Συνεχίστηκαν κατά τη διάρκεια της νύχτας οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στα βαγόνια του επιβατηγού τρένου που συγκρούστηκε με εμπορευματικό στα Τέμπη, με αποτέλεσμα δεκάδες νεκρούς, τραυματίες και αγνοούμενους.
Μέχρι το βράδυ οι έρευνες στράφηκαν στο τρίτο βαγόνι. Ο τελευταίος απολογισμός κάνει λόγο για 44 νεκρούς (οι 7 απανθρακωμένοι), 72 τραυματίες (57 νοσηλεύονται σε νοσοκομεία, 6 σε ΜΕΘ) και δεκάδες αγνοούμενους.
Υπάρχουν φόβοι ότι ο αριθμός των νεκρών θα μεγαλώσει, καθώς η σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη ήταν σφοδρότατη.
Οι 38 νεκροί που ακόμη δεν έχουν ταυτοποιηθεί είναι κυρίως άτομα ηλικίας από 20 έως 30 ετών. Στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας, ειδικά κλιμάκια της ΕΛ.ΑΣ. έκαναν λήψεις DNA από τους συγγενείς, το οποίο παραδόθηκε στην Ιατροδικαστική Υπηρεσία ώστε να γίνει και η ταυτοποίηση των σορών.
Η Πυροσβεστική ενημέρωσε ότι η φωτιά που ξέσπασε ανέβασε τη θερμοκρασία μέχρι και τους 1.300 βαθμούς Κελσίου, με αποτέλεσμα η διαδικασία αναγνώρισης - ταυτοποίησης των σορών να γίνεται εξαιρετικά δύσκολη.
Ξεκίνησαν οι γερανοί από το πρωί
Εν τω μεταξύ, από το πρωί ξεκίνησαν να επιχειρούν ξανά οι γερανοί στον τόπο του δυστυχήματος.
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, διασώστες ανέφεραν ότι με τη βοήθεια των γερανών και των διασωστών θα γίνει προσπάθεια να κοπεί σε κομμάτια το βαγόνι για να έχουν καλύτερη πρόσβαση.
«Εκτιμούμε ότι θα υπάρχουν τρία ακόμη θύματα εντός του βαγονιού, αλλά είναι εκτίμηση αυτό» είπαν χαρακτηριστικά.
Οι ίδιοι πρόσθεσαν πως ίσως δεν θα μπορέσει να ολοκληρωθεί σήμερα η αποστολή.
Τα τρία λάθη που οδήγησαν στην τραγωδία
Ο πραγματογνώμονας σιδηροδρομικών ατυχημάτων κ. Αναστάσιος Δέδες μίλησε χθες στην ΕΡΤ για τα λάθη που έγιναν στον σταθμό και οδήγησαν στην τραγωδία στα Τέμπη. Ο κ. Δέδες έκανε λόγο για τρία λάθη.
«Το πρώτο λάθος ήταν η αλλαγή κατεύθυνσης του σιδηροδρόμου, που κατευθύνθηκε αντί για την άνοδο στην πορεία καθόδου. Το δεύτερο ότι δεν ελέγχθηκε, από τη στιγμή που ξεκίνησε και έφυγε, σε ποια γραμμή κινείται, κι αυτό ήταν υποχρέωση του σταθμάρχη. Το τρίτο λάθος από τη στιγμή που έχεις μπροστά σου το πάνελ που ρυθμίζεις τα κλειδιά και το συγκεκριμένο 118, από τη στιγμή που έφυγε το τρένο με μία απλή παρατήρηση θα μπορούσες να δεις στη γραμμή ότι έφυγε στην ανάποδη γραμμή και να ειδοποιήσεις τον μηχανοδηγό να σταματήσει», είπε ο κ. Δέδες.
