«Πότε έρχεται το λεωφορείο μου;». Μια εκπληκτική (ελληνική) εφαρμογή που έρχεται να μας λύσει τα χέρια.
«Πότε έρχεται το λεωφορείο μου;».Μια ερώτηση που όλοι είτε έχουμε σιγοψιθυρίσει περιμένοντας μόνοι σε κάποια στάση στη μέση του πουθενά, είτε έχουμε απευθύνει ρητορικά σε άλλους επίδοξους επιβάτες των προβληματικών μέσων μαζικής μεταφοράς της πρωτεύουσας είτε, ακόμα, έχουμε απευθύνει αγανακτισμένοι σε κάποιον απαθή σταθμάρχη του ΟΑΣΑ.
Απάντηση στο… βασανιστικό ερώτημα που κάθε λεπτό, καθημερινά υπολογίζεται ότι απασχολεί ταυτόχρονα χιλιάδες κατοίκους της Αθήνας έρχεται να δώσει ένας φοιτητής του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών του ΕΜΠ.
Ο λόγος για τον 22χρονο Χρήστο Παναγιωτακόπουλο, ο οποίος έχοντας και ο ίδιος «γράψει» ώρες σε κρύο και σε καύσωνα μετρώντας τα δευτερόλεπτα μέχρι τη λυτρωτική εμφάνιση του αστικού που θα τον μεταφέρει στη σχολή του, στου Ζωγράφου, ή στο σπίτι του, στην Αργυρούπολη, αποφάσισε πριν σχεδόν δύο χρόνια να αναλάβει δράση και να δώσει ο ίδιος την απάντηση στο χιλιοειπωμένο ερώτημα.
Και ιδού: Εγένετο η εφαρμογή αυτοματοποιημένων απαντήσεων, με την… ευκρινή επωνυμία «Πότε έρχεται το λεωφορείο μου»! «Πρόκειται για ένα chatbot, δηλαδή μια εφαρμογή αυτοματοποιημένων απαντήσεων. Πιο απλά, είναι ένα σύστημα που λειτουργεί στο Facebook Messenger και όταν του στέλνεις κάποιο μήνυμα σου απαντάει αυτόματα με συγκεκριμένες πληροφορίες. Στην προκειμένη περίπτωση, όταν του στέλνεις τη γραμμή και τη στάση που θέλεις ή την τοποθεσία σου, σου απαντάει με το πότε θα φτάσει τα λεωφορείο σου στην στάση. Τα δεδομένα τα παίρνει κατευθείαν από την τηλεματική του ΟΑΣΑ», εξηγεί ο Χρήστος που συνδυάζει ήδη σπουδές με εργασία εταιρία πληροφορικής.
Η ιδέα για την εφαρμογή
Όπως περιγράφει, αφορμή για τη δημιουργία της εφαρμογής αυτής στάθηκε η περιέργεια του για τις νέες τεχνολογίες που συνεχώς τον ωθούσε στην εξερεύνηση των δυνατοτήτων τους και φυσικά οι πολλές ώρες αναμονής του 140, που καθημερινά τον μετέφερε στη σχολή του: «Όλα ξεκίνησαν σχετικά τυχαία. Πριν τρία χρόνια δοκίμαζα κάποιες νέες τεχνολογίες, και ανακάλυψα ότι με αυτές μπορείς να δημιουργήσεις ένα σύστημα chatbot. Στην αρχή, έφτιαξα μια απλή εφαρμογή η οποία έλεγε ανέκδοτα και απαντούσε σε απλές ερωτήσεις όπως ‘Τι κάνεις’ κτλ. Οπότε σκέφτηκα: ‘Τι θα μπορούσε να το κάνει χρήσιμο;», λέει και προσθέτει:
«Τότε, μόλις είχε ξεκινήσει η πιλοτική λειτουργία της τηλεματικής του ΟΑΣΑ, και έτσι το προγραμμάτισα ώστε όταν το ρωτάω ‘Πότε έρχεται το λεωφορείο μου’, να μου απαντάει με την ώρα άφιξης του λεωφορείου που παίρνω κάθε πρωί για τη σχολή. Και κάπου εκεί, συνειδητοποίησα πόσο χρήσιμο θα ήταν για το σύνολο του επιβατικού κοινού, αφού τότε δεν είχε βγει η εφαρμογή της τηλεματικής για κινητά. Μάλιστα, όταν το ξεκίνησα, το είχα συνδεδεμένο και με το Twitter καθώς ήταν πιο εύκολη η σύνδεσή του εκεί. Όμως μετά από μία εβδομάδα το μετέφερα στο Facebook Messenger».
Μέχρι στιγμής την εφαρμογή την έχουν χρησιμοποιήσει πάνω από 240.000 άτομα (!) ενώ κάθε μέρα περίπου 10.000 χρήστες την εμπιστεύονται για τις μετακινήσεις τους. «Οι αντιδράσεις που έχω εισπράξει είναι ως επί το πλείστων θετικές. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της εφαρμογής ‘Πότε έρχεται το λεωφορείο μου’ είναι ότι δεν χρειάζεται να κατεβάσεις κάποια άλλη εφαρμογή για να το χρησιμοποιήσεις, εκτός του Messenger, που οι περισσότεροι το έχουν ήδη στο κινητό τους. Επιπλέον, μπορεί να λειτουργήσει και μέσω του 0.facebook.com (της έκδοσης του Facebook που δεν χρειάζεται να έχεις MB στο κινητό σου για να το χρησιμοποιήσεις) οπότε μπορούν να εξυπηρετηθούν και αυτοί που δεν έχουν βάλει πρόσφατα κάρτα».
