Η αντίστροφη μέτρηση για το πετρέλαιο θέρμανσης φτάνει στο τέλος της, καθώς στις 15 Οκτωβρίου ξεκινά και επίσημα η διάθεσή του.
Η συγκυρία θεωρείται εξαιρετικά δύσκολη, κυρίως λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων που έχουν εκτοξεύσει τις τιμές των καυσίμων στα ύψη. Δεν είναι λίγοι οι αναλυτές, οι οποίοι αναφερόμενοι στην τρέχουσα ενεργειακή κρίση περιγράφουν το χειμώνα που έρχεται ως «τον πιο δύσκολο από την εποχή του Β’ ΠΠ». Είναι άραγε πράγματι τόσο δραματική η κατάσταση;
«Ο φετινός χειμώνας θα είναι δύσκολος για όλα τα νοικοκυριά, διότι ανεξάρτητα από το πώς θα κινηθούν οι τιμές των ενεργειακών προϊόντων το επόμενο εξάμηνο, το κόστος που θα κληθούν να πληρώσουν οι καταναλωτές σε οποιαδήποτε μορφή ενέργειας χρησιμοποιούν, θα είναι υψηλότερο του περσινού» λέει στο iefimerida.gr ο κ. Γιάννης Αληγιζάκης, διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ και πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ).
Σύμφωνα με τον κ. Αληγιζάκη, σήμερα «υπάρχει μια πολύ μεγάλη μεταβλητότητα και ρευστότητα στις αγορές, με αποτέλεσμα οι τάσεις να αλλάζουν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και η οποιαδήποτε πρόβλεψη είναι παρακινδυνευμένη. Επί παραδείγματι, από τον Ιούλιο παρατηρείται μια ουσιαστική αποκλιμάκωση των τιμών καυσίμων. Η τάση ήταν σαφώς πτωτική. Η απόφαση της προηγούμενης εβδομάδος του OPEC+ να μειώσει κατά 2 εκατ. βαρέλια την ημερήσια παραγωγή, οδήγησε τις τιμές των καυσίμων και ιδιαίτερα του πετρελαίου σε πολύ υψηλά επίπεδα. Το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει τις τελευταίες ημέρες, με το φυσικό αέριο να υποχωρεί αρκετά σε σχέση με τις τιμές του Σεπτεμβρίου και της α΄ εβδομάδος του Οκτωβρίου».
Αληγιζάκης στο iefimerida: Πιο φτηνή η θέρμανση με πετρέλαιο απ’ ό,τι με ρεύμα ή ξύλο
Κάθε χρόνο, αυτές τις ημέρες του Οκτωβρίου το επίμαχο ζήτημα είναι το πετρέλαιο θέρμανσης. Ένα καύσιμο που σχεδόν περιήλθε σε αχρηστία τα χρόνια της κρίσης, όμως ανέκαμψε.
«Το πετρέλαιο θέρμανσης τα τελευταία χρόνια, με εξαίρεση την περίοδο Covid-19, όπου -λόγω χαμηλών τιμών και τηλεργασίας- η κατανάλωση αυξήθηκε, παρουσιάζει σταθερή πτώση. Οι τιμές του πετρελαίου θέρμανσης του Οκτωβρίου, θα είναι υψηλότερες από τις περσινές. Όμως, η Πολιτεία μέσω των σημαντικών επιδοτήσεων που ανακοίνωσε, περιορίζει σημαντικά την αύξηση αυτή με αποτέλεσμα το πετρέλαιο θέρμανσης να είναι μια φθηνότερη επιλογή από την θέρμανση με ηλεκτρικό ρεύμα ή ξύλο» τονίζει ο κ. Γιάννης Αληγιζάκης.
Σε ό,τι αφορά τη σύγκριση με το φυσικό αέριο, όπως εξηγεί, η εικόνα αλλάζει συνεχώς:
«Πριν από 2 εβδομάδες, η εκτίμηση ήταν πως το πετρέλαιο θέρμανσης θα είναι φθηνότερο. Μετά τις τελευταίες αυξήσεις στο πετρέλαιο, το πετρέλαιο θέρμανσης κινείται σχεδόν στα ίδια επίπεδα με το φυσικό αέριο, με το δεύτερο να είναι σήμερα οριακά χαμηλότερο, αν λάβουμε υπόψη το σύνολο των επιδοτήσεων για τα δύο προϊόντα. Όμως, αυτό αποτελεί φωτογραφία της σημερινής κατάστασης και η εκτίμηση αφορά την έναρξη της σαιζόν της θέρμανσης. Για τον Νοέμβριο, θα εξαρτηθεί από την πορεία των τιμών πετρελαίου και φυσικού αερίου το επόμενο διάστημα, αλλά και το αν θα εξακολουθήσει να υπάρχει η επιδότηση των 90 λεπτών στο φυσικό αέριο, στην περίπτωση όπου οι τιμές του φυσικού αερίου υποχωρήσουν περαιτέρω».
Στο 1,45 ευρώ/λίτρο η τιμή εκκίνησης για το πετρέλαιο θέρμανσης
Ερωτηθείς για συγκεκριμένους αριθμούς για την τιμή εκκίνησης διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ και πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ υπογραμμίζει ότι «με τα σημερινά δεδομένα, εκτιμώ ότι η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης με την επιδότηση των 25 λεπτών, θα είναι κοντά στα επίπεδα των 1,45 ευρώ/ λίτρο. Μια επιδότηση “οριζόντια” που αφορά όλα τα νοικοκυριά.
