Με νέα υπουργική απόφαση, που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ, καθορίζεται και εξειδικεύεται το σύστημα κινήτρων για την ενθάρρυνση εγγραφής των πολιτών σε προσωπικό ιατρό και την τήρηση της διαδικασίας του συστήματος παραπομπών, όπως και τα «αντικίνητρα» για τη μη εγγραφή των πολιτών.
Τα κίνητρα και τα αντικίνητρα
Όσοι εγγραφούν θα έχουν προτεραιότητα από 01-01-2023, κατά τον προγραμματισμό των επισκέψεών τους στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία σε δημόσιες μονάδες δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας φροντίδας υγείας.
Οι μη εγγεγραμμένοι σε προσωπικό ιατρό, από την 01-10-2022 θα έχουν πρόσθετη συμμετοχή στη φαρμακευτική δαπάνη, κατά ποσοστό 10% επιπλέον του καθορισμένου κατά περίπτωση ποσοστού συμμετοχής τους.
Από την 01-10-2022 πρόσθετη συμμετοχή στις εργαστηριακές και διαγνωστικές εξετάσεις και πράξεις, στα νοσήλια σε ιδιωτικές κλινικές και στις λοιπές παροχές, κατά ποσοστό 10% επιπλέον του καθορισμένου κατά περίπτωση ποσοστού συμμετοχής τους.
Από την 01-01-2023 τα ανωτέρω προβλεπόμενα προσαυξάνονται κατά ποσοστό 10%, επιπλέον της άνω πρόσθετης συμμετοχής επί του καθορισμένου κατά περίπτωση ποσοστού συμμετοχής του στην φαρμακευτική δαπάνη και στις εργαστηριακές και διαγνωστικές εξετάσεις και πράξεις, στα νοσήλια σε ιδιωτικές κλινικές και στις λοιπές παροχές, όπως αυτές περιγράφονται στον ΕΚΠΥ του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. του πολίτη, ανερχόμενα σε ποσοστό 20% επί του καθορισμένου κατά περίπτωση ποσοστού συμμετοχής του.
Επίσης, στην υπουργική απόφαση αναφέρεται:
«Για τον καθορισμό και την εξειδίκευση του συστήματος κινήτρων για την τήρηση της διαδικασίας του συστήματος παραπομπών από τον προσωπικό ιατρό συνιστάμενο στην χορήγηση από την 01-09-2023 προτεραιότητας στους τηρούντες τη διαδικασία των παραπομπών πολίτες, κατά την παραπομπή τους στους ιατρούς ειδικοτήτων των Κέντρων Υγείας, τις δημόσιες δομές δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας φροντίδας υγείας και τους συμβεβλημένους με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. παρόχους υπηρεσιών υγείας. Τον καθορισμό και την εξειδίκευση του συστήματος συνεπειών «αντικινήτρων» για τη μη τήρηση της διαδικασίας του συστήματος παραπομπών από τον προσωπικό ιατρό από την 01-09-2023 συνιστάμενο στην εξυπηρέτηση από τις μονάδες δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας φροντίδας υγείας μόνο των έκτακτων περιστατικών. Εάν ο πολίτης δεν τηρεί το σύστημα των παραπομπών και δεν είναι εγγεγραμμένος σε προσωπικό ιατρό, τότε συντρέχουν στο πρόσωπό του σωρευτικά οι συνέπειες "αντικίνητρα" των παραπάνω».
Τι ισχύει για την αποζημίωση γιατρών
Ιατροί κλάδου Ε.Σ.Υ.: Επιπλέον των μηνιαίων αποδοχών τους, οι οποίες καλύπτουν αριθμό εγγεγραμμένων πολιτών μέχρι 1.500 άτομα και για εγγεγραμμένους πολίτες από 1.501 μέχρι 2.000 άτομα, αποζημιώνονται «κατά κεφαλήν», βάσει ποσών ανά ηλικιακή ομάδα, τα οποία ορίζονται ως ακολούθως: Από 16 (συμπληρωμένα σύμφωνα με την ημεροχρονολογία γεννήσεώς τους) έως 49 ετών το ποσό ετήσιας αποζημίωσης ορίζεται στα 20 ευρώ. Από 50-69 ετών, στα 23 ευρώ και από 70 ετών και άνω στα 25 ευρώ.
