Διανύοντας, για περισσότερο από ένα χρόνο, μια πρωτόγνωρη κατάσταση στην οικονομία και την κοινωνία, όλοι σκεφτόμαστε την επόμενη μέρα. Σε μια οικονομία που θέλει να ορθοποδήσει στο σημερινό παγκόσμιο ανταγωνιστικό περιβάλλον, η προσέλκυση επενδύσεων που θα αλλάξουν το παραγωγικό μοντέλο της χώρας μας, δίνοντας πνοή για οικονομική και κοινωνική ανάταξη, θα πρέπει να θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ. Σε αυτή την κατεύθυνση η σημερινή κυβέρνηση κινείται με γρήγορους ρυθμούς, παρά τις δυσκολίες που προέκυψαν λόγω της πανδημίας.
Ένα τέτοιου είδους επενδυτικό εγχείρημα που θα μπορούσε να καταστεί, υπό προϋποθέσεις, εφικτό και στη χώρα μας, αφορά στον τομέα της παραγωγής αυτοκινήτων. Η αυτοκινητοβιομηχανία, αποτελεί τον βιομηχανικό πυρήνα πολλών αναπτυγμένων οικονομιών, προσφέροντας σημαντικά πλεονεκτήματα και οφέλη στις τοπικές κοινωνίες και τα κράτη που τις «φιλοξενούν». Ως γνωστό, πριν από μερικές δεκαετίες, ο Όμιλος Θεοχαράκη με την ΤΕΟΚΑΡ Α.Β.Ε.Ε. πρωτοστάτησε στην παραγωγή αυτοκινήτων (από το 1976), αποτελώντας έναν από τους κορυφαίους παραγωγούς, με περισσότερα από 170.000 αυτοκίνητα με τα σήματα Datsun – Nissan της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, να έχουν εξέλθει από τις γραμμές συναρμολόγησής του.
Ωστόσο, για να καταστεί σήμερα η Ελλάδα ένας ελκυστικός επενδυτικός προορισμός για μια αυτοκινητοβιομηχανία, θα πρέπει να συντρέχουν μια σειρά από προϋποθέσεις, όπως:
- Κίνητρα προσέλκυσης. Αυτά άπτονται σε αναπτυξιακά προγράμματα που μπορούν να υλοποιηθούν από Ευρωπαϊκούς πόρους, φοροαπαλλαγές, ειδικά χρηματοοικονομικά εργαλεία για την υλοποίησης της επένδυσης, καθώς και προγράμματα επιμόρφωσης και κατάρτισης εργαζομένων. Υπό το πρίσμα ενός τέτοιου πακέτου κινήτρων, η «πλειοδότρια» χώρα συγκεντρώνει την μεγαλύτερη πιθανότητα, πάντα υπό προϋποθέσεις, για να προσελκύσει τον υποψήφιο επενδυτή.
- Ύπαρξη «δορυφορικής» βιομηχανίας παραγωγής μερών και εξαρτημάτων. Σε αυτή την περίπτωση είναι επιτακτική η εγκαθίδρυση μια πολιτικής Just In Time ως προς τα Logistics, προκειμένου να αποφευχθούν ελλείψεις εξαρτημάτων και καθυστερήσεις στην παραγωγή. Στην περίπτωση της χώρας μας, δεδομένης της έλλειψης δορυφορικών βιομηχανιών, το πιο εφικτό σενάριο θα ήταν η συναρμολόγηση ηλεκτρικών οχημάτων με modular chassis και πλαστικά εξωτερικά μέρη και όχι η κατασκευή συμβατικών αυτοκινήτων, καθώς η τελευταία είναι εξαιρετικά δύσκολη.
- Γεωγραφική θέση της επένδυσης και συναφείς υποδομές. Η χώρα μας, διαθέτει λιμάνια υψηλής γεωστρατηγικής σημασίας, που προσφέρουν δυνατότητες εύκολης πρόσβασης στους προμηθευτές πρώτων υλών. Συν τοις άλλοις, η θέση της χώρας μας είναι κατάλληλη για την εξαγωγή σε χώρες των Βαλκανίων, διαθέτοντας ένα άρτιο οδικό δίκτυο εθνικών και διεθνών μεταφορών και με το σιδηροδρομικό δίκτυο να βρίσκεται ήδη σε τροχιά νέων αναπτυξιακών επενδύσεων. Αντίστοιχα εφικτή είναι η εξαγωγή και σε άλλες Μεσογειακές χώρες, μέσω των λιμανιών.
- Ενεργειακός τομέας. Μια βιομηχανική ζώνη παραγωγής αυτοκινήτων, χρειάζεται μια σταθερή ενεργειακή πολιτική με χαμηλό κόστος ενέργειας και με έμφαση στις ανανεώσιμες πηγές, ελαχιστοποιώντας το ενεργειακό αποτύπωμα της επένδυσης.
- Σταθερό φορολογικό, οικονομικό και επενδυτικό περιβάλλον, που θα προσφέρει επιχειρηματικά κίνητρα. Ιδιαίτερης αντιμετώπισης στην περίπτωση της αυτοκινητοβιομηχανίας χρήζει και το κόστος των εργοδοτικών εισφορών, καθώς διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο στην απόφαση υλοποίησης της επένδυσης.
Συμπερασματικά, η δημιουργία μιας παραγωγικής βάσης αυτοκινήτων στην Ελλάδα, εξακολουθεί να είναι ένα δύσκολο και πολύπλοκο εγχείρημα. Ωστόσο, μέσα από μια σειρά προϋποθέσεων που αποτυπώθηκαν περιληπτικά παραπάνω, μια τέτοια επένδυση θα επιφέρει σημαντικά, μακροχρόνια οφέλη στην πατρίδα και την κοινωνία μας, οδηγώντας με βεβαιότητα στην ανάσχεση του brain drain. Η χώρα μας διαθέτει μηχανικούς αλλά και εργατικό δυναμικό με υψηλές γνώσεις και εμπειρία, που μπορούν να εργαστούν στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Δίνοντας έμφαση στην ευημερία και την πρόοδο, με σεβασμό στην προστασία του περιβάλλοντος μέσα από την αειφόρο ανάπτυξη και με αρκετά παραδείγματα από αντίστοιχες επενδύσεις στο εξωτερικό, η παραγωγή αυτοκινήτων στη χώρα μας θα μπορούσε να λειτουργήσει ως καταλύτης εξελίξεων στο επενδυτικό γίγνεσθαι. Άλλωστε σε μια περίοδο που η προσέλκυση επενδύσεων αποτελεί κοινό τόπο, ο Όμιλος Θεοχαράκη με την εμπειρία της ΤΕΟΚΑΡ αλλά και με παρουσία στα αυτοκινητικά δρώμενα, είναι ανοιχτός στη διερεύνηση και πρόθυμος να συμμετάσχει σε κάθε ενδεχόμενη συνεργασία που θα οδηγούσε στην επαναδραστηριοποίηση της μονάδας του Βόλου, με πολλαπλά οφέλη στην οικονομία και την κοινωνία.
*O Τάκης Θεοχαράκης είναι Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Nissan-Νικ.Ι.Θεοχαράκης Α.Ε.