Οι εμβληματικές ομπρέλες του Ζογγολόπουλου, αλλά και το μνημείο των γυναικών του Ζαλόγγου λούστηκαν σε τόνους φωτεινού πορτοκαλί χρώματος, με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Εξάλειψης της βίας κατά των γυναικών.
Σύμφωνα με την UNESCO, η παγκόσμια ημέρα που καθιερώθηκε με αφορμή την στυγνή δολοφονία τριών γυναικών από το δικτατορικό καθεστώς της Δομινικανής Δημοκρατίας στις αρχές του ‘80, έχει ως σύμβολο την ομπρέλα και ως βασικό χρώμα το πορτοκαλί.
Ήταν λοιπόν επόμενο, το εντυπωσιακό έργο τέχνης που δεσπόζει στην παραλία Θεσσαλονίκης, οι ομπρέλες του Ζογγολόπουλου να πάρουν για την 25η Νοεμβρίου πορτοκαλί απόχρωση. Ο δήμος Θεσσαλονίκης θέλησε να στείλει με αυτόν τον τρόπο το δικό του μήνυμα κατά της βίας σε βάρος των γυναικών.
Οι ομπρέλες αποτελούν κεντρικό σύμβολο στις τελετές μνήμης και ευαισθητοποίησης για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών. Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά η UNESCO, κάτω από μια ομπρέλα, όλοι ενωμένοι, για να καταπολεμήσουμε τη σωματική, λεκτική και συναισθηματική βία, τόσο ψηφιακά όσο και εκτός διαδικτύου και να πούμε «όχι» στη βία κατά των γυναικών.
Πρόκειται, όπως διαβάζουμε στο ΑΠΕ, για μια συμβολική κίνηση του δήμου Θεσσαλονίκης και του Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου.
Η «Πορτοκαλί Ημέρα»
Η 25η Νοεμβρίου ονομάζεται και «Πορτοκαλί Ημέρα» από την εκστρατεία των Ηνωμένων Εθνών για τον τερματισμό της βίας κατά των γυναικών. Το πορτοκαλί χρώμα συμβολίζει ένα λαμπρότερο μέλλον, απαλλαγμένο από τη βία, ενώ χρησιμεύει ως μέσο επίδειξης της αλληλεγγύης σας για την εξάλειψη όλων των μορφών βίας και γι' αυτό χρησιμοποιείται ως χρώμα της Διεθνούς Ημέρας για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών.
Το λαμπερό πορτοκαλί φώτισε το μνημείο των γυναικών του Ζαλόγγου, το οποίο ήταν ορατό από μέτρα μακριά το βράδυ της Πέμπτης, στα πλαίσια της παγκόσμιας ημέρας για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών.
Το μνημείο στο Ζάλογγο σχεδιάσθηκε επίσης από τον γλύπτη Γεώργιο Ζογγολόπουλο και εκτελέσθηκε υπό την επίβλεψη του ιδίου, του αρχιτέκτονα Πάτροκλου Καραντινού και του μαρμαροτεχνίτη Ελευθέριου Γυφτόπουλου, ευρισκόμενου εντός του αρχαιολογικού χώρου της Κασσώπης, διότι αποτελεί ένα πρωτοποριακό έργο μοντέρνας γλυπτικής, μεγάλης κλίμακας, σε υπαίθριο χώρο, με εξαιρετική ιστορική, καλλιτεχνική και τεχνική αξία.