Εάν υπολογίσουμε και την επιδότηση που αφορά ένα σημαντικό αριθμό καταναλωτών, ανάλογα με το εισοδηματικό κριτήριο και την περιοχή που κατοικούν, τότε η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης για ένα νοικοκυριό στην Αθήνα θα κυμανθεί περίπου στα 1,20 ευρώ/ λίτρο».
Η θέρμανση, ωστόσο, είναι η μια πλευρά του προβλήματος. Το πετρέλαιο κίνησης, αυτές τις ημέρες -μετά και την άρση του μέτρου της επιδότησης στην αντλία, διάγει το δικό του «ράλι».
Ο κ. Αληγιζάκης λέει ότι «το μέτρο της “οριζόντιας επιδότησης” των 15 λεπτών στο πετρέλαιο κίνησης, ήταν ιδιαίτερα αποτελεσματικό και περιόρισε σημαντικά τις επιπτώσεις των πολύ μεγάλων αυξήσεων που είχαμε από τον Μάρτιο και μετά». Γι’ αυτόν τον λόγο εκφράζει τον φόβο ότι με την κατάργησή του Εκτιμώ ότι η κατάργησή του μέτρου, «εάν και εφόσον δεν υπάρξει αποκλιμάκωση των τιμών, θα δημιουργήσει έντονες πληθωριστικές πιέσεις και η διαφορά της τιμής με το πετρέλαιο θέρμανσης, επικίνδυνες στρεβλώσεις».
Σχετικά με το αν θα πρέπει να «ξεχάσουμε» τις χαμηλές τιμές που θεωρούσαμε δεδομένες για τα καύσιμα την περίοδο του 2020, ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ υποστηρίζει ότι «είναι πολύ δύσκολο να εκτιμήσουμε την πορεία των τιμών, έως το τέλος του χρόνου. Συνεπώς, εξαιρετικά επιπόλαιο να εκτιμήσουμε σήμερα, εάν θα επανέλθουν οι τιμές στα επίπεδα του 2020-2021.Παράγοντες όπως, οι γεωπολιτικές εξελίξεις, η διάρκεια των κυρώσεων, η εξέλιξη της ύφεσης, η συνέχιση της πορείας προς την πράσινη ενέργεια, θα καθορίσουν το επίπεδο των τιμών καυσίμων το επόμενο διάστημα».
«Να γνωρίζουν οι καταναλωτές την πλήρη εικόνα για τις τιμές των καυσίμων και την υπέρμετρη φορολόγηση»
Προ ημερών, ο ΣΕΕΠΕ δημοσίευσε έναν οδηγό με τον τίτλο «5 αλήθειες για τη διαμόρφωση των τιμών καυσίμων», στον οποίο γίνεται λόγος για ανακρίβειες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας για το ζήτημα.
«Υπάρχει συχνά μια τάση υπερβολής που οδηγεί σε παραπληροφόρηση και λανθασμένα συμπεράσματα και εκτιμήσεις για την κατάσταση στην αγορά καυσίμων. Στο πλαίσιο αυτό, ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) είχε την υποχρέωση να ενημερώσει υπεύθυνα και με στοιχεία για την εικόνα της αγοράς, ώστε η Πολιτεία, οι καταναλωτές να έχουν μια σωστή και πλήρη εικόνα» λέει, σχολιάζοντας τη δημοσίευση, ο κ. Αληγιζάκης.
«Ζητήματα όπως, το πόσο πολύ επηρεάζεται η τιμή που αγοράζει ο καταναλωτής από την υπέρμετρη φορολόγηση στα καύσιμα, όπου π.χ. η τιμή του πετρελαίου κίνησης είναι χαμηλότερη από τον Μέσο Όρο της τιμής στην Ε.Ε., χωρίς τους φόρους και δασμούς. Για το ζήτημα της αισχροκέρδειας, όπου το μικτό περιθώριο τριών διαφορετικών κλάδων αντιπροσωπεύει το 3% έως 4% της τιμής των καυσίμων.Ένα ποσοστό εξαιρετικά μικρό, που δεν δικαιολογεί ενστάσεις ή επιφυλάξεις για κερδοσκοπία, αλλά αντίθετα επιβεβαιώνει πως τα σημερινά περιθώρια της εσωτερικής αγοράς, επηρεασμένα και από την παραβατικότητα και από το πλαφόν, απειλούν τη βιωσιμότητα και των πρατηρίων, αλλά και των εταιρειών, ιδιαίτερα εκείνων που η μοναδική τους δραστηριότητα είναι οι πωλήσεις σε δίκτυα πρατηρίων» προσθέτει στη συνέχεια.
Σύμφωνα με τον κ. Αληγιζάκη, επιπλέον, «το ζήτημα του κατά πόσο οι μειώσεις των τιμών περνούν στους καταναλωτές. Υπάρχει πολύ μεγάλος αριθμός πρατηρίων με διαφορετική τιμολογιακή πολιτική που οδηγεί σε έναν οξύτατο ανταγωνισμό, με αποτέλεσμα, στην περίπτωση που κάποια πρατήρια όντως επιλέγουν να κρατάνε τις τιμές υψηλά σε βάθος χρόνου, να οδηγούνται εκτός αγοράς.Ειδικότερα όμως αυτή την περίοδο της κρίσης, στην οποία υπάρχει πλαφόν στα περιθώρια των εταιρειών και των πρατηριούχων, είναι αυτονόητο πως δεν υπάρχει η δυνατότητα αυτή και οι όποιες διακυμάνσεις των τιμών περνούν άμεσα στην αντλία» επισημαίνει καταλήγοντας ο κ. Γιάννης Αληγιζάκης, διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ και πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ).