Στην άμεση πρόσληψη 2.800 αναπληρωτών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού των κλάδων ΠΕ23 Ψυχολόγων και ΠΕ30 Κοινωνικών Λειτουργών προχώρησε το υπουργείο Παιδείας, κατά την τρίτη φάση πρόσληψης αναπληρωτών.
Στόχος του υπ. Παιδείας και της αρμόδιας υφ., Σοφίας Ζαχαράκη, που ανέλαβε τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του προγράμματος, είναι η αποτελεσματική θωράκιση της σχολικής κοινότητας στο σύνολό της, ώστε τα μέλη της να αποκτήσουν εκείνες τις δεξιότητες που απαιτούνται για να διαχειριστούν αποτελεσματικά κρίσιμες και απρόβλεπτες καταστάσεις, όπως η κρίση της πανδημίας.
Πρόσληψη ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών για πρώτη φορά
Για το πρόγραμμα έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση ύψους 46 εκατ. ευρώ μέσα από πόρους του ΕΣΠΑ, ενώ τονίζεται ότι για πρώτη φορά προσλαμβάνονται ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί για στήριξη σχολείων, στη γενική εκπαίδευση. Το προσωπικό που θα προσληφθεί θα εργάζεται ανά ομάδες σχολείων, προσφέροντας εξειδικευμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη καθοδήγηση σε μαθητές, εκπαιδευτικούς αλλά και γονείς, παρεμβαίνοντας έγκαιρα για τη διαχείριση και την αντιμετώπιση κρίσιμων ζητημάτων που προκύπτουν εντός της σχολικής κοινότητας, ενώ θα βρίσκεται σε ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας και συνεργασίας με τον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής, έναν νέο θεσμό της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ο οποίος θα είναι ο πρώτος αποδέκτης των συμβάντων που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης.
Σύμφωνα με το υπουργείο, με τη στελέχωση των σχολικών μονάδων με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς ενδυναμώνεται σημαντικά η σχολική κοινότητα μέσω διαδικασιών ενημέρωσης, συμβουλευτικής και υποστήριξης, δημιουργώντας ένα ασφαλές σχολικό περιβάλλον, στο οποίο τα παιδιά μαθαίνουν και εκφράζονται ελεύθερα.
Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της δράσης προβλέπονται, μεταξύ άλλων, η ανάπτυξη, εφαρμογή και διάδοση σχεδίων αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών για τη δημιουργία ενός ασφαλούς σχολικού περιβάλλοντος, καθώς και η συνεργασία των εμπλεκόμενων ατόμων και ομάδων της σχολικής κοινότητας, όπως και η συνεργασία με την οικογένεια και όπου αυτό απαιτηθεί η υποστήριξη, η διαμεσολάβηση και η διασύνδεση αυτής με τους κατάλληλους φορείς. Επιπλέον, στόχος είναι η απόκτηση πολύτιμης γνώσης και εμπειρίας μέσα από την αλληλεπίδραση, τη συνεργασία, την ανταλλαγή και υιοθέτηση αποτελεσματικών πρακτικών, οι οποίες θα προάγουν την ποιότητα των παρεχόμενων υποστηρικτικών και διαμεσολαβητικών υπηρεσιών, όχι μόνο στον χώρο της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και πέρα από αυτή, καθώς και η περισυλλογή και ο επαναπροσδιορισμός προσωπικών, οικογενειακών και άλλων προτεραιοτήτων του ατόμου, της ομάδας και της σχολικής κοινότητας.
Ο ρόλος των ψυχολόγων και των κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία
Σύμφωνα με το υπουργείο, ο ρόλος των ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών θα είναι διερευνητικός, ενημερωτικός, υποστηρικτικός και διαμεσολαβητικός, ενώ για την επίτευξη των στόχων της δράσης προβλέπεται να χρησιμοποιηθούν συνεργατικές, βιωματικές και διαθεματικές μέθοδοι εντός και μεταξύ των σχολικών μονάδων, όπου δύναται να εμπλακούν γονείς, φορείς και υπηρεσίες, τοπικές Αρχές ή ομάδες. Επίσης, προβλέπεται να σχεδιαστούν διαθεματικές και βιωματικές δραστηριότητες αξιοποιώντας την υπάρχουσα γνώση και εμπειρία, προωθώντας ταυτόχρονα σύγχρονες πρακτικές, όπως εργαστήρια, roleplay, εξ αποστάσεως εφαρμογές κ.λπ.