Θρήνος στην Ελληνική Αεροπορία και την χώρα, καθώς χθες Τετάρτη, γράφτηκε ο επίλογος της τραγωδίας με την συντριβή του Phantom F-4 στην Ανδραβίδα, όπου ανακοινώθηκε ότι είναι νεκρός και ο 31χρονος κυβερνήτης του μοιραίου αεροσκάφους, σμηναγός Στάθης Τσιτλακίδης.
Είχε προηγηθεί το μεσημέρι της Δευτέρας η ανακοίνωση του θανάτου του 29χρονου υποσμηναγού Μάριου - Μιχαήλ Τουρούτσικα.
Οι Αρχές συνεχίζουν τις έρευνες ώστε να διαπιστωθούν τα αίτια της συντριβής του μοιραίου Phantom. Το πόρισμα για τα αίτια αναμένεται να εκδοθεί μόνο μετά την ολοκλήρωση της ενδελεχής έρευνας που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Σχεδόν απίθανο να βρεθούν ατόφια τα κομμάτια του Phantom
Θεωρείται σχεδόν απίθανο να βρεθούν ατόφια κομμάτια από το αεροσκάφος, ενώ οι ειδικοί δεν περιμένουν τίποτα από τον καταγραφέα του Phantom, επειδή ακόμη και αν βρεθεί, είναι το πιο πιθανό να έχει καταστραφεί, καθώς δεν έχει θωράκιση ώστε να αντέξει τη πρόσκρουση.
Ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης ενός μαχητικού αεροσκάφους, όπως το Phantom, καταγράφει ήχο και εικόνα προκειμένου να αξιοποιείται στην ενημέρωση των πιλότων μετά τις πτήσεις, ώστε να επισημαίνονται πιθανά λάθη, λένε οι ειδικοί. Ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης αντικαθιστά το μαύρο κουτί των πολιτικών αεροσκαφών, αλλά έχει διαφορετικό λόγο ύπαρξης.
Πρέπει να χαρτογραφηθεί ο βυθός της θάλασσας στο συγκεκριμένο σημείο. Υπάρχουν υποθαλάσσιες χαράδρες ανοιχτά του Κατακόλου, όπου το βάθος φτάνει τα 1.000 μέτρα. Σύμφωνα με τους ειδικούς, αν βρεθεί ένας από τους δύο κινητήρες, θα μπορούν να εκτιμήσουν εάν ήταν σε λειτουργία πριν το Phantom συντριβεί.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΓΕΕΘΑ ενδέχεται να ζητήσει και βοήθεια από άλλες χώρες που έχουν τη δυνατότητα για υποβρύχιες επιχειρήσεις σε πολύ μεγάλα βάθη.
Το πόρισμα αναμένεται να ρίξει φως
Το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων θα καθορίσει τα αίτια του δυστυχήματος, με την ελπίδα να επαρκούν τα ευρήματα από τα κομμάτια του αεροσκάφους που έχουν περισυλλεγεί. Εναλλακτικά, θα πρέπει να περισυλλεγεί το αεροσκάφος. Να μαζέψουν τους δύο κινητήρες και το μεγαλύτερο μέρος της ατράκτου.
Τα πιθανά σενάρια που εξετάζουν οι ειδικοί
Τα σενάρια που εξετάζουν οι εμπειρογνώμονες είναι πολλά. Ένα εξ αυτών είναι η πτώση του αεροσκάφους να οφείλεται σε κάποιον ακραίο ελιγμό.
Να σημειωθεί πως η συγκεκριμένη άσκηση που εκτελούσαν οι άτυχοι πιλότοι του μοιραίου Phantom είναι αρκετά απαιτητική. Πρόκειται για άσκηση τακτικών ελιγμών και εκτελείται στα 100 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Οι ιπτάμενοι δεν μιλούν μέσω ασυρμάτου για να μην εντοπιστούν, καθώς στα σενάρια της άσκησης περιλαμβάνεται και προσβολή θαλάσσιου στόχου. Σύμφωνα με πηγές της Πολεμικής Αεροπορίας, πρόκειται για άσκηση που θέλει μεγάλη προσοχή, ενέχει κινδύνους και απαιτεί εγρήγορση και αφοσίωση.
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, στις έρευνες για τα αίτια του δυστυχήματος, τα σενάρια είναι:
- μηχανική βλάβη
- ανθρώπινο λάθος
- τυχαίο γεγονός
Στο «μικροσκόπιο» των πραγματογνωμόνων, βρίσκονται:
- «κασέτα»: εικόνα και ήχος
- καταθέσεις πιλότων
Πτώση Phantom: Φωτογραφία-ντοκουμέντο, ο χάρτης που είχαν οι πιλότοι
Ανάμεσα στα ευρήματα και τα συντρίμμια του Phantom, που κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου Ανδραβίδας, ήταν και ο χάρτης που φέρουν οι πιλότοι στη στολή τους και τον οποίο χρησιμοποιούν σε περιπτώσεις αναγκαστικής προσγείωσης.
Στη φωτογραφία-ντοκουμέντο, που παρουσίασε το Patrisnews, φαίνεται ο χάρτης πάνω στον οποίο αποτυπώνεται η διαδρομή που θα έπρεπε να ακολουθήσουν οι πιλότοι, σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο χρειαζόταν να προσγειωθούν σε διαφορετικό αεροδρόμιο από αυτό που απογειώθηκαν.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, εάν οι δύο πιλότοι του μοιραίου Phantom δεν μπορούσαν να προσγειωθούν στην 117 ΠΜ Ανδραβίδας, θα έπρεπε να ακολουθήσουν τη διαδρομή που τους υποδεικνύει ο χάρτης για να προσγειωθούν στην Αεροπορική Βάση της Λάρισας.