Η πρόσθετη μηνιαία αποζημίωση για πληθυσμό εγγεγραμμένων από 1.501 έως 2.000 άτομα υπολογίζεται πολλαπλασιάζοντας το πλήθος των εγγεγραμμένων ανά ηλικιακή ομάδα με το ετήσιο ποσό αποζημίωσης που αντιστοιχεί στην εν λόγω ηλικιακή ομάδα. σύμφωνα με τα παραπάνω, αναγόμενο και καταβαλλόμενο σε μηνιαία βάση.
Συμβεβλημένοι με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ιατροί: Για εγγεγραμμένους πολίτες έως 2.000 άτομα, αποζημιώνονται «κατά κεφαλήν» βάσει ποσών ανά ηλικιακή ομάδα, τα οποία ορίζονται ως ακολούθως: Από 16 (συμπληρωμένα σύμφωνα με την ημεροχρονολογία γεννήσεώς τους) έως 49 ετών το ποσό ετήσιας αποζημίωσης ορίζεται στα 20 ευρώ. Από 50- 69 ετών, στα 30 ευρώ και από 70 ετών και άνω στα 45 ευρώ.
Η μηνιαία αποζημίωση υπολογίζεται πολλαπλασιάζοντας το πλήθος των εγγεγραμμένων ανά ηλικιακή ομάδα με το ετήσιο ποσό αποζημίωσης που αντιστοιχεί στην εν λόγω ηλικιακή ομάδα σύμφωνα με τα παραπάνω, αναγόμενο και καταβαλλόμενο σε μηνιαία βάση.
Για τους ιατρούς κλάδου Ε.Σ.Υ. που υπηρετούν σε υγειονομικές μονάδες σε περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί ως προβληματικές και άγονες, θα προσδιοριστεί το ύψος και ο τρόπος αποζημίωσής τους με νέα απόφαση.
Το ΦΕΚ:
Τι αλλάζει με τον Προσωπικό Ιατρό -Τα 5 SOS
1. Τι αλλαγές φέρνει ο προσωπικός γιατρός;
Η έλλειψη προσωπικού ιατρού σήμερα είναι η αιτία της μαζικής προσέλευσης στα νοσοκομεία που εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία του συστήματος και ταλαιπωρούν τους ασθενείς. Τέσσερις στους δέκα προσερχόμενους στις εφημερίες των νοσοκομείων έχουν πρόβλημα που θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί από τους γιατρούς της ΠΦΥ.
Ο προσωπικός γιατρός είναι το στήριγμα των πολιτών σε θέματα υγείας. Σε αυτόν ο πολίτης θα απευθύνεται όταν έχει κάποιο πρόβλημα υγείας. Αυτόν θα συμβουλεύεται. Από αυτόν θα παίρνει οδηγίες, κατεύθυνση, παραπεμπτικό για την επόμενη κίνηση στο Σύστημα Υγείας.
Από την πρόληψη, την ενημέρωση του ιατρικού του φακέλου, την επίσκεψη για εξέταση, τη συνταγογράφηση των αναγκαίων φαρμάκων, την παραπομπή για εξετάσεις για ειδικούς γιατρούς ή για νοσηλεία όταν υπάρχει ανάγκη.
Ο προσωπικός γιατρός παρέχει ολοκληρωμένη και συνεχή φροντίδα στο άτομο με σκοπό την πρόληψη των ασθενειών και την προαγωγή της υγείας.
2. Τι πρέπει να κάνει ο πολίτης για να έχει προσωπικό ιατρό;
Ο πολίτης επιλέγει ελεύθερα από τους γιατρούς που θα συμμετέχουν ως προσωπικοί ιατροί στην περιοχή που διαμένει. Μπορεί να είναι ιατροί Κέντρων Υγείας, των ΤΟΜΥ, συμβεβλημένοι ιατροί με τον ΕΟΠΥΥ ή και ιδιώτες ιατροί. Επίσης, αν βρίσκεται σε περιοχή όπου δεν υπάρχουν ιατροί, θα μπορεί να επιλέξει και ιατρό από άλλη περιοχή και να τον συμβουλεύεται με τα μέσα της σύγχρονης τεχνολογίας.
