Φακέλους με στοιχεία, στο πλαίσιο διεξαγωγής αυτεπάγγελτης έρευνας σχετικά με τη διερεύνηση του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, συνέλεξαν χθες επιτόπου από τα γραφεία του ΟΣΕ στελέχη της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).
Η απόφαση για τη διενέργεια έρευνας ελήφθη μία ημέρα μετά τη μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών και ήδη από σήμερα ξεκινά, σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, η μελέτη των εν λόγω εγγράφων από την αρμόδια Μονάδα Ρύθμισης και Ελέγχου της Σιδηροδρομικής Αγοράς της ΡΑΣ, που αναμένεται να καταλήξει στη σύνταξη πορίσματος.
Εν τω μεταξύ, νέα έφοδο στα γραφεία του ΟΣΕ έκανε σήμερα η ΡΑΣ, στο πλαίσιο της έρευνας για τη συλλογή στοιχείων.
Αυτό που αναζητούν είναι έγγραφα που μαρτυρούν πώς έγιναν οι εκπαιδεύσεις των σταθμαρχών, ποιους κανόνες ακολούθησαν, ποια είναι τα πρωτόκολλα.
Οι άνθρωποι της ΡΑΣ έχουν πάρει κάποια έγγραφα που θα τους βοηθήσουν στην έρευνά τους, καθώς και τα προγράμματα εκπαίδευσης που ακολουθήθηκαν στο τέλος Ιανουαρίου.
Τι θα αφορά το πόρισμα της ΡΑΣ
«Το πόρισμα δεν θα αφορά στην απόδοση ευθυνών, για την οποία είναι αρμόδιες άλλες Αρχές, αλλά στη μη τήρηση προβλεπόμενων διαδικασιών. Με βάση το νόμο, θα δούμε ποιες διαδικασίες δεν ακολουθήθηκαν. Μέχρι εκεί φτάνουν οι αρμοδιότητές μας. Βεβαίως, τα συμπεράσματα θα είναι χρήσιμα για τη Δικαιοσύνη αλλά και για την επιτροπή διερεύνησης του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, που αναμένεται να ρίξει φως στην υπόθεση», αναφέρει στο iefimerida.gr υψηλόβαθμο στέλεχος της ΡΑΣ.
Η ΡΑΣ είχε εντοπίσει τον κίνδυνο σιδηροδρομικού δυστυχήματος
Τα στελέχη της ΡΑΣ, σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, είχαν εντοπίσει τον κίνδυνο σιδηροδρομικού δυστυχήματος. Αφορμή στάθηκαν οι εκτροχιασμοί που έλαβαν χώρα τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο του 2022 στην περιοχή Λιανοκλάδι-Τιθορέα και μόλις πριν από λίγες εβδομάδες είχε ληφθεί απόφαση για εστίαση των ελέγχων στη Διαχείριση Ελέγχου Κυκλοφορίας. Μάλιστα, η πρόθεση της Αρχής κοινοποιήθηκε και εγγράφως στον ΟΣΕ.
Σημειώνεται, μάλιστα, ότι στο πλαίσιο διερεύνησης των εν λόγω εκτροχιασμών είχαν βγει πορίσματα που έκαναν λόγο για «ανθρώπινα λάθη». Αποτέλεσμα ήταν να σταλούν έγγραφα από τη ΡΑΣ, με τα οποία οι υπεύθυνοι ρωτούσαν τη διοίκηση του ΟΣΕ αν έχουν αναλυθεί οι παράγοντες που οδήγησαν στα «ανθρώπινα λάθη», όπως, π.χ., η εκπαίδευση των σταθμαρχών, η εργασιακή κόπωση κ.α.
«Μεταξύ άλλων, ρωτούσαμε αν είχαν ληφθεί μέτρα διόρθωσης. Το τελευταίο σχετικό έγγραφο εστάλη στις 23/2/2023. Εκ του αποτελέσματος, δυστυχώς, κρίνεται ότι δεν ελήφθησαν τα μέτρα που έπρεπε», σημειώνει η παραπάνω πηγή.
Προειδοποιούσαν για τη μη λειτουργία των συστημάτων ελέγχου της κυκλοφορίας και σηματοδότησης ήδη από το 2017
Γεγονός είναι, πάντως, ότι η ΡΑΣ γνώριζε ότι τα συστήματα ελέγχου της κυκλοφορίας και σηματοδότησης δεν λειτουργούσαν, γεγονός που είχε εντοπίσει και στις εκθέσεις ασφαλείας των προηγούμενων ετών.
Είναι ενδεικτικό ότι ήδη από το 2017, με αφορμή το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο, είχε αποστείλει σχετικές επιστολές, στις οποίες τόνιζε ότι το σιδηροδρομικό τμήμα Οινόης-Θεσσαλονίκης δεν είχε κεντρικό σύστημα ελέγχου κυκλοφορίας-σηματοδότησης, που θα απέτρεπε ανάλογα συμβάντα, και ζητούσε την επίσπευση των διαδικασιών για την ολοκλήρωση των συμβάσεων που βρίσκονταν σε εξέλιξη και τον εναρμονισμό με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Η ΡΑΣ, μετά τη νέα τραγωδία, καλεί την HELLENIC TRAIN AE να προβεί κατεπειγόντως στις απαραίτητες ενέργειες ώστε συγγενείς των θυμάτων και των τραυματιών της αμαξοστοιχίας IC 62, της 28.02.2023, να ενημερωθούν άμεσα αναφορικά με τα δικαιώματά τους, όπως αυτά απορρέουν από τον ΕΚ 1371/2007.