500 kg
- Πηγή ισχύος: Κινητήρες 2 x SNECMA M88
- Ισχύς: 33.000 lbf 146 kN
- Επιδόσεις: Μέγιστη ταχύτητα Mach 1.8, 2150 km/h
- Αυτονομία: 1100+ mi, 1800+ km
- Μέγιστο ύψος: 55.000 ft, 16.800 μέτρα
- Βαθμός ανόδου: 1.000 ft/sec, 305 m/sec