Σχετικά με το αν υπάρχουν και ποιες είναι οι δικλίδες ασφαλείας που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν, ο κ. Δέδες σημείωσε: «Όλα αυτά τα τρένα, τα οποία είναι ηλεκτροκίνητα, είναι εφοδιασμένα με συστήματα τηλεδιοίκησης και με συστήματα σηματοδότησης και ελέγχου με αισθητήρες. Δηλαδή υπάρχει καταρχήν φανάρι, το οποίο είναι και κατά την άνοδο και κατά την κάθοδο. Άρα θα μπορούσαν να δουν και ο ένας μηχανοδηγός και ο άλλος ότι υπάρχει κόκκινο φανάρι, άρα να σταματήσει τον συρμό. Δεύτερη δικλίδα ασφαλείας είναι τη στιγμή κατά την οποία το φανάρι αυτό παραβιάζεται για κάποιον λόγο από τον οδηγό, έχει συστήματα emergency break, που σημαίνει ότι σταματάει άμεσα η αμαξοστοιχία με αυτόματο σταμάτημα, και υπάρχει και το άλλο το σύστημα το οποίο είναι το ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου, όπου βλέπουμε σε όλο το δίκτυο των γραμμών πού κινούνται τα τρένα, με ποια ταχύτητα κινούνται και όλα τα υπόλοιπα».
Ο κ. Δέδες απάντησε και στο ερώτημα για το αν δεν λειτούργησε κανένα από αυτά τα συστήματα, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Αυτά τα συστήματα, από ό,τι άκουσα, δεν λειτουργούσαν ποτέ, και εφόσον δεν λειτουργούσαν ποτέ, δεν λειτούργησαν και τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Το μόνο σύστημα το οποίο δουλεύει για την επιτήρηση και τον έλεγχο είναι στην περιοχή Τιθορέας, όπου εκεί δουλεύει το σύστημα κανονικά με κάμερες κ.λπ.».
Ο πραγματογνώμονας απάντησε και για το αν πρέπει να δίνεται άδεια στα τρένα να κάνουν δρομολόγια και ποιος τη δίνει αυτή την άδεια όταν δεν λειτουργούν όλα τα συστήματα ασφαλείας: «Εδώ υπάρχει ένα άλλο ζήτημα, το οποίο θα εξετάσουν οι άνθρωποι οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι να κάνουν αυτή τη δουλειά, δηλαδή οι δικαστικοί λειτουργοί, οι οποίοι θα εξετάσουν, πέραν των ευθυνών που έχει ο συγκεκριμένος άνθρωπος, ο οποίος έκανε λάθος στη γραμμή, και τα υπόλοιπα στοιχεία, τα οποία είναι: αυτός που έχει την υποδομή και η υποδομή είναι τα συστήματα αυτά που έχει η ΟΣΕ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ και αυτός που έχει και το μεταφορικό κομμάτι που είναι η Hellenic Train. Εφόσον υπήρχαν αναφορές, όπως άκουσα, ότι το σύστημα δεν λειτουργούσε, δεν είχε εγκατασταθεί κ.λπ. και είχαν σταλεί και εξώδικα, συνεπώς προκύπτει ότι και η Hellenic Train γνώριζε ότι υπάρχει πρόβλημα στη σηματοδότηση και παρά το γεγονός ότι γνώριζε ότι υπάρχει πρόβλημα, έβαζε κόσμο από πάνω και τον μετέφερε, ενώ γνώριζε ότι μπορεί να γίνει και δυστύχημα. Άρα υπάρχει σωρευτική ευθύνη».
Παραίτηση Καραμανλή -Τριήμερο εθνικό πένθος
Την παραίτησή του υπέβαλε χθες ο Κώστας Καραμανλής από υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, εξαιτίας της τραγωδίας.
Ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε μετά από λίγες ώρες πως χρέη υπουργού θα αναλάβει ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης. «Οφείλουμε να δώσουμε απάντηση στο “γιατί”», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Μητσοτάκης.
Στον τόπο της τραγωδίας βρέθηκαν χθες η Κατερίνα Σακελλαροπούλου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο Αλέξης Τσίπρας και ο Νίκος Ανδρουλάκης, οι οποίοι ενημερώθηκαν για τις έρευνες και απηύθυναν τα συλλυπητήριά τους, τονίζοντας ότι αυτό που προέχει τώρα είναι οι έρευνες για τους αγνοούμενους και η στήριξη των οικογενειών των θυμάτων.
Ο πρωθυπουργός κήρυξε χθες τριήμερο εθνικό πένθος, ενώ οι κηδείες των θυμάτων της τραγωδίας στα Τέμπη θα γίνουν δημοσία δαπάνη.