«Πράσινο φως» έδωσε η Επιτροπή Ανταγωνισμού για το καλάθι του νοικοκυριού, η οποία αποφάσισε ότι η έναρξη εφαρμογής του από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ δεν δημιουργεί πρόβλημα στη λειτουργία του υγιούς ανταγωνισμού.
Ωστόσο, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, που εξέτασε κατά προτεραιότητα τη νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Ανάπτυξης, απευθύνει συστάσεις στα σούπερ μάρκετ και σε όλες τις εταιρείες τροφίμων που συμμετέχουν σε αυτή την πρωτοβουλία ώστε να μην αυξήσουν τις προμήθειες για τοποθέτηση προϊόντων στο ράφι, να μην αυξήσουν τιμές σε άλλα είδη για να «ρεφάρουν» και να μην συνεννοούνται για τα είδη και τις τιμές. Στις διευκρινίσεις της Επιτροπής καθορίζεται επίσης ότι τα σούπερ μάρκετ δεν θα πρέπει να προωθούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Η γνωμοδότηση για το «Καλάθι του Νοικοκυριού»
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ) ανακοίνωσε ότι «στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της και ιδίως βάσει του άρθρου 23, παρ. 1, αφού έλαβε υπόψη της την απάντηση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων στην υπ' αρ. πρωτ. 9082/12.10.2022 επιστολή παροχής στοιχείων της ΕΑ (καθώς την προτεινόμενη διάταξη νόμου την οποία διαβίβασε με την αριθ. πρωτ. 101024/20.10.2022 επιστολή του), και το ισχύον νομικό πλαίσιο, ήτοι τις διατάξεις του Ν. 3959/2011, κατά πλειοψηφία αποφάσισε τη Γνωμοδότηση 40/2022».
Μεταξύ άλλων σημειώνεται ότι η πρωτοβουλία του καλαθιού του νοικοκυριού δεν θα πρέπει να συνιστά με κανένα τρόπο εργαλείο συνεννόησης μεταξύ των επιχειρήσεων για τα προϊόντα και τις τιμές που προσφέρουν στο καλάθι. Αναφέρει δε ότι, η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα παρακολουθεί συστηματικά τη συμπεριφορά των επιχειρήσεων στην εφαρμογή του καλαθιού της νοικοκυράς και θα επεμβαίνει άμεσα σε περίπτωση ανίχνευσης πρακτικών που δύναται να αντίκεινται στον ελεύθερο ανταγωνισμό, όπως ενδεικτικά συμπράξεων μεταξύ ανταγωνιστών ή κάθετων συμπράξεων μεταξύ προμηθευτών και λιανοπωλητών για την επιβολή τιμών μεταπώλησης.
Στο καλάθι του νοικοκυριού υπογραμμίζεται ότι θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα να συμμετέχει κάθε είδους επιχείρηση που δραστηριοποιείται στη λιανική αγορά, τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο, ή/και με οποιοδήποτε τρόπο (π.χ. πώληση μέσω e-shop), ακόμα και εάν δεν εμπορεύεται το σύνολο των κατηγοριών των προϊόντων που απαριθμούνται στη λίστα (π.χ. κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία κ.λπ).
Οι επιχειρήσεις αυτές θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα, εφόσον το επιθυμούν, να εντάσσουν στο καλάθι του νοικοκυριού εκείνες τις κατηγορίες προϊόντων στις οποίες δραστηριοποιούνται στη λιανική πώληση. Σε διαφορετική περίπτωση είναι δυνατό να εξαιρεθούν επιχειρήσεις οι οποίες θα μπορούσαν να ασκήσουν ανταγωνιστική πίεση σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων (ακόμα και σε τοπικό επίπεδο) ή/και να δημιουργηθούν στρεβλώσεις ανταγωνισμού σε τοπικές αγορές όπου δραστηριοποιούνται περιφερειακές επιχειρήσεις ή προμηθευτές.
Ακόμη χαρακτηρίζεται σημαντικό να δημοσιεύονται στο e-katanalotis και στην ιστοσελίδα του υπουργείου ή άλλων εξουσιοδοτημένων φορέων οι σχετικές πληροφορίες, και να διευκρινιστεί εκ των προτέρων, το είδος και ο βαθμός λεπτομέρειάς τους. Για παράδειγμα, η δημοσίευση μόνο μέσων τιμών λιανικής πώλησης πανελλαδικά ανά προϊόν δεν θα ασκήσει την επιδιωκόμενη πίεση στις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία. Αντιθέτως, το εργαλείο ενημέρωσης θα πρέπει να είναι αρκετά ευέλικτο ώστε να δίνει στον καταναλωτή ανά πάσα στιγμή ή σε κάθε περίπτωση ανά τακτά χρονικά διαστήματα πληροφορίες για την πραγματική τιμή ενός προϊόντος ανά κατάστημα (συμπεριλαμβανομένων τυχόν εκπτώσεων ή πρακτικών δεσμοποίησης που αφορούν άμεσα ή έμμεσα τα συγκεκριμένα προϊόντα).
Ωστόσο, υπογραμμίζεται πως η επιτροπή έχει θετική θέση για να προχωρήσει άμεσα η πρωτοβουλία και ότι θα εξακολουθήσει να επιβλέπει αρμοδίως την αγορά.