3. Ο προσωπικός ιατρός θα είναι δωρεάν;
Οι υπηρεσίες του προσωπικού γιατρού θα παρέχονται δωρεάν για τους πολίτες που έχουν εγγραφεί στη λίστα του προσωπικού ιατρού που έχουν επιλέξει. Θα πραγματοποιούν επισκέψεις, θα συνταγογραφούν τα φάρμακα τους και θα παίρνουν κατευθύνσεις χωρίς να πληρώνουν.
4. Ποιοι μπορεί να είναι προσωπικοί ιατροί;
Ο προσωπικός ιατρός μπορεί να είναι α) ο ιατρός του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ), που υπηρετεί και παρέχει τις υπηρεσίες του στα Κέντρα Υγείας, στις Το.Μ.Υ. και σε λοιπές δημόσιες μονάδες Π.Φ.Υ., με εγγεγραμμένο πληθυσμό, β) ο ιατρός που παρέχει τις υπηρεσίες του στο πλαίσιο λειτουργίας των Τοπικών Ομάδων Υγείας του άρθρου 106 του ν. 4461/2017 (Α΄38), με εγγεγραμμένο πληθυσμό (οικογενειακοί γιατροί) γ) ο ιατρός συμβεβλημένος με τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) με εγγεγραμμένο πληθυσμό, αλλά και ιδιώτες ιατροί.
Ως προσωπικοί ιατροί ορίζονται ιατροί ειδικότητας γενικής/οικογενειακής ιατρικής ή εσωτερικής παθολογίας για τον ενήλικο πληθυσμό.
Δύνανται ως προσωπικοί ιατροί να ορίζονται και ιατροί άλλων ειδικοτήτων για τον ενήλικο πληθυσμό, ιδίως όταν η ειδικότητα συνδέεται με παρακολούθηση πολιτών που πάσχουν από χρόνιες ασθένειες και παιδίατροι για τον παιδιατρικό πληθυσμό. Σε αυτήν την περίπτωση δύναται οι ιατροί αυτοί να είναι και ιδιώτες ιατροί.
5. Τι θα προσφέρει στον πολίτη ο προσωπικός ιατρός;
Ο προσωπικός ιατρός θα προσφέρει τις υπηρεσίες του εντός των δημοσίων μονάδων Π.Φ.Υ. των Τοπικών Δικτύων Π.Φ.Υ., των ιδιωτικών ιατρείων και κατ’ οίκον. Οι υπηρεσίες που θα προσφέρει είναι:
α) διαχείριση χρόνιων νοσημάτων και τον συντονισμό και τη διασύνδεση με άλλους ειδικούς ιατρούς καθώς και με τα Νοσοκομεία Αναφοράς.
β) υποστήριξη, τον προσανατολισμό και την υπεύθυνη καθοδήγηση των ασθενών μέσα στο σύστημα υγείας.
γ) εφαρμογή προγραμμάτων προληπτικού και προσυμπτωματικού ελέγχου, καθώς και την εφαρμογή και παρακολούθηση των προγραμμάτων εμβολιασμού.
δ) κατεύθυνση των ασθενών σε άλλους ειδικούς ιατρούς και σε άλλα επίπεδα περίθαλψης, καθώς και σε διαγνωστικές εξετάσεις, συμπεριλαμβανομένων των προληπτικών και προσυμπτωματικών ελέγχων.
ε) δημιουργία και τήρηση του ατομικού ηλεκτρονικού φακέλου υγείας για κάθε πολίτη που είναι εγγεγραμμένος στον κατάλογο του προσωπικού ιατρού, διασφαλίζοντας τη συνέχεια και τον συντονισμό της φροντίδας.
