Η πτώση δέντρου ή κλαδιού σε αυτοκίνητα και άλλα οχήματα είναι ένα σχετικά σύνηθες φαινόμενο κατά τη διάρκεια έντονης κακοκαιρίας.
Οσοι έχουν ειδική κάλυψη για φθορές από καιρικά φαινόμενα στο ασφαλιστήριο συμβόλαιό τους είναι κατά πάσα πιθανότητα -η χαλαζόπτωση κάποιες φορές εξαιρείται- εξασφαλισμένοι. Επίσης, καλυμμένοι είναι όσοι έχουν μεικτή ασφάλεια για το όχημά τους. Παρά ταύτα, οι περισσότεροι δεν ασφαλίζουν το αυτοκίνητό τους για ζημιές από καιρικά φαινόμενα. Τι συμβαίνει σε αυτή την περίπτωση;
Την απάντηση έδωσε μιλώντας στην ΕΡΤ1, η δικηγόρος Νάντια Κωνστάντου:
«Σύμφωνα με το νόμο, είναι υποχρέωση της τοπικής αυτοδιοίκησης να φροντίζει τους δρόμους, να φροντίζει το οδικό δίκτυο και μέσα στην συντήρηση του οδικού δικτύου είναι και η κοπή των δέντρων, η αποκλάδωση, η συντήρηση των επικίνδυνων δέντρων που βρίσκονται κατά μήκος του οδικού δικτύου ώστε να αποτραπεί η πτώση τους και να διασφαλίζεται η ασφαλής μετάβαση πεζών και αυτοκινήτων. Ο δήμος είναι υπεύθυνος και για τα δέντρα που εξέρχονται της ιδιοκτησίας κάποιου και παρεμποδίζουν την ασφαλή διέλευση πεζών και οχημάτων. Για τους περισσότερους δρόμους την ευθύνη την έχουν οι δήμοι, υπάρχουν και κάποιοι μεγάλοι δρόμοι που η ευθύνη τους ανήκει στην Περιφέρεια».
Επομένως, σύμφωνα με την κυρία Κωνστάντου, σε περίπτωση πτώσης δέντρου ή κλαδιού σε όχημα τότε ο ιδιοκτήτης μπορεί να ασκήσει αγωγή κατά του δήμου ή της περιφέρειας, ζητώντας αποζημίωση για τυχόν υλικές ζημιές, διαφυγόντα κέρδη ή και για ηθική βλάβη. Η διαδικασία γίνεται μέσω του Πρωτοδικείου της οικείας Περιφέρειας.
Να σημειωθεί ότι αν υπάρχει τραυματισμός ή θύμα, ο ιδιοκτήτης μπορεί να αξιώσει και αποζημίωση για ψυχική οδύνη. «Οι ασφαλιστικές αποζημιώνουν μόνο υλικές ζημίες όχι ηθική βλάβη, όχι διαφυγόντα κέρδη. Στις περιπτώσεις αυτές ακολουθείται η δικαστική οδός» διευκρίνισε η Νάτια Κωνστάντου.