Και... εφαρμογή παιχνίδι: «Το 2018, ανήμερα του Αγίου Βαλεντίνου, πρόσθεσα και κάποιες αστείες απαντήσεις που αποστέλλονται όταν κάποιος χρήστης στέλνει μια καρδιά στο chatbot, οπότε πολλοί άρχισαν να μπαίνουν στην εφαρμογή μόνο και μόνο για να παίξουν ή να ανακαλύψουν όλες τις πιθανές απαντήσεις. Μέσω αυτού, έγινε viral και στα social media».
Ο Χρήστος Παναγιωτακόπουλος μας διαβεβαιώνει ότι θέλει να εξελίξει την εφαρμογή του: «Βέβαια θα ήθελα να προσθέσω και κάποιες νέες δυνατότητες στο ‘Πότε έρχεται το λεωφορείο μου’. Κυρίως το να σε ενημερώνει μόνο του για την ώρα άφιξης του λεωφορείου στη στάση σου, την ώρα που συνήθως ξεκινάς για να φύγεις από το σπίτι. Αλλά έχω και άλλες ιδέες που θα βελτιώσουν την εφαρμογή στο σύνολο της και θα τις υλοποιήσω σύντομα.», περιγράφει ο 22χρονος «σωτήρας» των χρηστών των συχνά… αφερέγγυων μέσων μαζικής μεταφοράς της πρωτεύουσας.
Όσον αφορά τις μελλοντικές ιδέες του, ο Χρήστος έχει ήδη σκεφτεί ένα αντίστοιχο σύστημα, μια αντίστοιχη εφαρμογή, μέσω της οποίας οι πολίτες θα μπορούν να καταγράφουν, με εύκολο και γρήγορο τρόπο, τα προβλήματα στην πόλη τους (πχ: σπασμένα πεζοδρόμια, αμάζευτα σκουπίδια ή άλλες κακοτεχνίες και βλάβες) και αυτά να μεταφέρονται στη διοίκηση του εκάστοτε δήμου άμεσα.
Τι θα πρότεινε όμως ο ίδιος στη διοίκηση του ΟΑΣΑ αν είχε τη δυνατότητα; «Το σύστημα της τηλεματικής αποτέλεσε ‘επανάσταση’ στις μετακινήσεις μας στην Αθήνα. Έχουν γίνει πιο αξιόπιστες με την εισαγωγή του. Όμως, δεν παύει να έχει προβλήματα. Υπάρχουν ακόμα λεωφορεία που δεν λειτουργεί αξιόπιστα ο δέκτης τους, καθώς και περιπτώσεις που ενώ το λεωφορείο ‘κόλλησε’ κάπου, δεν ενημερώνονται κατάλληλα αυτοί που περιμένουν σε επόμενες στάσεις. Οπότε σε πρώτη φάση θα πρότεινα ο ΟΑΣΑ να επενδύσει ακόμα περισσότερο στο σύστημα αυτό ώστε να βελτιώσει την αξιοπιστία του», λέει ο 22χρονος και προσθέτει:
«Γενικότερα όμως, η πρότασή μου είναι να επενδύσει ο ΟΑΣΑ περισσότερο στα ‘ανοιχτά δεδομένα’. Δηλαδή, να δώσει περισσότερες πληροφορίες ώστε να μπορούν οι προγραμματιστές να τις εκμεταλλευτούν για να υλοποιήσουν αντίστοιχες διευκολύνσεις. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να δώσει την δυνατότητα πρόσβασης στις πληροφορίες για τα ηλεκτρονικά εισιτήρια. Έτσι, θα μπορούν να δημιουργηθούν εφαρμογές που εκμεταλλεύονται αυτά τα δεδομένα ώστε να δίνουν στατιστικά στο επιβατικό κοινό για τις μετακινήσεις του ή να βελτιώνουν ακόμα περισσότερο την εμπειρία του».
Όπως σημειώνει, ως νέος που ζει, σπουδάζει και εργάζεται σε μια -συχνά- αφιλόξενη πόλη όπως η Αθήνα, πιστεύει πολύ στις μικρές κινήσεις οι οποίες μπορούν συνολικά να αλλάξουν τις ζωές μας. Εξάλλου, προσθέτει, το μεγαλύτερο μέρος της καινοτομίας, δεν γίνεται με κάποια «επανάσταση», αλλά με μικρές αλλαγές οι οποίες συνολικά βελτιώνουν την εμπειρία μας στην πόλη, «γι’ αυτό και πρέπει να ενισχύονται και να ενθαρρύνονται όσο το δυνατόν περισσότερο».
Η παραπάνω πεποίθηση είναι και αυτή που τον οδήγησε στην ενασχόληση με τα κοινά στον Δήμο Ελληνικού – Αργυρούπολης. Μάλιστα, στις επερχόμενες εκλογές θέτει υποψηφιότητα για μια από τις θέσεις των κοινοτικών συμβούλων. «Πιστεύω ότι μπορώ να συνεισφέρω στην βελτίωση της καθημερινής ζωής των συμπολιτών μου, αλλάζοντας τα πράγματα σιγά-σιγά προς το καλύτερο. Πιστεύω ότι εμείς, οι νέοι άνθρωποι, πρέπει να συνεισφέρουμε περισσότερο στον τόπο μας, γιατί εκτός του ότι έχουμε πολλές νέες και φρέσκες ιδέες, αυτόν τον τόπο θα τον κληρονομήσουμε στο πολύ κοντινό μέλλον», καταλήγει ο Χρήστος.