Ο προσωπικός ιατρός δεν εμποδίζει τον πολίτη να πάει απευθείας σε ειδικούς ιατρούς και οι ειδικοί ιατροί μπορούν και αυτοί να παραπέμπουν τον πολίτη στα Νοσοκομεία, όπως και ο προσωπικός ιατρός
Πώς γίνεται η εγγραφή στον προσωπικό ιατρό
Η εγγραφή σε προσωπικό ιατρό πραγματοποιείται ηλεκτρονικά. Στην περίπτωση που ο πολίτης έχει συμπληρώσει το 16ο έτος της ηλικίας του την εγγραφή πραγματοποιεί όποιος ασκεί τη γονική μέριμνα, ενώ εάν ο πολίτης τελεί υπό δικαστική συμπαράσταση όλες οι απαραίτητες ενέργειες πραγματοποιούνται από τον δικαστικό του συμπαραστάτη. Η ηλεκτρονική διαδικασία εγγραφής μπορεί να πραγματοποιηθεί, είτε από τον πολίτη μέσω της πλατφόρμας εγγραφής πολιτών, είτε από το διοικητικό και λοιπό προσωπικό των δημόσιων φορέων παροχής υπηρεσιών υγείας της ΠΦΥ, τους προσωπικούς ιατρούς, είτε από άλλους φορείς, οι οποίοι δύνανται να προσδιορισθούν μεταγενέστερα, με αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη.
Όλες οι αιτήσεις των πολιτών γίνονται αποδεκτές,μέχρι τη συμπλήρωση του νόμιμου ορίου των 2.000 εγγεγραμμένων πολιτών ανά ιατρό. Στην περίπτωση των συμβεβλημένων με τον ΕΟΠΥΥ ιδιωτών ιατρών γίνονται αποδεκτές οι αιτήσεις των πολιτών για εγγραφή αναλόγως του καθορισμένου ορίου που ο κάθε ιατρός έχει επιλέξει κατά τη σύμβασή του.
Οι πολίτες, οι οποίοι ήδη έχουν εγγραφεί σε οικογενειακό ιατρό λογίζονται ως εγγεγραμμένοι σε προσωπικό ιατρό για όλα τα σχετικά δικαιώματα και υποχρεώσεις και δεν απαιτείται να προβούν σε περαιτέρω ενέργειες.
Ο προσωπικός ιατρός παραπέμπει τον λήπτη υπηρεσιών υγείας στους ιατρούς ειδικοτήτων των Κέντρων Υγείας, τις δημόσιες δομές δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας φροντίδας υγείας και τους συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ παρόχους υπηρεσιών υγείας.Δικαίωμα παραπομπής έχουν και οι ειδικοί ιατροί για τα θέματα της ειδικότητάς τους.
Καθορίζονται δύο κατηγορίες παραπομπών:
- η απλή παραπομπή, με ισχύ τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών για προγραμματισμό μιας επίσκεψης σε ειδικό ιατρό,
- η παραπομπή χρόνιου νοσήματος, με έναρξη την ημερομηνία έκδοσης και ισχύ δώδεκα (12) μηνών, για το σύνολο των απαιτούμενων επισκέψεων σε ειδικό ιατρό.
Η διαδικασία της παραπομπής στους ιατρούς ειδικοτήτων των Κέντρων Υγείας, στις δημόσιες δομές δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας φροντίδας υγείας και στους συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ παρόχους υπηρεσιών υγείας γίνεται ηλεκτρονικά ως εξής:
Ο ιατρός θα μπορεί να παραπέμπει τον πολίτη, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας των παραπομπών της ΗΔΙΚΑ, στους ιατρούς ειδικοτήτων των Κέντρων Υγείας, στις δημόσιες δομές δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας φροντίδας υγείας και στους συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ παρόχους υπηρεσιών υγείας. Η λειτουργική διασύνδεση των συστημάτων και των διαδικασιών ανάμεσα στην πρωτοβάθμια, τη δευτεροβάθμια και την τριτοβάθμια φροντίδα υγείας θα τεθεί προς λειτουργία μετά την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης.
Η εξυπηρέτηση των έκτακτων και επειγόντων περιστατικών δεν απαιτεί παραπομπή. Τα επείγοντα περιστατικά αντιμετωπίζονται στις δημόσιες δομές υγείας σύμφωνα με την ισχύουσα διαδικασία διαλογής ασθενών και τον βαθμό οργάνωσης των δομών αυτών.
Για κάθε παραπομπή θα πρέπει να πραγματοποιείται επίσκεψη από τον ιατρό ειδικότητας όπου θα καταχωρίζονται τα αποτελέσματα της παραπομπής, τα οποία θα καθοριστούν παραμετρικά και θα ενημερώνουν αντίστοιχη ενότητα στον Ατομικό Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας του πολίτη.